- Sport
- Forma-1
- formula-1
- fernando alonso
- oscar piastri
- alpine
- aston martin
- dráma
- f1
- sebastian vettel
- balhé
Alonso és Piastri az elmúlt évek legnagyobb balhéját hozta össze az F1-ben
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
Ha valaki azt állítja, a Formula–1-et kizárólag az autóversenyzés miatt szereti, és nem érdeklik a csapatok háttérbeli harcai és a szappanopera-jellegű drámák, az nem mond igazat. Manapság az F1 komolyan növekvő népszerűségének egyik legnagyobb szteroidja a netflixes Drive to Survive sorozat, amely a száguldó cirkusz rajongói között igen megosztó. Ennek oka főleg az, hogy a rendezői gyakran felnagyítják a vitákat, vagy nem létező konfliktusokat generálnak az epizódokban, és egy valóságshow-nak mutatják be az F1 világát, ami azért a valóságban ennél sokkal komolyabb. Ám az utóbbi napokban egy olyan botrány robbant ki, ami a sokat látott rajongókat is meglepte, a Netflixnél pedig valószínűleg még mindig nem józanodtak ki a balhé megünnepléséből – hiszen a majd ebből elkészülő epizódot a botrányra éhezők viszik majd, mint a cukrot.
Vettel visszavonulásával kezdődött
Amikor a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel a Magyar Nagydíj versenyhétvégéje előtt bejelentette, hogy az év végén visszavonul, még senki sem sejtette, hogy ezzel a lépéssel a német micsoda dominósort indít el. Mivel az egész mezőnyben összesen húsz pilótának van hely, a legjobb csapatok pedig hosszú távú szerződést kötnek a legjobb versenyzőkkel, ezért minden F1-es év második fele már arról szól, hogy ki hol folytatja a jövő évben.
Ha valaki nem kiemelkedően jó, nincsenek nagyon gazdag támogatói, vagy csak éppen egy szerencsétlen idénye van, akkor hiába ügyes, könnyen lehet, hogy ülés nélkül marad a következő évre. Ezért a háttérben ádáz harcok folynak egy-egy ülésért a következő szezonra, és csak a legjobbak/leggazdagabbak érezhetik magukat teljes biztonságban. A szabad ülésekért pedig nemcsak a jelenleg F1-ben versenyzők küzdenek, hanem a fiatal tehetségek és a Formula–1-ből korábban kikerülők is megvívnak.
Visszatérve a témához, Sebastian Vettel távozása egy szabad ülést jelentett az Astonnál, aminek az örökösét nem kellett sokáig találgatnia a nyilvánosságnak, hiszen a Magyar Nagydíj utáni hétfőn Fernando Alonso bejelentette, hogy jövőre az Aston Martinnál folytatja.
A kétszeres spanyol világbajnok jelenlegi istállójánál, az Alpine-nál csak kapkodták a fejüket a hírre, hiszen – állításuk szerint – a franciák is a sajtóból értesültek arról, hogy jövőre Alonso már nem az ő autójukban nyomja a gázpedált.
Alonso, az Aston Martin új arca
Fernando Alonso egyike a kevés jelenleg is aktív F1-es veteránnak. Elképesztően tehetséges, híres és önbizalommal teli versenyzőről van szó, aki pályafutása során szinte csak rossz döntéseket hozott csapatváltások ügyében. A korábbi átigazolásai ugyanis enyhén szólva sem voltak kifizetődőek. Miután kétszeres világbajnok lett a Renault-val (a korábbi Alpine), átigazolt a McLarenhez, hogy egy bizonyos Lewis Hamilton (későbbi hétszeres világbajnok) a debütálóévében felülkerekedjen rajta. Aztán a Ferrari következett, ahol újabb vb-címeket remélt, de a nagy sorozatot kifogó Red Bull és Vettel mellett öt év alatt nem tudott labdába rúgni. Visszaült a McLarenbe, ami időközben olyan gyenge lett, hogy Alonso futam alatt a rádión keresztül is az istállót kritizálta.
Ezért aztán a spanyol otthagyta a száguldó cirkuszt, és más versenysorozatokban indult. Megnyerte a Le Mans-i 24 órást a Toyotával, amely csapat annyira jó volt, hogy a japánok miatt módosították a szabályokat, mert nehéz volt versenynek nevezni azt, hogy a toyotások hülyére verik az egész mezőnyt. Aztán a McLarennel szerencsét próbált az Indy500-ban is, de a szíve visszahúzta az F1-hez. Két év szünet után 2021-ben visszatért az akkor már Alpine néven induló Renault-hoz. Persze, világbajnoki esélyről nem beszélhetünk az Alpine-nal, egy középmezőnyben evickélő autó kormányához ült vissza a spanyol, de a nosztalgia mindent átáztatott – mégiscsak a csapat élő legendája tért vissza.
Szóval miközben az Alpine-nál azon gondolkodtak, hogyan újítsák meg Alonso lejáró szerződését, az Aston Martin hétfőn bejelentette, hogy a spanyol jövőre náluk folytatja. A váltás szakmai szemmel megkérdőjelezhető: egyik csapatnak sem voltak túl sikeresek az utóbbi évei, de az Alpine rendre jobban szerepel, mint az Aston. Bár az Alpine-nál a jelenlegi csapattársával, Esteban Oconnal többször összetűzésbe került a versenypályán, az Aston mellett leginkább a pénz meg egy új szélcsatorna szólhatott.
Wéber Gábor, az M4 Sport Formula–1-es szakkommentátora szerint ugyan kicsit könyörtelen volt Alonso bejelentése, a pilótáknak előnyös, mert így egy fontos változásra még a nyári szünet előtt fény derült.
Az Aston Martinnak be kellett tölteni a Vettel távozásával kialakult űrt »csúcspilóta« fronton. Alonso egy belevaló versenyző, mind a pályán, mind a pályán kívül lehet rá építeni. A spanyol lehet a márka arca, szerepelhet filmben, kétszeres világbajnok és egy erős egyéniség, ez nagyon kell az Astonnak marketingszempontból. Ezért volt fontos, hogy ne akárki üljön be Lance Stroll mellé jövőre
– magyarázta az Indexnek Wéber Gábor.
Indul a balhé
Alonso távozásával viszont egy előre nem várt helyzet állt elő az Alpine-nál, amire válaszként a franciák kijátszották a legnagyobb kártyát jelentő szupertehetséget: Oscar Piastrit. Az ausztrál fiatal a debütálóévében megnyerte a Formula–3-at, majd a következő szezonban feljebb lépett az F2-es géposztályba, ahol szintén bajnok lett az első idényében. Piastri az Alpine tehetséggondozó programjának tagja, a 21 éves pilótára pedig sokan a jövő világbajnokaként tekintenek. Érdekesség, Alonso hamarabb debütált a Formula–1-ben, mint hogy Oscar Piastri megszületett volna.
Hiába halmozta azonban az utánpótlás-szériákban a bravúrokat, az ausztrál pilótának nem tudott F1-es ülést vadászni az Alpine a 2022-es évre. Ugyan tartalékpilótája lett a csapatnak, de Alonso és Ocon vezetik idén az istálló versenyautóit, és a Magyar Nagydíjig úgy tűnt, ez jövőre is így lesz.
Tehát az Alpine augusztus 2-án, egy nappal Alonso távozásának híre után felkorbácsolta a hullámokat a biliben azzal a bejelentéssel, hogy 2023-ban Oscar Piastri náluk versenyez.
2023 driver line-up confirmed: Esteban Ocon 🤝 Oscar Piastri
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) August 2, 2022
After four years as part of the Renault and Alpine family, Reserve Driver Oscar Piastri is promoted to a race seat alongside Esteban Ocon starting from 2023. pic.twitter.com/4Fvy0kaPn7
A nyilvánosság itt még semmit sem sejtett, az F1-es szurkolók nagyrészt boldogan fogadták a hírt, hogy az utóbbi évek legnagyobb tehetsége végre F1-es szerződést kapott.
Igen ám, csak aztán Piastri két órával később bejelentette, hogy ő aztán biztosan nem fog az Alpine-nál versenyezni jövőre.
Arról értesültem, hogy az engedélyem nélkül az Alpine sajtóközleményt adott ki arról, hogy jövőre náluk versenyzek. Ez nem így van, nem írtam alá semmilyen szerződést az Alpine-nal 2023-ra. Nem fogok jövőre náluk vezetni
– írta Piastri a hivatalos közösségimédia-felületein.
I understand that, without my agreement, Alpine F1 have put out a press release late this afternoon that I am driving for them next year. This is wrong and I have not signed a contract with Alpine for 2023. I will not be driving for Alpine next year.
— Oscar Piastri (@OscarPiastri) August 2, 2022
Kinek hol, és hogyan tovább?
A történet nagyon összetett, ezért egy szakértő segítségét kértük a lehetséges konzekvenciák összefoglalásához. Wéber Gábor, az M4 Sport Formula–1-es szakkommentátora elemezte az Indexnek az ügyet.
Valószínűleg Piastri már aláírt egy szerződést jövőre. Mivel ő egy Alpine-nevelésű pilóta, és az Alpine-nak sok pénze van benne, ezért érthetően próbálja őt magához láncolni a csapat. Ugyanakkor 2023-ra ígértek egy ülést Piastrinak, de azt valószínűleg nem a saját autójukban gondolták, mert az Alonso–Ocon-páros biztosnak ígérkezett 2023-ra is
– vázolta a történteket a szakértő.
Wéber szerint az Alpine kölcsönadta 2023-ra Piastrit valamelyik csapatnak, mert a franciák számoltak Alonsóval, így nem lett volna ülés a saját autókban, mivel Ocon is hosszú távú szerződést írt alá korábban. Úgyhogy Piastri valamelyik istállóval már biztosan aláírt, majd Alonso bejelentésével jött a hideg zuhany a franciáknak.
Itt pedig az Alpine nekiállt kapkodni, és gyorsan bejelentették a saját nevelésű versenyzőt, noha a csapatnál is tudták, hogy köztük és Piastri között semmi sincs aláírva 2023-ra.
De ezek a bejelentések semmit sem jelentenek, nem egy szerződésmásolatot tett ki az Alpine, amin szerepel Piastri aláírása. Ez olyan, mintha én bejelenteném, hogy holnaptól enyém a Hungaroring, ugyanennyi valóságalapja van ennek is
– szemléltette az ilyen bejelentések jelentőségét a szakkommentátor.
Wéber szerint az a kérdés, milyen szerződése van Piastrinak az Alpine-nal, milyen záradékok szerepelnek benne. Van rá esély, hogy hiába van már egy aláírt szerződése az ausztrálnak egy másik istállóval jövőre, az alpine-os szerződése miatt végül Ocon mellett indulhat jövőre.
Ilyen a versenysport és az F1, soha ne mondd, hogy soha. Ha az érdekek találkoznak, bármilyen múltbéli összeveszésen is túl lehet lépni. Ricciardo esélyesen jobban érezné magát az Alpine-ban, hiszen vezetett náluk korábban, és jól is ment neki, a McLarenben pedig már másfél éve nem találja magát. Nagyon más a McLaren viselkedése, a jelenlegi csapattársa, Lando Norris pedig nagyon jó. Mivel egy csapat autóépítési filozófiája nem változik – hacsak nincs teljes mérnöki csere –, ezért nem ördögtől való gondolat, hogy visszatérne az Alpine-hoz, ha a McLarenben Piastri elfoglalja a helyét
– vázolta Wéber annak következményét, ha Piastri a McLarenben kezdene jövőre.
Ez a lehetséges kimenetel másoknak is szöget ütött a fejébe, a motorsport.com megkérdezte az Alpine csapatfőnökét, Otmar Szafnauert, lát-e esélyt arra, hogy 2023-ban Daniel Ricciardo ismét náluk vezessen.
Ha például Fernandót nézzük, ő csak jön és megy. Más versenyzőkkel is megtörténhet ilyen. Nem hiszem, hogy ez akkora gond lenne, nekünk pedig saját magunkkal kell foglalkoznunk. A terveink pedig a következő négy évre megvannak
– nyilatkozta a sportvezető. Ezek alapján pedig nem kizárt, hogy Ricciardo az Alpine-nál folytassa.
Ha vadabb gondolatokat szeretnénk gyártani, arra is van lehetőség, hiszen láthatjuk, semmilyen lehetőséget sem zárhatunk ki. Wéber úgy gondolja, hogy könnyen lehet, Piastri a Williamshez írt alá 2023-ra, hogy tapasztalatot gyűjtsön. Akkor pedig Ricciardo kitöltené a mclarenes szerződését, ami a jövő év végéig szól, és akár még némi kínai anyagi hátszéllel Csou Kuan-jü is beülhetne az Alpine-ba, aki szintén az Alpine saját nevelése, csak most az Alfa Romeónál van kölcsönben.
(Borítókép: Esteban Ocon, Fernando Alonso és Oscar Piastri 2022. február 21-én Párizsban. Fotó: Marc Piasecki/Getty Images)