További Hardver cikkek
Minden harmadik gép amerikai
Az USA az összes gép 38,8 százalékát, Európa közel 25 százalékot kapott, míg mindössze 11,7 százalék jutott az ázsiai-csendes óceáni régióba, a most leggyorsabban bővülő piacra.
Kialakításuk szerint a PC-k túlnyomó része asztali gép volt. Csak 16,4 százalékot képviseltek a noteszgépek, és 2,1 százalékot a PC szerverek, vagyis az az osztály, melyet az Intel eredetileg a chipgyártás támogatására tervezett alkalmazni. A szakértők azt várják, hogy a jövő számítógépgyártóinak az utóbbi két csoport hozhat nyereséget.
Öt év múlva duplázódik
Az egymilliárdos küszöböt a folyamatosan csökkenő forgalmat elkönyvelő számítástechnikai ipar áprilisban érte el. A Gartner piackutatói azonban már 2007-2008 tájára várják a kétmilliárdos határ átlépését. Az ágazat fellendülését a csökkenő árak és az internet terjedése mellett a bővülő kínai, latin-amerikai, kelet-európai és indiai piacok idézhetik elő.
"Valós ez az igény, hiszen a PC megsokszorozza a szellemi tőke erejét, felszabadítja a személyes képességeket, sikerhez segíti az egyént és profithoz a vállalatot" - idézte a CNet Martin Reynolds Gartner elemző egyik beszámolóját. A szakértő szerint a piac bővülésének az is feltétele, hogy a PC kisebb és a mostaninál is olcsóbb lesz, mialatt a teljesítménye és használhatósága tovább javul.
"Néha viszont a legkisebb számítógép is tolakodó lehet" - jegyezte meg Christine Riley, az Intel People and Practices kutatócsoportjának vezetője. A chipgyártó ezen részlegénél társadalomkutatók, formatervezők és antropológusok azt vizsgálják, milyen hatással vannak egymásra az emberek és a gépek.
Indiában nem szeretik
Például Indiában, a jövő PC-piacának egyik legnagyobb országában a számítógép és a képernyő nem trónol szabadon az asztal tetején. Az indiai felhasználók sokkal szigorúbb határvonalat kívánnak húzni a munka és az otthoni életük közé, mondta a kutató.
Mivel a PC az irodai felszerelés részének minősül, az indiaiak a lakóterületen kívül tartva kis kocsikra téve tolják a lakásban. Ezért ezen a piacon a kicsi, kevésbé tolakodó felépítésű PC elengedhetetlen, mondta Christine Riley. Mindenhol meg lehet figyelni, hogy az emberek használják, de egyre kevesebbet hivatkoznak a számítógépre. Ebből a szempontból a telefon már "átlátszó", hiszen senki nem mondja azt, hogy "megyek és használom a telefonkészülékemet".
A szélessáv vonzza a gépeket
A szélessávú hozzáférés ugyancsak segítheti a PC-eladásokat. Tanulmányokban mutatták ki, hogy az Egyesült Államokban a szélessávú internettel rendelkező felhasználók gyakrabban és többféle feladatra használják a gépeiket, mint a modemes eléréssel rendelkezők. Ezen kívül a broadband userek inkább tartják hasznos eszköznek a PC-t - mondta Riley.
A PC sikertörténete 1971-ben indult, amikor az Intel kifejlesztette az első mikroprocesszort. A legelső bárki számára hozzáférhető Personal Computer az Altair volt 1974-ben, benne az Intel 8080-as chipjével. Egyébként a PC-ipar hőskorának vezető ötösfogatából (Zenith, Apple Computer, Northgate, Zeos és Commodore) mára csak az Apple tevékenykedik ezen a területen.
Félmilliárd internetező
Az interneten elérhető oldalak száma az 1993-as 50 millióról 2001-re 350 millióra bővült. 2001 végén a Nielsen/NetRatings piackutató adatai szerint világszerte kereken félmilliárd ember fért hozzá az internethez.
Mire eladják a kétmilliárdodik PC-t, a gépek a számítógépgyártók reményei szerint sokat tanulnak a mostani helyzethez képest. "Ma még az emberek a számítógéppel a gép nyelvén kommunikálnak. Holnapra azonban azt akarjuk, hogy a számítógép az emberek nyelvén beszéljen" - mondta Pat Gelsinger, az Intel alelnöke és műszaki igazgatója.