Keressük az év trollteljesítményét
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Hogy pontosan mit is jelent trollnak lenni, arra leginkább a klasszikus pornó-definíciót lehet előcitálni, miszerint egzakt módon megfogalmazni nem tudom, de ha látom, biztosan felismerem. A trollkodás esszenciája nagyjából az, hogy nyilvánosan hülyét csinálunk magunkból, hogy ezzel másokból még nagyobb hülyét csináljunk. Így csinálták ezt idén a legnagyobbak:
Gyúrsz te egyáltalán?
A “do you even lift?” (kb. gyúrsz te egyáltalán?) egy lassan tíz éves poén, általában testépítő fórumokon szokták szidatni vele egymást az népek, amolyan végső lekicsinylő megjegyzésként a másik izomzatára. Persze az interneten mindenkinek akkora virtuális bicepsze van, amekkorát csak nem szégyell, így az alfahímek szövegelése hamar közröhej és mém tárgya lett. Vitalij Zdoroveckij orosz-amerikai YouTube-sztár idén januárban olyat tett, amit talán még egyetlen doyouevenliftező troll sem: személyesen ment oda Floridában az utcán emberekhez, feltenni a nagy kérdést. A januári videó hétmilliós nézettségén felbuzdulva áprilisban megismételte a mutatványt egy konditeremben is, ezt meg is mutatjuk, és máig nem értjük, hogy nem verték meg ott helyben rettenetesen egy súlyemelő rúddal.
Szereztem két grammot ötezerért
A Twitteren idén két nagyon vicces trollkampány vitte a prímet. Nathan Fielder kanadai humorista arra biztatta a rajongóit, hogy egy csali sms-sel hitessék el a szüleikkel, hogy drogoznak, majd a reakciót tegyék közzé a neten. Az átverés forgatókönyve szerint egy sms-t kellett küldeni anyunak vagy apunak azzal, hogy “got 2 grams for 40” (kb. szereztem két grammot ötezerért), aztán közvetlenül utána egy másikat azzal, hogy bocs, az előző üzenet rossz helyre ment, felejtse el, ami benne volt. A hisztérikus válaszokat el lehet képzelni.
Az év twitteres trollkodása címet megosztva adjuk oda még Patton Oswalt amerikai humoristának, aki feltalálta a kettévágott trollposzt műfaját. A recept: valamilyen politikailag érzékeny témában kell írni markáns véleményt a Twitterre úgy, hogy a 140 karakteres limit miatt a rendszer két részre vágja a posztot, és aki csak a másodikat olvassa, annak úgy tűnjön, hogy éppen az ellenkezőjét akarja az ember mondani. Nem tiszta? Egy példa:
- twit 1: “Ha valaki azt mondja, a melegházasság alkotmányellenes, az olyan, mintha az mondaná, hogy”
- twit 2: “az abortusz legyen illegális, kivétel nélkül, ne lehessen holmi erőszakra meg hasonlókra hivatkozni!”
Oswalt főleg az amerikai konzervatívok idegzetét tépázta a kettévágott posztjaival, de a felháborodott és a lelkesen egyetértő reakciókon is rendkívül jól lehetett szórakozni.
A vízálló iPhone
Az internet legsúlyosabb trolltanyája, a 4chan fórum idén két különösen elvetemült akcióval hívta fel magára a trollológusok figyelmét, mindkettő a végletekig hiszékeny geekeket szívatta. Kora ősszel egy egészen jól sikerült hamis Apple-hirdetéssel azt a képtelen hülyeséget kezdték el terjeszteni, hogy az iOS7 operációs rendszer szoftveresen vízállóvá teszi az iPhone-t, karácsonyra pedig azzal álltak elő, hogy egy kis hekkeléssel az Xbox One játékkonzol rávehető arra, hogy futtassa a régi Xboxra írt játékokat is. Természetesen mindkét alkalommal használhatatlanná vált készülék volt a jutalma annak, aki elhitte és kipróbálta. A szomorú a történetben az, hogy meghökkentően sokan akadtak ilyenek.
Szellem a liftben
Valójában még 2012 novemberéből származik, de csak idén futott be elképesztő, 100 millió feletti nézőszámmal, és számtalan klónnal járó karriert a YouTube-on az év videós szívatása. Az áramszünet alatt megjelenő, és a gyanútlan liftezőket halálra rémisztő szellemgyerek kandi kamerás videója eredetileg egy brazil tévéműsor, a Silvio Santos Program számára készült, de aztán rövid úton az egész világot meghódította. A semmiből előtűnő, rémisztőre sminkelt kislány egy kétszer két méteres zárt térben csak egy esetben nem rettentő vicces: ha mi is ott vagyunk a liftben.
Már a reklámokban is trollkodnak
2013 volt az az év, amikor a videós trollkodás végképp mainstream lett, és sorra jelentek meg a gyanútlan emberek halálra szívatására építő reklámok a neten. A Pepsi tavaszi videója, amiben a magát kocasofőrnek kiadó profi NASCAR-pilóta hozza a frászt az autókereskedőre, ügyes próbálkozás volt, de sajnos hamar kiderült hogy kamu az egész. Az LG a tavalyi liftes reklámját ismételte meg egy ablakkal, aminek a helyén egy olyan élethű képet adó monitor volt, amiről elhiszi az ember, azt is hogy itt a világvége. A kategória bajnokának mi most a Nivea német divíziójának a stressz-teszt című, különösen gonosz reklámját kiáltjuk ki:
Az utca mérsékelten őszinte embere
Egy nagypályás trollokról szóló összeállításból kihagyhatatlan a műfaj amerikai királya, Jimmy Kimmel, aki az ABC tévécsatornán tizedik éve futó késő esti talkshow-jában minden alkalmat megragad egy kis minőségi trollkodásra. A Lie Witness News (lefordíthatatlan szójáték, az eyewitness szemtanút jelent, a lie hazugságot) című rendszeresen jelentkező összeállítás egy sima “megszólal az utca embere”-típusú riportnak tűnik. A csavar az benne, hogy komoly fejjel hülyeségekről kérik ki az emberek véleményét, akik nem vállalják be a kamerák előtt, hogy fogalmuk sincs, miről beszél a riporter, vagy amit mond, az úgy marhaság, ahogy van - ehelyett improvizálnak valamit. Az idei felhozatal különösen erős volt, a dobogó harmadik fokára az illatgenerátoros iPhone-t szagolgató szerencsétleneket tettük, a másodikra a Justin Bieberről szörnyű dolgokat megtudó, de ennek ellenére őt továbbra is feltétel nélkül imádó kislányokat, az első pedig a Coachella zenei fesztiválon nem létező bandák nem létező albumairól és koncertjeiről magabiztosan nyilatkozó hipsztereké:
Így bánj egy parkolóbajnokkal
Kevés felháborítóbb dolog van egy nagyon drága, és nagyon szemtelenül tilosban (vagy rokkanthelyen, vagy járdán) parkoló autónál. Ha az ember ilyet lát, általában csendesen anyázik, esetleg lefényképezi és beküldi az Indexnek, mi meg a nyilvánosság megszégyenítő erejével próbálunk hatni az illetőre, változó sikerrel. Nem úgy Roman Atwood YouTube-sztár, akinek videóit 2,6 millióan követik hétről hétre. Atwood legviccesebb idei trollkodása az volt, amikor egy rokkanthelyen parkoló Ferrarit nemes egyszerűséggel levizelt. Legalábbis a sofőr azt hitte, hogy ez történik (valójában egy biciklis kulacsból spriccelt vizet), és köztünk szólva meg is érdemelte volna. Csak azért nem biztatjuk a magyar trollokat arra hogy ők is így kezeljék a hasonló eseteket, mert egy ilyennek azért nagyon csúnya verés lehet a vége.
Lucky there's a Family Guy
Seth MacFarlane, a Family Guy rajzfilmsorozat atyja alighanem az egyetemes trolltörténelem egyik legnagyobb akcióját hajtotta végre azzal, ahogyan kinyírta, majd feltámasztotta a sorozat egyik legkedveltebb karakterét, Briant, a beszélő kutyát. A sorozat nézettsége az aktuális, 12. évadban nagyon rég látott mélységekben vegetált, mire MacFarlane egy egész epizódot szánt arra, hogy megölje az internet kedvenc szereplőjét, és az egész médiát telekürtölte azzal, hogy ez bizony nem vicc, Brian kiírása végleges és megmásíthatatlan, és még a helyére érkező új szereplőt is bemutatta (akit természetesen mindenki eszetlen gyűlölettel fogadott). Ahogy az várható volt, a rajongók között kitört a hiszti, petíciókat írtak, Facebook-oldalakat indítottak és úgy általában rettenetesen fel voltak háborodva. Tartott mindez két epizódig, amikor is Brian visszatért egy karácsonyi csodáról és időutazásról szóló résszel, MacFarlane pedig a Facebookon röhögte szembe a megzavarodott rajongókat. A nézettség a manővertől 4,4 millióról 6,4-re emelkedett, persze ez nem vigasztalja azokat, akik a kettő között hirtelen felindulásból RIP Brian tetkót varrattak magukra. Mivel a sorozat egyetlen epizódja 9-10 hónap alatt jut el a sztorivázlattól a tévében sugárzott verzióig, nyilvánvaló, hogy az egész ügy előre kitervelt szívatás volt, és nem az történt, hogy MacFarlane megrettent a rajongók dühétől, és visszakozott.
A McDrive réme
Rahat, az autós gyorséttermek szívatására specializálódott YouTube-komikus (közel 3 millióan vannak feliratkozva a csatornájára), 2013-ban lett igazi sztár. Hol felgyulladó pénztárcával, hol fej nélkül, hol egy műmosómedvével hozza a frászt a szerencsétlen hamburgeresekre. A legjobban sikerült idei akciója a láthatatlan sofőr volt, 38 millióan röhögték végig:
Carrie a kávézóban
Ha csak a puszta nézettségi számokat vesszük, a Carrie című horrorklasszikus újrafeldolgozásának kreatív reklámja valószínűleg mindent visz: két hónap alatt több mint 50 millióan nézték meg a YouTube-on. Az ötlet egyszerű, egy New York-i kávézóban egy kiömlött kávé kapcsán megismétlődik a film egyik ikonikus jelenete, amikor Carrie a telekinetikus hatalmával a falhoz szögez egy embert. Persze mindezt testközelből átélni vakószínűleg elég rázós lehetett, a kávé vérnyomásemelő hatására aligha volt szüksége bárkinek is utána. A film egyébként határozottan közepes lett.