Súlyos bukás fenyegeti a YouTube menedzsmentjét. A Viacom két és fél évvel ezelőtt perelte be a videomegosztót, mert százezernél is több szerzői jog által védett videót találtak a portálon. Ezek főleg videoklipek voltak, illetve a Music Television és a Comedy Central tévécsatornák sorozatai.
A Google - mint a YouTube tulajdonosa - sokáig azzal védekezett, hogy minden egyes lépésükkel betartották az amerikai szerzői jogi törvényt, az 1998-as Digital Millennium Copyright Actet (DMCA). A Viacom ügyvédei most azonban bizonyítékokat mutattak be arról, hogy a YouTube dolgozói is töltöttek fel tartalmakat. A céges levelezés pedig arra utal, hogy a YouTube igazgatói is tudtak a jogvédett tartalmakról, és úgy döntöttek, hogy azokat nem kell eltávolítani.
Ha a bemutatott bizonyítékok valósak, akkor a Google nehezen tudja megvédeni az álláspontját az 1 milliárd dollárt követelő Viacommal szemben. A szórakoztatóipar mindig is kétkedett abban, hogy a YouTube nem tud a jogsértő tartalmakról. Hiszen elég volt a portál főoldalára navigálni, és a legnépszerűbb tévéműsorok és mozifilmek illegális másolatai kerültek elő a toplistákon.
Sajnos a bizonyítékokról kevés konkrétum derült ki, és a YouTube szóvivője szerint a kontextus ismerete nélkül nem lehet messzemenő következtetéseket levonni a belső levelezésről.
Nem csak a YouTube dolgozói érintettek. Augusztusban kiderült, hogy a Viacom engedélyezte a munkatársainak a videók feltöltését. A médiacég azt használta ki, hogy a YouTube felületén gyakorlatilag ingyen népszerűsítheti a műsorait. A Viacom azzal érvelt, hogy a saját tartalmait nyugodtan feltöltheti bárhová, a Google viszont azzal válaszolt, hogy így elég nehéz megkülönböztetni a jogszerűen feltöltött videókat a jogsértőktől.
A Google és a Viacom perét az USA-ban árgus szemekkel figyeli az összes webes szolgáltató és a szórakoztatóipari cégek, mert a végeredménynek nagy hatása lesz a működésükre. A per segíthet eldönteni, hogy ki felelős a tartalmak vizsgálatáért és a jogsértő anyagok eltávolításáért: a tartalom tulajdonosa, vagy a szolgálatatás működtetője? Erre a kérdésre azonban már most is vannak válaszok, az Universal és a kevésbé ismert Veoh videoszájt közti perben a bíróság nemrég kimondta, hogy a Veoh nem felel a felhasználók által beküldött tartalmakért.
Várhatóan jövőre dől el a Google-Viacom-ügy, és valószínűleg peren kívül megegyezik a két cég. A Google érdeke ugyanis azt diktálja, hogy járjon a tartalomipar kedvében, mert a YouTube csak így veheti fel a versenyt a legális tartalmakat kínáló többi portállal.