További Hardver cikkek
Az avatárom zsinórban a harmadik gátat veri le, pedig már kezdek megizzadni, úgy iparkodom. Nyolc versenyzőből a nyolcadik leszek, de kicsit vigasztal, amikor az utánam következő amerikai kolléganő sem ér el jobb helyezést. „Késve érzékelte az ugrásaimat ez a nyavalyás” – mondja.
A Microsoft sajtórendezvényén vagyok Los Angelesben, helyi idő szerint hétfő éjjel van. Este, két nappal a legnagyobb nyugati játékshow, az E3 előtt mutatta be a cég új játékrendszerét, a Kinectet. A premieren a Cirque du Soleil táncosai az esemény kedvéért készített műsorban fedték fel a kütyü végleges nevét (a korábbi munkacím Project Natal volt), aztán néhány kiválasztott újságíró egy belvárosi hotelben próbálhatta ki az első Kinect-játékokat. Erre a rendezvényre csak ketten mehettünk Közép-Európából, egy lengyel kolléga és én. Egy exkluzív tesztért meg kell szenvedni, mondom magamnak, miközben dől rólam a víz.
A kontroller felesleges
Az első játékok alapján úgy tűnik, a Kinect nem az én rendszerem – én ugyanis úgy szeretek játszani, hogy hanyatt vágom magam kedvenc kanapémon, és kontrollerrel a kezemben ujj- és legfeljebb csuklómozdulatokat végzek. A Kinect viszont megmozgatja a játékost, akárcsak a Nintendo 2006-ban megjelent konzolja, a Wii, amihez mozgásérzékelős kontrollert álmodott a japán cég.
A Kinect annyiban több és jobb, hogy feleslegessé teszi a kontrollert: az apró, gusztusos kis hardvert a tévé alá kell tenni, a benne elrejtett szenzorok pedig teszik a dolgukat. A Kinectben van mozgás- és mélységérzékelő, kamera, mikrofon és egy spéci processzor, ami futtatja a megfelelő illesztőprogramokat (megfelelő szoftverrel arc- és beszédfelismerésre is képes a rendszer). A Kinect gyakorlatilag mindent figyel, amit a játékos csinál – vagy akár azt, ahogy a játékos létezik, legalábbis a Yourshape című fitneszprogram éppen olyan, nem túl egészséges BMI-indexről tanúskodó sziluettet rajzolt rólam, amilyen az árnyékom volt délelőtt a Santa Monica beach homokján.
A Youshape edzésprogramokkal segít a júzernek sportolni, szóval nem igazi játék, a másik négy bemutatott szoftver viszont akár a Wii-ről is átszökhetett volna, ezek a Wii sikerjátékainak ügyes koppintásai. A Kinect Sportsban például többek között bowling- és gátfutásversenyeket lehet rendezni a megfelelő mozdulatokkal, a Kinect Joy Ride-ban pedig egész testes bedőlésekkel és a kormányozás mímelésével lehet versenyautókat vezetni. A rendszer még kissé tökéletlen, amikor hirtelen kell reagálni, néha lassan követi a játékos mozdulatát (a nyavalyás). Viszont sokkal pontosabban, mint a Wii - kezet, lábat, fülcimpát, mindent. És nagy aljasság, hogy a szenzoros kütyü fel is veszi, ahogy a játékos ugrál és hadonászik, és a pályák végén bevág egy kisebb mosolyalbumot a leghülyébb mozdulatokról.
A kipróbálható játékok közül a Kinect Adventures és a Dance Central tűnik nekem a legígéretesebbnek. Az előbbi ügyességi játékok gyűjteménye, amiben hol akadályokat kell kerülgetni egy robogó csillében ülve, hol falteniszezni több labdával, hol pedig egy áradó folyón végigvezetni egy gumicsónakot. Természetesen minden minijáték egész testet igényel – sőt, még a megszerezhető trófeák, achievementek is: amikor némi fáradozással összehozok mindegyik minijátékban egy-egy bronzérmet, jutalomként megjelenik a játéktérben az avatárom mozgó szobra, de azt is nekem kell megmutatni, hogyan mozogjon a szobor.
Végül a Dance Central olyan ritmusjáték, mint a Dance Dance Revolution, csak itt nincs lepedő, amin nyilak jelzik, hova kell lépkedni: egyszerűen táncolni kell, úgy, ahogy azt a játékban szereplő virtuális bőgatyások mutatják. A táncjátékok műfajában ilyen még nem nagyon volt, meggyőző darab. A pletykák szerint egyébként az első Guitar Herók készítője, a Harmonix fejleszti ezt a programot.
Hol vannak az igazi Kinect-játékok?
A játékfelhozatalból nagyon látszik, hogy a Microsoft a kazuárokra, vagyis a casual gamerekre, alkalmi játékosokra hajt a Natallal. Mert bár én nem szívesen keverem a testmozgást a videojátékkal, a Wii sikere azt mutatta, hogy van pár tízmillió ember, aki igen. És ez kellően nagy réteg ahhoz, hogy egy olyan óriás, mint a Microsoft megcélozza, és megpróbáljon rálicitálni a Wii-re (akár olyan szolgáltatásokkal is, mint a videocset, amit már lehetővé tesz a Kinect kamerája).
Erről szólt az esti bemutató is: a Cirque du Soleil táncosai nem a hardcore réteget szólították meg (azoknak csak egy készülő Star Wars játékból villantottak fel egy fénykardozós jelenetet), hanem a nagybetűs Családot. A természetközeli népnek öltözött cirkuszosok jelképes nappalikban mutatták meg, ahogy Átlagos Jenő, csinos felesége, Róza és aranyos gyerekei, Petike és Laura játszanak a Kinecttel. A műsor egy pontján pedig minden jelenlevő újságírót bevontak a mozgásszínházba – egyrészt azzal, hogy az előadás előtt fehér poncsót adtak mindenkire, és ezeket a műsor közben néha színes reflektorokkal megvilágították, másrészt azzal, hogy néhány kiválasztott újságírót betereltek azokba a bizonyos jelképes nappalikba. Ha van a kanapéd és a tévéd között egy kis hely, már csak egy Kinect hiányzik a nappalidból – ez volt a show üzenete.
Amikor már a hotelben megkérdezem a Microsoft marketingesét, Vígh Attilát, ő sem tagadja, hogy a Kinect elsősorban az alkalmi játékosok kütyüje. „Hosszú távon mindenképpen szeretnénk a hardcore játékosoknak is ilyen játékokat adni, de a Kinect inkább a hétköznapi játékosoknak, a partijátékosoknak szól. Tisztában vagyunk azzal, hogy aki a Halo 3-ban kontrollerrel osztja a fejlövést, az nem akar majd kinectes irányítással lőni” – mondja.
A célcsoport világos, de azt egyelőre nem tudni, pontosan mennyivel lesz több a Kinect, mint a Wii. A premier és a kipróbált játékok azt bizonyították be, amit már egy éve olvashatunk a Project Nataltól szóló hírekben: elképesztő lehetőségek vannak a rendszerben. De még nem látni a kanyarban azokat a játékokat, amik ezeket a lehetőségeket kihasználnák. Az E3-ra látogató egyik szakújságíró, Bényi László, az 576 Kbyte magazin főszerkesztője is erre jut. „Egyelőre azt láttuk, hogy a gombnyomást felváltotta a kalimpálás, de teljesen új játékstílust még nem mutattak be. Biztosan lesznek ennél jobb játékok is még idén, amik jobban felfedik a Kinectben rejlő távlatokat” – fogalmaz.
A Microsoft az E3 előestéjén, kedden tart sajtótájékoztatót, talán már ekkor mutat valamit a távolabbi jövő Kinect-játékaiból. És persze kérdéses még a kütyü ára – a pletykák szerint magában elég drága lesz, konzollal együtt viszont nagyon olcsó, ami újabb bizonyítéka lenne annak, hogy a Microsoft a Wii sikerére és piacára tör.
Lehet készíteni a helyet a tévé és a kanapé között.