Az USA védelmi minisztériumának kutató-fejlesztő részlege (DARPA - Defense Advanced Research Projects Agency) által szervezett versenyen tavaly egyetlen csapat sem volt képes teljesíteni a pályát. A robotautók közül több beleütközött az elhelyezett akadályokba, mások már a rajtvonalnál elvéreztek.
A legsikeresebb jármű a Carnegie Mellon Egyetem Hummer-alapokra épült autója volt, amely 12 km-t tett meg, mielőtt egy szakadék szélére tévedt, és ezért a csapat leállította. Idén komoly konkurenciát jelenthet a Carnegie számára a Stanford Egyetem és a Volkswagen kaliforniai elektronikai kutatóintézetének közös projektje, a Stanley névre keresztelt VW Touareg, írta a New Scientist.
Győzni jöttek
A Stanley sztereó videokameráival és lézeres távmérőivel valós időben képes háromdimenziós képet alkotni környezetéről. A csomagtartóban elhelyezett hét laptop másodpercenként tízszer elemzi a beérkező adatokat, és összeveti őket a GPS-információkkal. Jelenleg az autó 55 km-es utazósebességgel tud haladni a pályákon, emberi beavatkozás nélkül.
A Volkswagen részvétele az autóipar növekvő érdeklődését mutathatja az autonóm navigációs rendszerek iránt. Ahhoz azonban, hogy a jövő autói képesek legyenek segíteni a vezetőt a parkolásban, vagy akár átvenni a kormányzást vészhelyzet esetén, a mechanikus irányítást a Stanley-ben is működő elektronikus irányítással kell felváltani.
Eddig több száz kilométert tett meg önállóan az autó sivatagi körülmények között, és a DARPA Grand Challenge szervezői által rendezett próbán is jól teljesített. "Győzni jöttünk" - mondta Sebastian Thrun, az egyetem professzora, a Stanford Racing Team vezetője.
Stanley a legokosabb?
Száztizennyolc csapatot látogat meg a DARPA a napokban, hogy negyvenet közülük kiválasszon a selejtezőre. Az első komoly megmérettetésre egy közelebbről meg nem határozott kaliforniai autópályaszakaszon kerül sor, szeptember végén.
2004 győztes csapata, a Carnegie Mellon Red Team-je idén két módosított Hummerrel indul a versenyen: a tavalyi nyertes Sandstormmal és egy új modellel, amelyet Highlandernek neveztek el. Michael Montemerlo, a Stanford Egyetem mesterséges intelligenciával foglalkozó laborjának tagja szerint a programozói tudás dönti el, ki győz majd, és szerinte ebben a Stanford a legjobb.
Minden, ami mozog
Más egyetemek is pályáztak, a University of California csapata például egy robotirányítású motort indít, az indianai egyetem egy átalakított dzsipet, a Buffalo Egyetem egy négykerekű quad-motort.
Egyetemi csapatokon kívül amatőröket is vonz a verseny. A hobbisták gépei között van átalakított homokfutó, lánctalpas szerkezet, melyet egy magányos induló épített, és 16 tonnás teherautó is.