Óriásdrónt tesztel a haditengerészet
További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
Az amerikai haditengerészet egy 40 méteres szárnyfesztávolságú drónt tesztel – vagyis a gép csaknem akkora, mint egy Boeing 757-es. A gépet a Northrop Grumman fejleszti, a haditengerészet most végezte el rajta a kilencedik próbarepülést.
Az MQ-4C Tritonnal először tavaly májusban repültek; a mostani módosításokkal a drón már fejlettebb, mint az amerikai légierő által használt elődje, a Global Hawk.
A 130 láb szárnyfesztávolságú Tritonnal a haditengerészet nagy magasságban végezhet valós idejű felderítő és megfigyelő missziókat. A géppel egyelőre 9,4 órányi próbarepülést végeztek ötvenezer láb (kábé 15 kilométer) magasban, a Northrop Grumman palmdale-i bázisán.
De mitől olyan nagy szám a Triton?
- A gép a szenzoraival hatalmas területet ellenőrizhet: 360 fokos szögben szkennelhet végig egy 2000 tengeri mérföld (3700 kilométer) sugarú kört. Ezzel a teljesítménnyel a Triton olyan magasban repülhet, akkora területet belátva, amivel az összes riválisát lekörözi.
- Igen fejlett a navigációs rendszere. Az utolsó teszten a Tritont a légörvények többször is eltérítették az útvonaláról, de mindig úrrá tudott lenni a zavaron.
- A Triton más drónoknál sokkal önállóbban repülhet, és az operátorok repülés közben is nagy felbontású képeket készíthetnek, radartámogatást nyújthatnak más egységeknek, és más katonai egységek kommunikációs központjaként is használható.
- Az olyan extrákról még nem is beszéltünk, mint a különleges jégmentesítő és villámhárító rendszerek, pedig ezzel a Triton a felhők alá is süllyedhet; ilyenkor egy komplett flotta összes hajótípusát azonosítani tudja.
- A Triton akár 24 órán át is a levegőben maradhat. És addig mindent lát.
Megéri várni a strapabíró szárnyakra?
A gyártó korábban arról számolt be, hogy a Triton szerkezeti felépítése azért ennyire stabil, mert a szárnyak extrém mértékben terhelhetők – erre szüksége is van, ha nagy magasságból hirtelen akar lejjebb ereszkedni. A teszt során nem kímélték a drónt, de a gép teherbírása 22 százalékkal túlteljesítette a haditengerészeti előírásokat.
Mike Mackey, a Northrop Grumman programigazgatója elmondta: a felderítő missziókon a Triton nagy magasságból is lejjebb ereszkedhet, hogy közelebbről azonosítsa a célpontokat. A szárnyak ereje miatt a hirtelen ereszkedés még extrém időjárási körülmények között is biztonságos lehet.
A haditengerészet még 2008-ban kötött 1,6 milliárd dolláros szerződést a Northroppal. A gyártó várhatóan 2017-re szállíthatja le a 68 megrendelt Triton drónt; ez némi csúszást jelent, mivel eredetileg 2015 decemberére tervezték a rendszeresítését.