Rajzoljuk meg az ország mobiltérképét!
További Cellanapló cikkek
Váratlan segítséget kaptunk a mobilszolgáltatók lefedettségével foglalkozó cikksorozatunk folytatásához egy magyar navigációs cégtől. Molnár Miklós, az Egérutat fejlesztő AntaresNav Kft. ügyvezetője keresett meg azzal, hogy ők minőségbiztosítási okokból folyamatosan gyűjtik a felhasználóktól az anonim hálózati adatokat, ezért egyre tisztább képet kapnak a három magyar mobilszolgáltató lefedettségéről. Az Egérút egy olyan navigációs alkalmazás, amelyben az útvonaltervezés nem a mobilon, hanem központi szerveren történik, ezért folyamatos mobilnetes lefedettségre van szüksége, hogy letöltse az útvonalat, a mögötte megjelenő térképelemeket, és folyamatosan információt biztosítson a szerverek felé a forgalmi viszonyokról.
Mérési módszerük azért előnyös a mi szempontunkból, mert független, és a valóságos felhasználói élményt mutatja. A mobilszolgáltatók speciális telefonokkal és külső antennákkal felszerelt mérőkocsikkal járják az országot, ezzel szemben a felhasználók a saját készülékükkel mérnek. Az Egérút mérései kevésbé pontosak, mint a professzionális eszközöké, de több tízezren mérhetnek egyszerre, és az eredmények szinte azonnal térképre rakhatók.
Nem is kellett messzire menni, hogy lássuk vannak különbségek a térerőben. Az Index.hu szerkesztősége környéken, amely ország egésze szempontjából belváros, szinte mindenki 3G-t használ, csak egy-két autós maradt 2G-n (valószínűleg bekapcsolták, hogy csak 2G-s hálózatra csatlakozzanak fel). Ezzel a viszonylag egyszerű méréssel is látszik különbség a térerőben, még akkor is, ha autóban vagyunk, és mindig jól működik a telefonunk. A képen a sárga a négyzetek jelzik a legjobb lefedettséget, a zöld a közepest, a kék, magenta és piros színek pedig egyre rosszabb térerőt mutatnak.
Dinamikus helyismeret
Öt-hat évvel ezelőtt kezdődött az Egérút projekt, és az első változat hagyományos,érintőképernyő nélküli Nokiákon futott. Hamar kiderült, hogy kis kijelzőkön, beépített GPS nélkül kevesen akarnak navigálni. Az androidos változat már nagyobb sikert ért el, eddig tizenötezren töltötték le. A fejlesztők Mándi-Nagy Péter vezetésével már készítik az iPhone-os és Windows Phone-os változatokat.
Az Egérút ingyenes, a fejlesztőcég helyfüggő reklámokkal próbálja fenntartani magát. A jelenlegi felhasználói létszámmal már elkezdhetnek házalni a hirdetőknél, akik úgy is leadhatják a megrendelést, hogy csak egy adott környéken jelenjen meg az ajánlatuk, így a belvárosi cukrászda nem hirdet tök fölöslegesen a zalaegerszegi mobilokon. A reklámok egyébként menet közben nem zavarják a sofőrt, csak a pirosnál állva jelennek meg, és azonnal eltűnnek, amikor elindul az autó.
Miért telepítené fel bárki is az Egérutat az okostelefonjára, a beépített térkép mellé? Molnár Miklós azt mondta, hogy a részletességben van nagy előnyük, a GeoX Kft. által szállított térkép ugyanis 230 ezer kilométernyi úthálózatot tartalmaz, így nemcsak a településeken belül, és az azokat összekötő utakon lehet navigálni, hanem a külterületeken lévő talajutakon is.
A mobilokkal folytatott kommunikációnak – a folyamatosan beérkező sebességi adatoknak – hála jól ismerik a forgalmi helyzetet is. Ha egy útszakaszról nincs nagyon friss adatuk, korábbi statisztikák alapján számolják ki a várható menetidőt. Az utazást befolyásoló eseményekből – futóversenyek, lezárások, útfelújítások – egyszerre nagyjából 200-300 van azországban, és ezeket is dinamikusan kezelik. A térképre csak az aktuális napi eseményeket rakják ki.
Az autósokat nemcsak a program jó tulajdonsága miatt buzdítom az Egérút kipróbálására, hanem azért is, mert Molnár Miklóstól ígéretet kaptunk arra, hogy néhány hét múlva részletesebb információkat, egy interaktív térképet is kapunk a lefedettségről. Minél többen használják a programot, annál több adat áll majd a rendelkezésünkre.
A jelenlegi térképen még csak azt látni, hogy a nagyobb településeken belül és a főútvonalakon használják a programot, de reméljük, hogy a növekvő felhasználó szám következtében színesbe borul az ország, lesznek mérési eredményeink a kisebb településekről is.
Korábbi 3G-s tesztek során felmerült bennünk, hogy egy lefedettséget mérő célszoftverrel gyűjtsünk adatokat, de ezt elvetettük, mert az idő múlásával egyre többen felejtenék el bekapcsolni. Navigálni azonban egyre többen akarnak, és a lehetséges felhasználói bázis hatalmas: körülbelül hárommillió autó van az országban, és az emberek 25 százaléka használ okostelefont.
Rovataink a Facebookon