Az elfeledett dél-afrikai csapat, amely forradalmasította a száguldó cirkuszt

További Forma-1 cikkek
-
Iszonyat sok pénzért hosszabbított fiatal pilótájával a McLaren F1-es csapata
- Makulátlan önéletrajz ide vagy oda, megérkezett az új Verstappen a Formula–1-be
- Elkelt a világ egyik legkülönlegesebb versenyautó-gyűjteménye
- „Irreális, hogy Hamilton rögvest világbajnoki címet nyerjen a Ferrarival”
- Molnár Martin Ferrarik, Porschék és Aston Martinok mellett zárta a közel-keleti F4-es bajnokságot
Manapság a Formula–1 szerves része az autókon, a pilóták tűzálló ruháin, a sisakokon, a bukótereken és a gyakorlatilag mindenen díszelgő rengeteg szponzori felirat. Az autóversenyzés pedig mindig is drága volt, de a legnívósabb formaautó-sorozat nem mindig hemzsegett a hirdetőktől.
Az autón elhelyezett hirdetések úttörője egy feledésbe merült dél-afrikai csapat, mely mindössze hét világbajnoki versenyen indult, pontot pedig egyiken sem szerzett. A Team Gunston több mint 50 éve hozta tető alá az F1 első dohányipari szerződését, mely örökre megváltoztatta a sportágat.
Kezdetben a nemzeti színek domináltak
Amikor 1950-ben létrehozták az F1-es világbajnokságot, a csapatok autói még a származási országok színeiben pompáztak. Az olaszok piros, a németek fehér, a franciák kékre festett autókkal mentek, a britek pedig zölddel – az írek nemzeti színével. Ezzel tisztelegtek Írország előtt, amiért nem tiltotta meg az autóversenyek rendezését a közutakon, nem úgy, mint Nagy-Britannia.
A szponzorok pedig ekkor sem voltak kitiltva a száguldó cirkuszból – hiszen az FIA-nál mindig is szerették a pénzt –, csak éppen az autókon nem lehettek ott a logók. Ez mind megváltozott 1967. december 3-án, a Rodéziai Nagydíjon.
A világbajnokságba nem számító nagydíjon bemutattak ugyanis egy autót, ami forradalmasította a Formula–1-et.
A szokatlan Brabham BT20 nem volt gyorsabb, jobban vezethetőbb vagy technológiailag fejlettebb a többinél. A különlegessége a kinézetében rejlett. A narancs és barna festése nem egy nemzeti zászló, hanem a dél-afrikai Gunston cigarettagyár termékeinek jellegzetes színe volt.
Akkor a Gunston a Rembrandt csoport része volt, amelyet Anton Rupert üzletember hozott létre. Találó módon azzal kezdte karrierjét, hogy a stellenbosch-i garázsában készített cigarettákat. Cége a king size füstszűrő bevezetésével piacvezetővé vált a Dél-afrikai Köztársaságban, Rupert pedig a kontinens egyik leggazdagabb embere lett.
Azonban az 1960-as évek közepén a dohányzás addig elhallgatott, illetve fel nem tárt veszélyei egyre nyilvánvalóbbak lettek. Az Egyesült Államok sebészeti főorvosa 1964-ben közzétett jelentése egyértelmű kapcsolatot mutatott ki a dohányzás és olyan betegségek között, mint a tüdőrák és a hörghurut. Ennek eredményeként a cigarettagyárak, köztük a Gunston is igyekezett jó színben feltűnni a nyilvánosságban. Mivel Dél-Afrikában is nagy népszerűségnek örvendett az F1, a cégnél rájöttek: a hazai versenyen jó ötlet lenne elhelyezni a nevüket egy versenyautón. Igen ám, csak melyiken?
Itt jött képbe John Love és Sam Tingle, akik mindketten a saját versenyautójukkal indultak a hazai F1-es szériában. A cigarettagyárral szerződést kötve összeálltak, és a márka színeire pingált autókkal létrejött a Team Gunston, a cigarettamárka emblémája is szerepelt a karosszérián. A dél-afrikai bajnokságban futamgyőzelmet is aratott Love, a csapat figyelme pedig rövidesen az F1-es világbajnokság Dél-Afrikai Nagydíjára szegeződött. Egy évvel korábban John Love az 1967-es szezonban majdnem elindult a Dél-Afrikai Nagydíjon, amivel történelmet írhatott volna, hogy első privát versenyzőként részt vesz egy világbajnoki nagydíjon.
A Team Gunston színeiben viszont mindkét versenyző rajthoz állt az 1968 szilveszterén tartott versenyen, de nem tudtak pontot szerezni. Az újságok hasábjain sem tulajdonítottak nagy jelentőséget a cigarettagyár színeiben versenyző autóknak. Úgy tűnt, ez egy halott ötlet, és nem érdemes vele foglalkozni. Ugyanezen a Dél-Afrikai Nagydíjon azonban az F1 korszakos zsenije, Colin Chapman, aki a sorozatban meghatározó Lotust menedzselte, meglátta a lehetőséget a mezőny végén poroszkáló Gunston-kocsikban.
Az újságokat nem, a zseniket érdekelte az ötlet
Különösen azért, mert akkoriban finanszírozási problémák jelentkeztek a száguldó cirkuszban, a közelgő olajválság szele megfújta a támogatókat is. A Shell és BP olajvállalatok kiszálltak a finanszírozásból, a Firestone gumigyártó pedig nem szállított többé ingyen abroncsokat – emiatt pedig az FIA feloldotta a hirdetésekre vonatkozó szigorú szabályokat. Több sem kellett Chapmannek, három héttel később már az ausztrál F1-es bajnokságban a klasszikus zöld Lotus helyett a Gold Leaf Tobacco dohánygyár piros-arany színeiben versenyzett a csapat.
Ez így leírva gyerekjátéknak hangzik, de a helyzet korántsem volt ennyire egyszerű.
Amikor az új külsővel rendelkező Lotusokat letolták a kamionokról, az ausztrál szervezők kis híján sokkot kaptak, és követelték, hogy fessék át a versenyautókat.
Erre a dörzsölt Chapman azzal fenyegetőzött, hogy visszalépnek a versenytől – azaz a Lotus sztárpilótái nélkül ment volna le a futam. Jim Clark és Graham Hill, a Lotus akkori versenyzői addigra összeadva négy világbajnoki címet nyertek, így a szervezők kénytelenek voltak engedni.
De nem a szervezők voltak az egyedüli akadály. Egy másik versenyen, amely szintén nem számított bele az F1-es világbajnokságba, a brit televíziós társaság, az ITV lengette be, hogy nem fogja közvetíteni a futamot, ha a Lotus autói a Gold Leaf Tobacco festéssel indulhatnak. Végül Chapman úgy győzte meg őket, hogy az autóra festett matróz fejét – mely a Gold Leaf emblémája volt akkoriban – nemes egyszerűséggel egy ragasztószalaggal leragasztotta.
A kezdeti nehézségek ellenére a dohánygyárak kezdték magukat bevásárolni az F1-be.
A következő szezonra már a Marlboro támogatta a BRM istállóját, ha pedig kicsit távolabb állunk, 1984 és 2007 között minden vb-címet nyerő autón ott volt valamilyen dohánymárka logója. Sokan emiatt mozgó cigisdoboznak csúfolták az autókat, de minden negatívumával együtt különleges korszak volt az F1 életében, amikor a sorozat összefonódott a dohánygyárakkal.
A dohányipar mellett mások is meglátták az F1-ben rejlő szponzorációs lehetőségeket. LEC nevű brit hűtőszekrénygyár és a Copersugar cukorgyár is vásárolt saját csapatot a bajnokságban. Utóbbi vezetője egy újonc brazil pilótát ültetett az egyik autóba, akit történetesen Ayrton Sennának hívtak. Később a csapatot az olasz divatmárka, a Benetton vásárolta meg. Ahogyan robbanásszerűen népszerűsödött a száguldó cirkusz, úgy ömlött a sportba a pénz, 1989-re 20 csapat 40 pilótája állt a rajtrácson.
Hová tűnt Team Guston?
Jogosan merülhet fel az olvasóban a kérdés, hogy mi lett a Team Gunstonnal, amely úttörő módon hozta be a dohányipart az F1-be? Nos, a csapatnak szűkös volt a büdzséje, így évente egy világbajnoki futamot engedhetett meg magának – amely a hazai verseny volt. Az utolsó F1-es futamára 1975-ben került sor, a csapat pedig 1982-ig más kategóriákban próbálkozott. A Gunston pályán elért teljesítménye tehát joggal felejthető, ám az irány, amit mutattak a mai napig meghatározza az F1 történetét.
Hiába tiltották ki 2006-ban a dohánygyárakat az F1-ből, a cégek a szabályokat ügyesen kikerülve a mai napig jelen vannak a sportágban.
2007 és 2011 között a Ferrarikon ott díszelgett egy különös vonalkód, amely az ikonikus Marlboro feliratot helyettesítette. Ezt a vonalkódot aztán FIA kitiltotta. A számításai alapján a Philip Morris napjainkig több mint 2,4 milliárd dollárt költött el a az F1-ben.

A Philip Morris mellett a British American Tobacco a mai napig önti a pénzt a száguldó cirkuszba, bizonyos futamokon látható a McLareneken a „A better tomorrow” szlogen, mely a British American Tobaccora utal. Ugyanez a helyzet a Ferrarikkal, melyeken a Misson Winnow logót lehetett látni egészen a 2022-es szezonig. A Misson Winnow a Philip Morris leányvállalata, melynek célja, hogy „hogy új tudományos megoldásokat fedezzen fel a dohányosok és az őket körülvevő emberek átalakítása érdekében”. A Misson Winnow fő tevékenysége a létezés, szinte semmi mást nem tudni róla. De pont ezért zseniális, hiszen ha valaki rákeres, egyből összekapcsolja a mögötte álló dohánygyárral. A tavalyi évben a BAT és a PM összesen 40 millió dollárt költött el az F1-ben.
A sportág legkomolyabb szponzori szerződése a Red Bull Racing és az Oracle együttműködéséből született 2022-ben. A szoftvercég, mely a névadó szponzora is lett a csapatnak, öt évre szóló megállapodást kötött az istállóval, évente 100 millió dollárral támogatja az osztrák csapatot. Ez azért különösen erős dolog, mert az F1-ben bevezetett költségsapka miatt egy csapat évente nem költhet többet 140 millió dollárnál. Az Oracle pedig nemcsak pénzt ad a Red Bullnak, hanem informatikai szolgáltatásokat is vállal.
Források: BBC, rtrsports, autoevolution, exposetobacco.
(Borítókép: Ian Scheckter a Dél-afrikai Nagydíjon. Fotó: GPLibrary / Universal Images Group / Getty Images)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Sport
A kiesés ellenére életre szóló élménnyel gazdagodott a Liverpool magyar tehetsége
„Ha Szoboszlai maradt volna a lefújásig, akkor nemcsak lő, hanem be is lövi a tizenegyesét.”
4 perce
- Sport
Döbbent csend fogadta a FIFA elé kerülő javaslatot
Gianni Infantino elnök szerint alaposan meg kell vizsgálni a felvetést.
március 6., 18:27
- Sport
Már lehet jegyet vásárolni a magyar válogatott meccsére a világ egyik legjobb csapata ellen
A felkészülési mérkőzésre május 6-án kerül sor.
március 6., 15:26
- Mindeközben
Odáig vannak a népek azért a szerelmespárért, akik Shreknek és Fiónának öltöztek az esküvőjükön
1 órája
- Mindeközben
Kevés kínosabb videó létezik annál, mint amiben Kylie Jenner turbékolna Timothée Chalamet-val, de az ügyet sem vet rá
3 órája
- Címlapon
Grönland szavazott: nem kérnek Donald Trumpból, ám Dánia sem örülhet
A választók egyértelmű üzenetet küldtek a jeges szigetről.
3 órája
- Mindeközben
Gubás Gabi: Amikor a férjem belépett az életembe, ráébredtem, milyen jó is gyenge nőnek lenni
4 órája
- Sport
Hamarosan bíróság elé áll a brazil futballcsillag, akit örökös eltiltás fenyeget
A válogatott játékos tagadja az ellene felhozott vádakat.
március 6., 10:12
- Sport
Hosszú idő után Neymar ismét magára húzhatja a legendás mezt
Másfél éve vár erre a pillanatra.
március 6., 17:50
- Sport
Nehéz feladata lesz a magyar válogatottnak, hogy a világ legjobb nemzetei közé jusson
Női teniszezőink majd a belga és görög együttessel csapnak össze.
március 6., 17:10
- Sport
Segítene a fiatal generációnak, miközben legfőbb céljáért küzd a magyar sítehetség
Második helyen végzett az Országos Bajnokságon.
március 6., 17:01
- Sport
Kilenc hónapra elmeszelték a Milan volt edzőjét, aki egy centiről ordibált a bíró arcába
A tréner elnézést kért a viselkedéséért, a klubja pedig fellebbez a döntés ellen.
március 6., 10:34
- Sport
Világrekordért indultak, de az is masszív siker, hogy mindketten túlélték a próbálkozást
Életveszélyben ismerszik meg igazán az ember…
március 6., 19:20
- Sport
Villámgyőzelemmel jutott túl előrébb jegyzett riválisán Marozsán Fábián a kaliforniai sivatagban
A párbaj 1 óra négy percig tartott.
március 6., 08:46
- Címlapon
Orbán Viktor aláírta: egymillió forintos büntetés jár annak, aki nem teszi ki az árrésstopról szóló tájékoztatást
2025. március 17-én, azaz a jövő hétfőn lép életbe.
2 órája
- Mindeközben
Egészen szokatlanul reagált James Cameron felesége az Avatar 3. első vetítésére
tegnap, 21:12
- Címlapon
Benyújtotta az Alaptörvény tizenötödik módosítását a Fidesz
Számos különböző területet érint a benyújtott tervezet.
3 órája
- Mindeközben
Az egykori ValóVilág-szereplő, Filipánics Bálint eljegyezte Czibolya Nikit, a Next Top Model Hungary modelljét
tegnap, 20:17
- Címlapon
Donald Trump bekeményített, pár óra alatt megnyerte a vámháborút
Kanadában az amerikai elnökről neveznék el a gazdasági válságot.
2 órája
- Mindeközben
Szarvas Andi előtte-utána fotókon mutatta meg, mennyit változott a teste a várandóssága alatt
tegnap, 19:07
- Mindeközben
Amanda Seyfried ruhája szó szerint megadta magát a vörös szőnyegen, a színésznő alig győzte takarni magát
tegnap, 17:23
- Sport
A PSG-vel találkozik a Szeged a férfi kézi BL rájátszásában
A párharc győztesére a BL-címvédő Barcelona vár.
március 7., 07:41
- Sport
Idén is a Groupama Aréna lesz a futball jövőjének találkozópontja
Az elmúlt években a labdarúgás üzleti szempontból jelentős átalakuláson ment keresztül.
március 5., 10:12
- Sport
Varázslatos gólt vágott a jobb felsőbe a lengyel csapat támadója a Konferencialigában
Nagyon eltalálta a labdát a 25 éves támadó.
március 7., 08:12
- Sport
Ízléstelenül viccelődtek a kórházban fekvő Ferenc pápával, gyorsan törölték a posztot
Senki nem volt vevő a szellemesnek szánt megjegyzésre.
március 7., 07:01
- Sport
Szoboszlai Dominik után újabb magyar futballistát boronáltak össze a Real Madriddal
A válogatott védő nyári klubváltása egyre biztosabbnak tűnik.
március 5., 07:12
- Sport
Meg kell műteni a vállát, nem indulhat a világbajnokságon Európa-bajnok gyorskorcsolyázónk
Február közepén bukott hatalmasat.
március 5., 19:41
- Mindeközben
Farm VIP: Dávid Petra keményen kritizálta Fekete Pákót, aki „háziállatnak sem kéne neki”, a bocsánatkéréssel csak rontott a helyzeten
tegnap, 15:25
- Sport
Hatalmas tüntetésre készülnek a manchesteri szurkolók, miközben a klub lassan haldoklik
Pénzügyi armageddont és pusztuláshoz vezető utat emlegetnek.
március 5., 12:41
- Sport
Furcsa körülmények között vesztette életét Moszkvában az olimpiai bajnok sportoló
Ellentmondásos nyilatkozatok láttak napvilágot a tragikus esetről.
március 5., 13:06
- Sport
A második félidőre elfogyott a Szeged Magdeburgban, ötödik helyen végzett BL-csoportjában
Mikler Roland bravúrjaival sokáig meccsben tartotta csapatát.
március 5., 20:34
- Címlapon
Rég nem látott fordulat az albérletpiacon, minden bérlő ezt várta évek óta
Ennek ellenére továbbra is zsebbenyúlós sztori lakást bérelni.
15 perce
- Sport
Négy napon belül kétszer fogadja a Ferencváros az Újpest labdarúgócsapatát
Nyilvánosságra hozták a Magyar Kupa negyeddöntős meccseinek időpontjait.
március 5., 11:03
- Sport
Döntöttek a Nagyok, nagy csatában lett bajnok a BJA hokicsapata
Kangyal Balázs edző karrierjében olyan fontos állomásnak nevezte a sikert, mint a 2008-as, „szapporói csodát”.
március 5., 12:30