Mexikóban sem volt kérdés, Verstappen beérte a legendás Prostot
További Forma-1 cikkek
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
- Hivatalos, a Red Bull lapátra tette Sergio Pérezt
Több szempontból is igazán különleges hétvége volt ez, legfőképpen Sergio Péreznek, aki hazai pályán versenyzett Mexikóvárosban. A kiemelkedő teljesítményre meg talán neki volt a legnagyobb szüksége, ugyanis egész évben gyenge teljesítményt nyújt(ott), csapattársa, Max Verstappen pedig iszonyatosan elhúzott tőle a pontversenyben és már hetekkel ezelőtt biztossá is vált sorozatban harmadik világbajnoki címe. Továbbá a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko hetente bírálja a mexikói teljesítményét, illetve előszeretettel hangoztatják az osztrák istállónál, hogy egyáltalán nem biztos Pérez ülése 2024-ben.
A pénteki, magyar idő szerinti este fél kilenckor kezdődő szabadedzésen öt újonc is lehetőséget kapott: Isack Hadjar az AlphaTaurinál, Oliver Bearman a Haasnál, Frederik Vesti a Mercedesnél, Jack Doohan az Alpine-nál, Theo Pourchaire az Alfa Romeónál próbálkozhatott, utóbbi végül meghibásodás miatt csak néhány kört futott, aki egyébként 25 ponttal vezeti az F2-es tabellát, éppen a Mercedesnél helyet kapó Vesti előtt.
Mindhárom szabadedzésen ugyanaz az eredmény született: Verstappen nyert, azonban az első és a harmadik gyakorláson meglepetésre mögötte a Williams brit-thaiföldi pilótája, Alexander Albon lett a második helyezett, a nézők legnagyobb örömére, hazai reménységük, Sergio Pérez pedig a képzeletbeli dobogó alsó fokán zárt, ezért úgy tűnt: újabb erős Red Bull-hétvége következhet.
Azonban ekkor érkezett a meglepetés
A szombati időmérő futam végül egy igen izgalmas órát hozott a nézőknek: Lando Norris az Aston Martin-pilóta, Fernando Alonso kicsúszása miatt nem tudott javítani, így a 18. helyről kellett indulnia a Mexikói Nagydíjon, a pénteken és szombaton brillírozó Albon köridejét elvették, így csupán a 14. helyre kvalifikált magát. A Mercedes sem tudott beleszólni az élcsatába, a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton a hatodik, honfitársa George Russell pedig a nyolcadik rajtrácsról indult.
A legnagyobb meglepetések ekkor következtek: az ausztrál Daniel Ricciardo most tért vissza kéztöréséből, és egyből a negyedik legjobb időt autózta, így Verstappen mellől, a második sorból rajtolhatott. A másik Red Bull-pilóta, Pérez az ötödik pozíciót szerezte meg, a két Ferrari pedig mindenkit meglepett: Carlos Sainz és Charles Leclerc futották a legjobb időt, így a monacói sorozatban másodszor,
pályafutása során 22. alkalommal indulhatott pole-pozícióból, ezzel beérte a kétszeres világbajnok Fernando Alonsót az örökranglistán.
Csapattársa, Sainz pedig így mellőle, ugyancsak az első sorból rajtolhatott a vasárnapi futamon.
Pérez hazai futama egy kanyarig tartott
A vasárnapi futamon az éppen 100. ferraris versenyhétvéjét teljesítő Charles Leclerc indíthatta el a versenyzést, mögötte pedig csapattársa a spanyol Carlos Sainz és a friss háromszoros világbajnok, Max Verstappen indulhatott.
Azonnal egy Leclerc–Verstappen csata következett, majd a holland át már az első kanyarban át is vette a vezetést, csapattársa, Pérez meg egy kiváló pozícióból ráhúzta a monacóira az autót és kicsúszott. Azonnal a boxutcába kötött ki és saját hibájából véget is ért a versenye. A mexikóit még az ág is húzza. Az AlphaTauri ausztrál versenyzője, Ricciardo a rajtot követően is tartotta a pozícióját. Egy kör erejéig Leclerc autómaradványai miatt virtuális biztonsági autós fázis következett.
A 11. körben Hamilton megelőzte Daniel Ricciardót, így már ő autózott a negyedik helyen, Verstappen előnye az élen már ekkor több, mint három másodperc volt, továbbá az ausztrál Oscar Piastri is javított egy pozíciót, Alonso hátraesett és csak a 16. volt ekkor. Leclerc a sérült autóval is tartotta a tempót az éllovas holland mögött, aki a 20. körben megkezdte a kerékcserék sorát.
Hamilton kiváló tempót diktált és nagyon közel került a két Ferrarihoz, – akik így az első és második helyen álltak – csupán fél másodperc volt a hátránya Sainz mögött. Lando Norris továbbra sem tudott előrébb kerülni, még mindig a 18. helyen versenyzett.
Az olasz istálló az egy kiállásos stratégiát szerette volna véghez vinni, ami még a 32. körben jó taktikának tűnt, ugyanis ekkor ment ki először Sainz és Leclerc is friss abroncsokért. Így az új felállás az élen: Verstappen, Leclerc, Hamilton, Sainz.
Nem sokkal később, féltávnál a Haas dán pilótája, Kevin Magnussen technikai hiba kicsúszott és ez biztonsági autós fázist idézett elő, és nem lehetett tudni mikor folytatódik a verseny a rengeteg törmelék és a gumifal roncsolódása miatt. Kihívták a pilótákat a boxutcába, a versenyzést felfüggesztették.
Egy teljesen új verseny következett a 35. körtől
Körülbelül 15 perces megszakítást követően állórajttal indult újra a Mexikói Nagydíj, Verstappen és Leclerc az első sorból, a vb-rekorder Hamilton és Sainz pedig a harmadik, negyedik pozícióból kezdhette újra a körözést. A 23 éves japán, Cunoda Juki óriásit nyert a piros zászlóval, ugyanis tíz helyet javítva, a nyolcadik pozícióból kezdhette a második rajtot.
Az újraindítást követően is maradt az eredeti felállás az élen, a mclarenes Norrist azonban körbevették és emiatt négy helyet visszaesett, csak a 14. helyen versenyzett, Verstappen pedig egyből meg is autózta a leggyorsabb kört.
A 48. körben Fernando Alonso autóját visszahívták a bokszba, így csak 17 pilóta maradt versenyben. Piastri és Cunoda percekig csatázott a hetedik helyért, viszont a japán húzta a rövidebbet és elszálltak a pontgyűjtő esélyei, csupán a 16. helyre tudott visszakerülni, így a McLaren jól jött ki a kalamajkából és csapattársa került az ausztrál mögé. Verstappen előnye a mezőny elején már tíz másodperc volt Hamiltonnal szemben, aki idő közben megelőzte a Ferrari monacói versenyzőjét, eggyel hátrébb pedig Russell próbálkozott ugyanezzel Sainzcal szemben.. Csapatutasításra a két McLaren pedig pozíciót cserélt.
A futamot simán megnyerte a holland, aki 51. sikerével beérte Alain Prostot az örökranglistán, Hamilton becammogott a közepes keverékeken a második helyen, Russell pedig nemcsupán Sainzcal nem bírt, hanem a remek futamHajrát bemutató Norris is megelőzte, sőt, kis híján Ricciardo is előtte zárt.
A 16. siker egyben új idényrekordot is jelent, az immár háromszoros világbajnok holland saját tavaly csúcsát (15) adta át a múltnak.
Egyre közeledünk az év vége felé. Mindössze csak három nagydíj: Brazília, Las Vegas és Adu Dzabi várja még a motorsport kedvelőket a következő egy hónapban.
Mexikói Nagydíj, Mexikóváros (71 kör, 4304 km)
- 1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 2:02:30.814 óra
- 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 13.875 másodperc hátrány
- 3. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 23.124 mp h.
- 4. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 27.154 mp h.
- 5. Lando Norris (brit, McLaren) 33.266 mp h.
- 6. George Russell (brit, Mercedes) 41.020 mp h.
- 7. Daniel Ricciardo (ausztrál, Alpha Tauri) 41.570 mp h.
- 8. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 43.104 mp h.
- 9. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 48.573 mp h.
- 10. Esteban Ocon (francia, Alpine) 1:02.879
leggyorsabb kör: Hamilton - 1:21.334 perc (71. kör)
A vb-pontverseny állása (még három futam van hátra)
versenyzők:
- 1. Verstappen 491 pont - már világbajnok
- 2. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 240
- 3. Hamilton 220
- 4. Sainz Jr. 183
- 5. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 183
- 6. Norris 169
- 7. Leclerc 166
- 8. Russell 151
- 9. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 87
- 10. Pierre Gasly (francia, Alpine) 56
- 11. Lance Stroll (brit, Aston Martin) 53
- 12. Ocon 45
- 13. Albon 27
- 14. Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo) 10
- 15. Nico Hülkenberg (német, Haas) 9
- 16. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 8
- 17. Ricciardo 6
- 18. Csou Kuan-jü (kínai, Alfa Romeo) 6
- 19. Kevin Magnussen (dán, Haas) 3
- 20. Liam Lawson (új-zélandi, Alpha Tauri) 2
- 21. Logan Sargeant (amerikai, Williams) 1
csapatok:
- 1. Red Bull 731 pont - már világbajnok
- 2. Mercedes 371
- 3. Ferrari 349
- 4. McLaren 256
- 5. Aston Martin 236
- 6. Alpine 101
- 7. Williams 28
- 8. Alpha Tauri 16
- 9. Alfa Romeo 16
- 10. Haas 12
(Borítókép: Henry Romero / Reuters)