- Tech
- mesterséges intelligencia
- mi
- ai
- oktatás
- egyetem
- osztály
- tanár
- makronóm
- kurzus
- nkp
- elte
- promptmaster
- tálas dávid
- szabó dávid
Így néz szembe a hazai oktatás a drámai változásokkal
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Az egyetemek első reakciója jellemzően a tiltás volt, amikor a mesterséges intelligencia berobbant a tanintézményekbe – tudtuk meg korábban az AI Summit kerekasztal-beszélgetésén, ahol a hazai felsőoktatás neves képviselői vitáztak a mesterséges intelligencia szerepéről. A beszélgetés során kiderült, hogy az egyetemek folyamatosan keresik az új technológia helyét, és már van, aki az osztályzást is rábízná.
Tavaly év végén robbantak be a köztudatba az olyan nagy nyelvi modellek, mint a ChatGPT. Nemcsak a munkahelyeken, de az iskolákban is egyre többen fordultak a digitális asszisztenshez segítségért. „A ChatGPT-hez hasonló generatív mesterséges intelligencia felhasználási lehetőségei szinte kimeríthetetlenek. Képes például feladatokat generálni a tanulók számára, de párbeszédeket és nyelvtant is lehet vele gyakorolni” – világított rá a Makronóm. A gazdasági portál megkérdezte az Oktatási Hivatalt, hogy miként használják a mesterséges intelligenciát az oktatásban.
Az OH-t eddig is segítette a generatív mesterséges intelligencia a döntés-előkészítésben. Ezen támogató rendszerek hatékonyabbá teszik a vezetők segítését és a stratégiai elhatározásokat
– válaszolta a Makronómnak az Oktatási Hivatal. A magyar oktatás tehát nem zárkózik el a mesterséges intelligencia használatától. Az interjúból az is kiderült, hogy jelentős erőfeszítéseket tesznek a tanárok technológiai fejlesztésére is, ezt különféle programokkal teszik, többek között:
- A Jövő Osztályterme – szcenárióalapú pedagógiai tervezés;
- A multimédia elemeinek használata a pedagógus munkájában;
- Digitális kultúra tanítása alsó tagozaton;
- Kompetenciafejlesztő, játékosított digitális pedagógia.
Elmondták, hogy a nemzetközi szakmai fejlődésre online szemináriumok, események keretében is lehetőséget biztosítanak, továbbá hazai szervezésű, személyes jelenlétet nem igénylő webináriumok is elérhetők.
A generatív mesterséges intelligencia rengeteg lehetőséget tartogat, amivel ismerkedni kell, és meg kell érteni a tudományos alapjait
– árulta el álláspontját az Oktatási Hivatal, megjegyezve, hogy a tananyagfejlesztésben kiemelt szerepet kap a korszerű tudáselemek átadása, alkalmazási területei. Emellett megemlítették a Nemzeti Köznevelési Portált, amely megismeri a felhasználó preferenciáit, releváns tananyagot kínál, így segíti a hatékony fejlődést. A gazdag képzéskínálat és a nemzetközi projektek mellett 27 informatikai szaktanácsadó és 34 digitális szaktanácsadó támogatja a köznevelési intézményeket.
Az egyetemek sem fordulnak el az MI-től
A HÖOK meglátta a lehetőséget a mesterséges intelligenciában, ezért közös kezdeményezést indított a Promptmasterrel, aminek keretében a százdolláros – hozzávetőleg 36 ezer forintos – prompt engineer képzést egy dollárért, azaz 366 forintért kínálják a hallgatóknak, ami hozzávetőleg egy BKV-jegy ára.
Amikor berobbant az Excel, teljesen felforgatta a munka világát, egyre több cég várta el kulcskompetenciaként, így lesz ez a ChatGPT-vel is
– jelezte korábban az Indexnek adott interjúban Szabó Dávid és Tálas Dávid, akik a chatbot használatát tanítják online kurzusaikkal a promptmaster.com online edukációs platformon.
Az AI mind az oktatásban, mind pedig a kutatásban időt spóroló, inspiráló eszköz. Fontos azonban megjegyezni, hogy mindenképp szükség van a végeredmény kontrolljára, megbízhatóság tekintetében még van hová fejlődni
– erre már Kovács Stefan világított rá. A BME GTK egyetemi adjunktusa szerint a ChatGPT olyan eszközzé fog válni az oktatásban, valamint a hétköznapi életben is, mint például régen a számológép.
Horváth László, az ELTE egyetemi adjunktusa szerint pedagógiai szempontból az AI felerősíti a korábbi gyakorlatot.
Ha egy elavult pedagógiai kultúrára eresztjük rá, akkor a magolást fogja támogatni. Kiválóan lehet generáltatni adott szakirodalom alapján feleletválasztós kérdéseket, rengeteg munkát spórolva ezzel az oktatóknak
– nyilatkozta az egyetemi oktató, aki szerint a fő kérdés az, hogy milyen pedagógiai cél elérése érdekében használjuk az AI-t. Ward Risvold, a Georgia Állami Egyetem oktatója szerint végső soron a mesterséges intelligencia nem tűnik el, az oktatás pedig alkalmazkodik majd.