![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Kitörünk a telefonadó csapdájából
További Cellanapló cikkek
Hétről hétre változik, hogy kitől mennyi távközlési adót szedne be a kormány, és valójábana tegnapi kormánydöntés után is csak abban lehetünk biztosak, hogy a telefonálást érintő adóterhek már idén növekednek. Ha a már megerősített, korábban csak becsült havi 700 forintos plafonnal számolok, abból is kijön egy napi ebéd. Persze szerényen, köret nélkül, de akkor is jól mutatja, hogy érdemes spórolni. Az új adónem azért zseniális, mert telefon nélkül ma már élni sem lehet. A magánéletben meghatározó, hogy el tudjuk érni egymást, és rögtön a legrosszabbra gondolunk, amikor a másik oldalon kicsöng, de senki sem veszi fel. A vállalatok hatékonyságát is növeli, hogy a dolgozók bárhol fogadni tudják az ügyfelek hivását.
![](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/287/2879/28792/2879292_06b53051b2ea55792678e3c6a484c17b_wm.jpg)
Csakhogy a kormány elszamította magát, mert a leleményes magyarok úgyis megtalálják a kerülőutakat. A kütyük egyre okosabbak, és az internet sok alternatívát kínál. Hogy ezek mennyire működőképesek, az kiderül a most induló kísérletemből. Május 8-án éjfélkor kikapcsoltam a mobilomat, és legközelebb június 8-án kapcsolom vissza. Egy hónapon át telefonadó-kerülő állampolgárt szimulálok, aki mobiltelefon és sms nélkül él.
Percdíjak helyett
Vezetékes telefonom évek óta nincs, mert csak telemarketingesek hívogattak rajta, és igazából azt remélem, hogy ezt az idegesítő népséget külön megadóztatják. Mert hiába mondom neki, hogy nem hallgatok rádiót, akkor is kíváncsi, hogy melyik a kedvenc csatornám. Vasárnap, ebédidőben. De térjünk vissza a kísérletre: a SIM-kártyámat elzárom egy fiókba, mert csalás lenne, ha látnám a nem fogadott hívásokat. Megszabadulok minden elavult távközlési szolgáltatástól, és csak ingyenes vagy nagyon olcsó online szolgáltatásokat használok.
![](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/287/2879/28792/2879288_0967c82caa359c4351eaf17331ddacad_wm.jpg)
Némi előnnyel vágok bele a kísérletbe, mert jól el vagyok látva eszközökkel. Van munkahelyi wifi, 20 megabites otthoni adsl, valamint egy hasonlóan gyors mobilnet havi 10 gigabájtos adatforgalmi kerettel. Az utóbbi egy zsebhotspotból osztja szét a biteket, tehát egyszerre akár öt eszközzel is tudok netezni, ha nagyon muszáj. Hardverből sem lesz hiány, laptoppal, netbookkal, táblagéppel, okostelefonnal és okostévével felszerelkezve vágok neki az ismeretlennek, és már beszereztem néhány tesztkütyüt, hogy kiderüljön, mire jutunk a legolcsóbb eszközökkel.
Átlagos telefonáló
A Központi Statisztikai Hivatal gyorsjelentéséből az derül ki, hogy 2011 második negyedévében a 2,886 millió vezetékes fővonalon egy ember 141 hívást kezdeményezett és összesen 461 percet beszélt. Azért választottam a második negyedévet, hogy 2011 hasonló időszakát vegyük alapul, ne a hiperaktív karácsonyi szezont, amikor mindenki többet telefonál. A mobilhálózaton 11,704 millió előfizető 180 hívást indított és 389 percet beszélt. A KSH statisztikája negyed évre vonatkozik, tehát az átlagos magyar egy hónap alatt nagyjából 100-105 telefonhívást bonyolít le és 280 percet beszélt. Sms-ből az átlagos magyar havonta tizenhatot küld.
![](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/287/2879/28793/2879304_4d526a9f262cb6ce018e689ef66f55b2_wm.jpg)
Fogyasztási szokásaim megfelelnek a statisztikának, azzal a különbséggel, hogy a vezetékes perceket is mobilon használom el. Legutóbbi számlám szerint 83 telefonhívással 268 percet beszéltem és 16 sms-t küldtem. A forintokat nem számolom ki, mert a céges flotta díjszabása alapján nem érdemes következtetéseket levonni. De vajon az ingyenes telefonálás lehetősége hosszabb beszélgetéseket generál majd?
Mélyvízbe vetem magam
Először is attól tartok, hogy anyagilag nem járok jobban, mint az adó megfizetésével, mert út közben is szükségem van internetelérésre. Az ingyen wifi ritka, a mobilnet pedig drága. Az is kétséges, hogy ilyen rövid idő meg tudom változtatni a velem kapcsolatban álló emberek kommunikációs szokásait, ezért a biztonság kedvéért előfizettem egy Skype hívószámra, ami 17,25 euróért 3 hónapig aktív.
Eleinte hatalmas lesz a káosz. Rendet kell raknom a Google Mail címtárában, és lehet ott néhány elavult névjegy, mert Baja Ferenc például már egészen biztosan nem MEH-államtitkár. A következő feladat a fő kommunikációs platform kiválasztása, mert kell egy központi hely, ahol minden információ összefut. Ha összevissza használom az eszközöket, abból semmi jó nem sül ki. A Facebookon megbeszélt dolgokra nem tudok rákeresni a Gmailben, a Skype-on lebonyolított csevegésnek nem lesz nyoma a Live Messenger archívumában.
![](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/287/2879/28792/2879290_36dbac7c1161cb1282341db59330cd17_wm.jpg)
A Facebook persze nem jó, mert egy vicces faliújságon nem lehet komoly dolgokról beszélgetni, míg a LinkedIn túlságosan szakmai, és csak fejvadászok használják. Szerintem a Google lesz az egyik befutó, mert úgyis ott van a legtöbb névjegyem és nagyon sok extra szolgáltatás jár hozzá, de azért adok egy esélyt a Skype-nak is, mert az mindegyik eszközömön elérhető.
Ha van más ötletük, hogy miként lehet túlélni egy hónapot telefon, sms és extra adó nélkül, akkor emailben küldjék el a tapasztalataikat! Egy hét múlva én is beszámolok arról, hogyan boldogulok.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Rovataink a Facebookon