
Megizzasztott, az idegeinken táncolt, majd felmosta velünk a padlót az új Elden Ring
Nagy várakozás előzte meg a FromSoftware legújabb dobását, az Elden Ring Nightreign előrendelései pedig az egekbe szöktek annak rendje és módja szerint – mostanra közel 4 millió eladott példányszámnál tarthatunk. Az Elden Ring spin-off a május végi megjelenése óta folyamatosan pörög, csak Steamen száz-százötven ezer aktív játékost mozgat meg a multiplayer, és ezzel együtt Twitchen is nagy érdeklődésre tett szert a játék. Mivel nagy sztorira nem kell számítani az Elden Ring esetében, ezért ennek felfedezését meg is hagyjuk azoknak, akik első kézből szeretnék megtapasztalni. Sokkal érdekesebb lesz számunkra az a kevert elemekből összeállt mechanika, amely
egyszerre lesz zavarba ejtően ismerős, mégis újszerű a maga nemében.
Mivel a japán FromSoftware hírhedten szereti felhasználni az előző megjelenéseikben látott elemeket, így ezúttal is ismerős ellenfeleket, helyszíneket vagy fegyvereket láthatunk majd, ami régebbi gamereknek talán előnyt is jelenthet. A Nightreign viszont azoknak is jó kiindulópont lehet, akik eddig elkerülték a 2010-es évek legizzasztóbb játékait megálmodó csapat címeit.

A történet szerint az Elden Ring Nightreign egy alternatív univerzumban, a Lands Betweenben játszódik, ahol a Shattering – azaz ősi sötétség – ereszkedett világra, elárasztva a birodalmat egy kataklizmikus eseménnyel, amely mágikus szörnyetegeket, különféle rémeket és örökös esőt hoz magával. Ezek felett az istentelen lények felett a Nightlordok állnak, vagyis az a nyolc fő ellenfél, akiket az előre megadott hőseinkkel kell meggyaláznunk. Ahogy azt megszokhattuk, utóbbi állítás csak akkor hangzik jól, ha a szörnyek állnak a fegyvereink dolgosabbik végén – de nem lesz ez mindig így. Sőt!
Ugyan a Nightreign szolgáltat egy nyúlfarknyi tutorialt a játékosoknak, tapasztalatból mondható, hogy az ott megszerzett tudás aligha lesz bármire is elég, kivéve talán az alap mozdulatsorok és támadások elsajátítására. Ezen értékes skillek után a továbbiakban megismerhetjük a bázisunkként szolgáló The Roundtable Hold elnevezésű kastélyt. Beszédes helyszín, hiszen az itt található kerekasztalnál tömörülnek össze az Éjjeli Vándoroknak nevezett harcosok, akiket irányítva felvehetjük a kesztyűt elnyomóinkkal. De hogyan is néz ki ez a gyakorlatban?
Kezdetben hat alapkarakter lesz elérhető: Wylder, Guardian, Ironeye, Raider, Recluse, Executor, de az első fő bosst (Gladius) legyőzve Duchesst, illetve a kastélyban szellemként fellelhető Revenantot is csatasorba állíthatjuk. Előbbit úgy szerezhetjük meg, hogy odaadjuk a papnőnek a régi zsebóráját, míg utóbbinál a kastélybeli bazárosnál meg kell vegyük a Besmirched Frame nevű tárgyat, hogy láthatóvá váljon környezetünkben a fehér szellem. Miután kapcsolatba kerülünk vele, egy rövid, ám annál intenzívebb harcban kell felülkerekedjünk rajta, és voilà, meg is vagyunk.
Óvakodj a sötétségtől!
Ha odáig eljutottunk, hogy feloldjuk az összes játszható karaktert, akkor minimum két-három környi ízelítőt már kaphattunk abból, mivel is lesz dolgunk. Mindenkinek egyből feltűnhet, hogy a gyorsan szűkülő pálya nagyban emlékeztet a Fortnite-ban vagy a PUBG-ben megismert battle royale koncepcióra, csak esetünkben egy körökre osztott változatát kapjuk. Ami azonnal szembetűnő, hogy (a cikk megírásának pillanatában) nem játszhatunk PVP-t, hanem az egyjátékos módot leszámítva hárman tudunk belevágni egy kalandba. Ezzel sajnos több gond is adódik:
random arcokkal dob össze a rendszer, és látszólag teljesen lutri, hogy ki milyen szintet képvisel tudásban.
Tetszik, vagy nem, a játék átfogó ismerete szinte minden esetben a győzelem kulcsát jelenti, így már nagyon nem mindegy az sem, ha csak egy játékos nincs a helyzet magaslatán. Elég egy-két hibásan kijátszott manőver, és könnyen nagy bajban találhatja magát az egész csapat, így bebiztosítva a bukást.
Természetesen időbe telik elsajátítani a menetek dinamikáját, ezt azonban elősegíti egy gyakorlótér, ahol mindegyik karakterünk képességeit, fegyvereit, elsődleges és másodlagos támadásait kipróbálhatjuk. Mindezt azonban néhány tuskón tehetjük meg, szóval abban ne is reménykedjünk, hogy az ellenfelek ütemjátékát itt fogjuk kigyakorolni. Na de kinek van szüksége ilyesmikre, hiszen az élet egy nagy tanulás, védtelen farönköket csapkodni meg olyan, mint halottnak a csók. Nincs más választásunk, mint a tettek mezejére lépni.
Senkit nem fog meglepni, hogy a Nightreignben egymást követik majd a boss fightok, szóval akiknek a szíve vagy az idegei ezt nem bírják, azok talán jobb, ha más elfoglaltság után néznek. Ellenben azok, akik ebben az élményben fürdőznek, számukra vidámpark lesz, ahol végtelen hurokban ülhetnek fel a szellemvasútra, hogy időközben rendezhessék soraikat egy kísértetkastélyban.
Szeresd meg a fájdalmat, legyen a kudarc a legjobb barátod!
Más választásod úgy sincs. Ezen a ponton essen szó arról is, hogy pontosan hogyan épül fel egy PVE-kör, hiszen a játék közel teljes részét ebben a környezeteben fogjuk eltölteni. Kezdetben a kerekasztalnál kiválaszthatjuk, hogy melyik Nightlord ellen szeretnénk felvonulni, majd a triónk tagjai eldönthetik, hogy melyik karakterekkel szeretnének lenni.
Bár papíron minden felállással győzelmet arathatunk, mégis érdemes odafigyelni az egyensúlyra,
– vagyis arra hogy legalább egy távol- és közelharcban legyen erős tagja a csapatunknak. A karakterek erősségei, statisztikái nagyban eltérnek egymástól, ami teret ad ahhoz, hogy egyenként elsajátíthassuk az irányításukat, és megtaláljuk a stílusunkhoz leginkább illőket. Lesz itt egyszerű kardforgató, igazi nehézfiú, sasszemű íjjász, varázslónő, de még nekromanta és berserker is – így bizonyára mindenki találhat majd kedvére valót.
Az első és legfontosabb teendőnk azonban az legyen, hogy a kerekasztal melletti oltárt alaposan szemügyre vesszük, mert ez lesz az egyik leghasznosabb képességnövelőnk. Ugyanis minden menet végén kapni fogunk relikviákat, amelyek az oltáron található kelyhekbe elhelyezve extra attribútumokat adnak, vagy éppen a Small Jar Bazaar kereskedőjénél elkölthető pontokat érnek számunkra. Az előrehaladásunk során itt egyre több fejlesztés válik elérhetővé számunkra, de mindenkinek fontos a figyelmébe ajánlanunk a Scenic Flatsone nevű tárgyat, amely a legtöbb esetben nagyszerű relikviákat rejthet. Hamar elérhetők lesznek ezenkívül extra kelyhek, amelyekbe egyéb színezetű relikviákat tehetünk. Ha pedig valaki igazán szeretné kiokosítani magát, tanulmányozza az olvasószobában található kézikönyvet, amely tételesen részletezi a lefontosabb tudnivalókat a karakterekről.

Útravalóként néhány hasznos tippel is szolgálunk az expedíciókra, mert hozzávetőlegesen több mint negyven percig is eltarthat egy-egy nekifutás. Jó hír, hogy a pörgős tempó magával hozza a gyorsabb, agilisabb hősöket, ám ez nem jelenti azt, hogy kényelmesen lesz időnk úton-útfélen megállni a pályákon. Mindig célirányosan haladjunk, és ahogy lehetőségünk adódik, fejlesszük magunkat kettes szintűre a legközelebbi Grace-nél, amely nem mellesleg minden esetben a HP és FP helyreállítását, valamint az életerő flaska újratöltését, és az aktív debuffok eltávolítását is szolgálja.
Érdemes lesz megválasztani a harcainkat, mivel az egyre szűkülő határkör ádáz módon a nyomunkban lesz, és ha meglátjuk a horizonton, akkor jobb lesz szörnyet, rémet hátrahagyva felvenni a nyúlcipőt. A kisebb ellenfelekkel amúgy sem érdemes bajlódni, hiszen a legjobb fejlesztéseket a szétszórva található mini bossok adják. Az ellenségek kiismerése természetesen ezúttal is a győzelem kulcsát jelenti, de legalább ennyire, ha nem fontosabb a pályák kiismerése. A Nigtlordok gyengeségeit minden esetben igyekezzünk figyelembe venni, vagyis itt visszautalnék a megfelelő csapatösszetételre, amely nagyban megkönnyítheti az életünket.
Egy életem, egy halálom
Sose felejtsük el, hogy egységben az erő, vagyis mindig haladjunk csapatban, és nézzünk szembe együtt a ránk leselkedő veszélyekkel. Összesen két napot kell túléljünk rögtönzött véd- és dacszövetségünkkel, hogy aztán a harmadikon megvívhassunk az aktuális főellenséggel. Ne feledjük, a fejlődő szakaszban akárhányszor meghalunk, akkor egy szintet vesztve újraéledünk a közelben, ám ha egy bossharcban esünk el, akkor a csapattársainkra számíthatunk, hogy néhány ütést ránk mérve talpra állítanak. Ha viszont mindhárman padlót fogunk, akkor véget ér az aktuális expedíció.
Haladásunk közben keressük a romos templomok oltáránál található életerőflaskákat, amelyekből alapesetben három van nálunk, de ezek számát jelentősen növelhetjük, ha útba ejtjük őket. De ne feledjük, ezek mit sem fognak érni, ha nem vagyunk a harmadik nap végére elég magas szintűek. Ne legyünk telhetetlenek, hiszen a készletünk újratölthető lesz a Graceknél, így elsősorban a fejlődésre fókuszáljunk. Értelemszerűen a fegyverünkről se feledkezzünk meg, a pályán található vándorárusoknál lesz lehetőségünk csiszolni rajtuk a megfelelő pontokért cserébe, így növelve azok sebzését, tulajdonságait. Három jobb- és három balkezes fegyver lehet egyszerre nálunk, és bátorítunk is rá mindenkit, hogy használja ki őket.
A fentiek ismeretében elmondható, hogy továbbra sem teljesen egyértelmű, valójában kiknek készült a FromSoftware legújabb videójátéka, hiszen aránylag merészen vegyíti a zsánereket. Tekintve, hogy egy kooperatív élmény, szinte értehetetlen, miért maradt ki a cross-play funkció, és miért csak egyedül vagy hárman játszható. De ha már annyira össze kell hogy játszanak a csapattagok, akkor miért nincs benne semmilyen voice chat funkció?
Ezeket mihamarabb orvosolnia kellene a japán fejlesztőnek, hiszen így nem egy átgondolt, végleges gémet kapunk. Viszont kár lenne tagadni, hogy célközönségre találhat a merész koncepció.
Azoknak tudjuk bátran figyelmébe ajánlani, akik nem várják el, hogy kézen fogja őket egy játék, hanem szeretik kezükbe venni az irányítást, és nem félnek a kudarctól. Az Elden Ring Nightreign kevésbé megbocsátó, cserébe elképesztően nehéz, kivéve persze azoknak, akik a Dark Soulsokon edzették a lelküket. Mindenki más háromszor is gondolja meg, hogy szeretne-e benevezni erre a menetre. Bárki, aki abba a tévképzetbe ringatná magát, hogy elsőre végigszánt majd a Nightlordokon, higgye el, nem fog. De azok, akik valamilyen oknál fogva szeretik, ha újra és újra felmossák velük a padlót, nagy örömüket fogják lelni a tesztünk alanyában. Hozzátesszük: könnyen lehet, hogy velünk, játékosokkal van a baj, akik az évek során túlságosan elszoktunk az igazán izzasztó kihívásoktól, és elkényelmesedtünk a végletekig könnyített terepeken.
7/10
Az Elden Ring Nightreign PlayStation 4-re és 5-re, Xbox Series X/S-re, valamint PC-re is megjelent. Mi a Sony jelen generációs konzolján próbáltuk ki a játékot – a tesztkódot a Cenega Hungary biztosította lapunknak.

Rovataink a Facebookon