További Hardver cikkek
Az autonóm robotjárművek versenye a hét közepén kezdődött. A California Speedway versenypályán rendezett selejtezőkön túljutó szerkezetek október 8-án állhatnak a Grand Challenge rajtvonalához.
A selejtezők során a robotoknak bizonyítaniuk kell, hogy képesek emberi beavatkozás nélkül megtenni a mintegy 3,5 kilométer hosszú akadálypályát. Mint emlékezetes, a tavalyi versenyen reménybeli versenyzők vallottak ezen a ponton szégyent.
Az idei nevezettek közé feljavított SUV-ok (hobbiterepjárók) és katonai szállítójárművek tartoznak. A selejtezők során bizonyítaniuk kell, hogyan képesek önállóan haladni durva földúton, miközben éles kanyarokat véve kerülgetik a különböző akadályokat.
Szívás az alagútban
A robotok útjába szemeteseket, szalmabálákat, autóroncsokat tesznek. A robotok tájékozódását a fejlesztőknek GPS alapján, kamerák, lézerek, radarok és más érzékelők útján kellett megoldaniuk. A versenyzőknek bizonyos szakaszokon sebességkorlátozásra kell ügyelniük, illetve át kell haladniuk egy 100 méter hosszú alagúton, amely ideiglenesen kiiktatja a GPS-alapú tájékozódást.
A kihívások egyike előtt sem torpant meg a coloradói Mojavaton csapat által épített átalakított Nissan Xterra. A selejtező pályáját mintegy 20 perc alatt futotta be. A versenyzőknek legalább két alkalmat biztosítanak a selejtező teljesítésére.
A versenyre bejutó 20 jármű listáját jövő héten adják ki. A tavalyi selejtezőkön csak hét csapatnak sikerült teljesíteni a 2,25 kilométeres akadálypályát. A szervezők nyolc további megbukott járműnek is megengedték, hogy az igazi versenyen rajthoz álljon. A fődíjat akkor nem adták ki, mert minden induló elakadt.
Ember nélküli járművek
A Grand Challenge sivatagi robotversenyt a Pentagon kutatási részlege, a DARPA finanszírozza. A fődíjjal együtt az idei megmérettetésre 9 millió dollárt fordítanak, írta a ZDNet. A verseny részét képezi a Pentagon törekvésének, hogy 10 év múlva a katonai járművei harmada személyzet nélkül futhasson. Erre az amerikai védelmi tárcát kongresszusi határozat utasítja.
Az idei verseny mezőnye a Navada állambeli Primmből indul, és ide is tér vissza. A pálya pontos vonalát az indulás előtt órákkal teszik csak közzé, de a versenyzők arra számíthatnak, hogy 150 mérföldet (240 kilométert) kell megtenniük sivatagi utakon, kiszáradt tómedrekben és sziklás meredélyeken.
A tavalyi legjobb eredményt a Carnegie Mellon egyetem munkatársai által átalakított Hummer érte el, viszont a cél előtt 7,5 mérfölddel motorprobléma miatt leállt.
A DARPA és a csapatok vezetői biztosak benne, hogy az idén komolyabb verseny várható. Több jármű már átesett a tűzkeresztségen, hiszen több száz mérföldet tettek meg egyhuzamban sivatagi terepen, bejárva például a tavalyi versenyen kijelölt pályát is.