További Hardver cikkek
Az iPod sikere a bizonyíték arra, hogy egy megfelelően csomagolt ötlet képes egy haldokló társaságot visszarántani a szakadék széléről. Valójában azonban könnyen belátható, hogy az iPod esetében nem is a termék, hanem maga a csomagolás az ötlet. Az Apple legnagyobb sikere kétség kívül annak köszönhető, hogy képes volt trendivé tenni egy egyszerű mp3-lejátszót. Így lesz egy jópofa elektronikai eszközből kultusztárgy.
Trend a lelke mindennek
A piacvezető kaliforniai társaság kihívóinak tehát nem elsősorban technikailag kell az Apple fölé nőniük, hiszen ott sok fejlődési lehetőség nincs: az mp3 hangminősége adott, amit ebből a formátumból ki lehet hozni, az meg már nem bukhat meg a lejátszók képességein. Ugyanakkor az iPod sikeréhez nagymértékben hozzájárult használhatósága is, így a trendi külsőn és életérzésen kívül ezen a ponton lehet még befogni az Apple lejátszóját.
Nehéz a konkurencia dolga, mert az Apple nem alszik: a legújabb iPodok változatlan áron színes kijelzőt kaptak. Ezt nem teszteltük, hiszen még csak most érkeznek az első példányok az országba, de a már régóta árult iPod photo ugyanaz, mint az új iPod: lejátszó színes kijelzővel.
Ellenfélnek a Sony Walkman legújabb reinkarnációját választottuk, valamint a Creative Zen Touch modelljét, amelyik alig leplezi, hogy az Apple sikertermékének másolata. Ami első látásra, különösebb szakmai előképzettség, és a technológia beható tanulmányozása nélkül is feltűnik: a Walkman lényegesen kisebb versenytársainál.
Ha elkezdünk szorozni, megkapjuk, hogy a Sony készülékéhez 74 köbcentis zseb szükségeltetik, ugyanez az érték az iPodnál 102, a Zen Touchnál 158 köbcenti. Ez a méretkülönbség a valóságban is érezhető, a Walkman a kocogáshoz ajánlható legnagyobb lejátszó, a másik két készülék már nem ment át a teszten: túlságosan nehezek és nagyok voltak.
Irány a fürdő!
A külsőt tekintve nehéz bármiről is beszélni akkor, amikor egy iPod van a társaságban, hiszen így vagy úgy, de ez a készülék vált igazodási ponttá, érinthetetlen, messiás, mi mégis megpróbálkoztunk a kritikával. Az iPod Mikes kolléga megfigyelése szerint egy közelebbről meg nem nevezett fürdőszobai eszközre emlékeztet, amely megfigyelés kétség kívül Mikes kolléga tisztánlátásról tanúskodik. Mindenesetre a letisztult, egyszerű előlap és a fémes hátsó jól esik a szemnek, de a lejátszó hátlapja erősen hajlamos a karcolódásra.
Kinézetre a Sony lejátszója talán még jobban is sikerült, mint az iPod, vagy legalább másmilyen. A borítás fémes, a sötét kijelző kellően vészjósló, de a gombok elhelyezése már kissé idétlen, ráadásul a burkolat kritikán aluli: pár napos használat alatt jobban összemaszatolódott, összekarcolódott, mint a már hónapok óta nyúzott iPod. Mindezt úgy produkálta a készülék, hogy a táskámban utazott, ami ugyan fekete, de nem volt benne semmi más, legfeljebb a többi lejátszó. Azoknak viszont meg se kottyant a kaland. Aki ezt a modellt választja, mindenképpen használja a mellékelt kis hordtasakot.
A Creative nem költött túlságosan sokat a dizájnra, ha mégis, átverték. A készülék külsőre egy walkmanra hasonlít, de nem a mostanira, hanem a tíz évvel ezelőtti kazettásra. A Zen Touchot elnézve valahogy elhisszük, hogy nem egy megváltóval, hanem egy hordozható vincseszterrel van dolgunk, ha úgy tetszik, ez a lejátszó lényegesen realisztikusabb világképet erőltet használójára, mint a másik kettő.
Találjunk sok zenét
|
Az Apple ugyanakkor szolgáltatást is ad a színek mellé: fotókat is nézegethetünk a készülékkel, ami meg valószínűleg az első állomás az iPod hordozható filmlejátszóvá válásához. Ez a lépés pedig nem lenne haszontalan. Húsz-negyven gigát ugyanis szinte lehetetlen megtölteni zenével. Egy példával élve: a Creative lejátszójára 444 órányi zene fér, meg még úgy harminc perc 192 kilobites mp3-ban, ami azt jelenti, hogy két és fél hétig napi 24 órában hallgathatnánk a zenét anélkül, hogy végigértünk volna az összesen. Máshogyan: 40 giga nagyjából hatszáz albumot jelent, kevesen vagyunk, akinek ennyi összejött már, vagy valaha is összejön.
Ha mégis, és az összes dalt feltelepítjük a lejátszóra, 5-6 ezer szám közül válogathatunk, ami már túlmutat a bőség zavarán, megkockáztatom: felesleges. Ezt a kapacitást a többség legfeljebb akkor tudja kihasználni, ha majd filmeket nézhetünk a lejátszóval, addig érdemes hordozható vincseszterként tekinteni ezekre a termékekre.
Nehéz az élet
Kezelhetőségben az iPod viszi a pálmát, a navigációs kerék tökéletes, érzékeny és egyszerűen használható, olyannyira, hogy erről többet nem is érdemes írni. A Creative gátlástalanul lenyúlta az Apple ötletét, a Zen Touch nevének megfelelően érintéssel irányítható. Csak egy helyen változtatott a társaság: körmozgás helyett itt le és fel kell húznunk az újunkat a középső mélyedésen, ami valamivel nehézkesebb mint az Apple megoldása, hiszen időről-időre el kell engednünk a felületet.
Azért ez legyen a legnagyobb problémánk, az viszont már zavaró, hogy a Zen Touch érzékelője kevésbé finom, nehezebb kiválasztani a megfelelő tételt, a kijelölés gyakran túlcsúszik a célon. A Sony egyszerűbb megoldást választott, felpakolt kilenc gombot, ezzel szenvedjen, aki akar. A gombokkal még nem is lenne semmi gond, de a menü kevésbé átlátható, mint a másik két készüléknél, így hajlamosak voltunk eltévedni benne: minden gombnyomás egy új kaland.
Bár hangminőségben nincs különbség, ami meglepő: hangerőben jelentős az eltérés. Az Apple és a Creative közel ugyanazt hozza, a Sony lejátszója viszont érezhetően halkabb, lehetetlen bömböltetni.
Szemét lejátszók
A lejátszóhoz mellékelt szoftverek könnyen kezelhetők, a baj az, hogy kell is őket kezelni: a megkerülésükkel felmásolt zene nem szólal meg. Sokkal nagyobb probléma a visszamásolás: a Sony valamiféle ismeretlen formátumba kódolja a zenéket, a társaság saját szoftvere pedig nem engedi másik meghajtóra átmásolni a fájlokat. Tehát tökön vagyunk szúrva: a Walkmannal csak úgy vihetünk át zenét egyik számítógépről a másikra, hogy simán felmásoljuk őket, akkor viszont nem hallgathatjuk menet közben. Nyilván másolásvédelmi aggályok állnak a beállítás hátterében, de a felhasználót nem érdeklik a Sony BMG anyagi problémái: ha vásárol egy lejátszót hetvenezer forintért, hadd csináljon már azt a dalokkal, amit akar. Mintha vennénk egy drága autót és megszabnák, hogy hol tankolhatok.
A Creative lejátszója nem jelenik meg hagyományos meghajtóként, ezért a saját szoftvert használva tudunk lementeni adatokat a gépre, de legalább tudunk. Azért ez a lejátszó sem hibátlan: csak támogatott fájltípusokat másolhatunk a lejátszóra (mp3, wma és wav), ami a legnagyobb ökörség, hiszen így adathordozásra teljesen alkalmatlan az eszköz. Azért mégsem teljesen: ha megváltoztatjuk a kiterjesztést, széttárt combokkal fogadja a lejátszó az adatot. Ha tehát valaki játékot akar hordozni, tömörítse be egy fájlba, akkor csak azt az egy fájlt kell átneveznie, és már másolhatja is. Egyszerű, nem?
Középpont
A legkulturáltabb megoldást az iPod kínálja: bár a felmásoláshoz kell az iTunes, egyszerűen lemásolhatjuk a dalokat bármelyik fájlkezelő segítségével – ez messze a legkultúráltabb megoldás, ráadásul azt teszünk a lejátszóra, amit nem szégyellünk, autoexec.batot is, ha arra támad gusztusunk. Mindenesetre az Apple lejátszója érezhetően a felhasználót és nem a lemezcégeket vagy a filmstúdiókat tekinti partnernek.
Összességében mindegyik lejátszónak megvan a maga célközönsége, és a tervezők remek munkáját bizonyítva ezek a célcsoportok különböznek. Az iPod színes kijelzőjével, egyszerű használhatóságával, trendi megjelenésével szerezhet híveket, a Sony Walkman szintén jól néz ki, ráadásul a legapróbb mind közül: ez már önmagában is döntő érv lehet. A Creative viszonylag jól használható lejátszója a kapacitásával toborozhat rajongótábort: negyven giga ugyanannyiért, amennyiért a konkurensek csak húszat adnak. Aki gyakran cipel sok adatot, és közben még zenét is akar hallgatni, az a Zen Touch lejátszóval jár jól, feltéve, hogy komoly átnevezőképességgel rendelkezik.