Fizetős lesz hat brit online lap
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Három hónapra öt font (kb. 1500 forint) előfizetési díjat kér hamarosan az olvasóktól Nagy-Britannia egyik legnagyobb lapkiadója, az edinburgh-i székhelyű Johnston Press. Az új modellt kísérleti jelleggel vezetik be, és a BBC szerint egyelőre csak a 300 kiadvánnyal rendelkező cég hat lapját érinti a változás: ezek a Worksop Guardian, a Ripley & Heanor News, a Witby Gazette, a Northumberland Gazette, a Carrick Gazette és a Southern Reporter.
A Johnston Press az első regionális brit kiadó, amely előfizetési díjat szed az online tartalomért, bár más példák már léteznek a fizetős modellre: a szintén a Johnston által kiadott Scotsman prémium kategóriásnak nevezett cikkeiért most is fizetni kell, az országos lapok közül pedig a Financial Times jó ideje előfizetéses rendszerben teszi hozzáférhetővé a neten cikkeinek és szolgáltatásainak egy részét.
Ahogy a gazdasági válság hatására csökkenni kezdtek a sajtó hirdetési bevételei, több kiadónak is eszébe jutott, hogy fizettetni kellene az olvasókkal. Igaz ugyan, hogy a modell életképességét eddig csak néhány nagy nevű lapnál sikerült úgy-ahogy bizonyítani, de a Financial Times főszerkesztője idén nyáron már azt jósolta, hogy egy éven belül az egész online sajtó fizetős lesz.
Megéri?
Kérdés, hoz-e annyi bevételt a fizetős modell, amennyi kárt okoz egy-egy kiadványnak a látogatók elvesztése. „Ha elkezdjük korlátozni a webszájtjainkhoz való hozzáférést, és ha olyan tartalmat kínálunk, amely széles körben hozzáférhető máshol is, valójában csökkentjük látogatóink számát” – mondta a Worksop Guardian főszerkesztője, Emily Bell a BBC-nek.
A Nottinghamshire megyében található, negyvenezer lakosú Worksop lapja egyébként már most is regisztrációhoz köti egyes cikkek elolvasását, de vannak olyan, a nyomtatott újságban megjelenő anyagok, amelyek fel sem kerülnek a netre. Így például nem lehet megtudni, mi történt a múlt héten a szomszéd falu, az 1760 lakosú Hodthorpe munkásklubjában, ahol a tagok korabeli jelmezekben ünnepelték a klub százéves fennállását. Akit érdekel a sztori, azt a szájt a csütörtökön megjelenő lap megvásárlására biztatja.
Nem egyértelmű, hogy az online beszedett előfizetési díjakból el lehet-e majd tartani a Worksop Guardiant és a többi, viszonylag kis példányszámú regionális hírszájtot. A jóval nagyobb érdeklődésre és felhasználói bázisra alapozó New York Times példája azt mutatja, hogy nem feltétlenül. A lap eddig többször is váltott az előfizetéses és a hirdetésalapú modell között, és bár most éppen ingyenes, újra fontolgatja, hogy pénzt kér az online cikkekért.
A fizetős modell széles körű bevezetésén nagyot lendíthet Rupert Murdoch, az ausztrál származású médiamogul, aki többször bejelentette, hogy a hirdetési bevételek csökkenése miatt kacérkodik az előfizetéses rendszerrel, sőt nemrég azzal az ötlettel is előállt, hogy megtiltja a Google-nek a keresést saját tulajdonú híroldalain.