További Hardver cikkek
A Sony gőzerővel készült a PS3 amerikai premierjére, bedobozolt négyszázezer konzolt, ezeket hajóra pakolta, átszállította az óceánon, szorgos munkatársakkal a boltokba vitette, aztán csütörtök éjfélkor elkezdte árulni. Az amerikai piac a fő csatatér, Japánban csak 88 ezer konzolt dobott piacra a nyitónapon a Sony, most a cég közel ötszörös mennyiséggel támad, méghozzá az ellenség szívében. Az Xbox 360 szülőföldjén kell tönkreverni az amerikai játékgépet.
Érdeklődnek, nagyon
A vásárlókkal nem lesz gond, már napokkal a nyitás előtt sorban álltak. A Gamespot beszámolója szerint San Franciscóban már szerda délután letáboroztak az igazi fanatikusok, hatvan-hetven ember várakozott a boltok előtt. Van, aki csak leült a járdára, mások székeket cipeltek magukkal. Péntek hajnali 0 óra 1 percig kellett várniuk, akkor kezdték meg a forgalmazást.
Egy nappal a nyitás előtt komoly tömeg gyűlt össze New Yorkban, a SonyStyle üzlet előtt is. A Gamespot újságírói szerint több száz reménybeli vásárló gyűlt össze Manhattanben. A japán helyzethez képest békés állapotok uralkodtak az amerikai városban, a vásárlók nem vicsorogtak egymásra, hanem beszélgettek, sokan új barátokat találtak.
Persze azt előre lehetett tudni, hogy kisebb lesz a harc, hiszen ötször annyi gépet kapott az amerikai piac, mint a japán. Ekkora különbség viszont nincs a két ország között a PS2 sikere alapján: a százmillió eladott játékgép 23 százaléka ment el Japánban, 36 százaléka Európában és 40 százaléka az Egyesült Államokban.
Jó drága
24 órával a start előtt megnyílt a PS3 online boltja is. Azok, akik előre kifizették a játékgépet, és erről hivatalos igazolást is kaptak, már regisztrálhattak a rendszerben, és letölthették az első demókat. Igaz, csütörtök éjfélig nem volt mire. A boltból játékelőzetesek is letölthetők, közel harminc szoftver bemutatója elérhető az oldalról, meg két játék is, ezek nyolc dollárba kerülnek. Az oldalon már a blu-ray lemezeken megjelenő nagyfelbontású filmek előzetesei is elérhetők, aki tudni akarja, hogy pontosan hány agysejtet visz át a becsapódó golyó, az most megnézheti a Black Hawk Down trailerét.
Az iSuppli meg jó szokásához híven, kiszámolta, hogy mennyibe van a konzol a Sonynak. Arra a megállapításra jutottak, hogy mindegyik alkatrész különleges (értsd baromira drága), és a pletykáknak megfelelően valóban sokat bukik a gyártó minden egyes eladott konzolon.
A legdrágább az elemzők szerint az Nvidia grafikus csipje, amihez nagyjából 130 dollárért jut a Sony. Nem olcsó a blu-ray olvasó sem, darabja 125 dollár lehet, a mindennél nagyobb, durvább, többmagosabb Cell processzor előállítása meg 89 dollárba kerül az iSuppli szerint.
Az elemzőcég úgy számol, hogy a 600 dolláros modell előállítása legalább 840 dollárba kerül, az 500 dolláros konzol 805 dollárból hozható össze. És akkor még nem számolták a marketingköltségeket, a kontroller árát, szóval konzolonként közel ezer dollárt is elkölthet a Sony a drágábbik modellre.
Annak idején a Microsoft is veszített minden eladott Xbox 360-on, az iSuppli szerint tavaly még 470 dollárból jött ki a 400 dolláros modell, most, közel hatmillió eladott játékgép után már 320 dolcsiból kész az Xbox 360: a konzolrészleg elkezdett profitot termelni. Ennek ellenére a Microsoft nem csökkenti a játékgép árát (az első generációt fél évvel a start után 100 dollárral leárazták), mert a most piacra kerülő PS3 200 dollárral drágább, a valamivel olcsóbb Nintendo Wii-t pedig egészen már célközönségnek szánják.
A konzolgyártás egyébként többnyire veszteséges, vagy nullszaldós, az igazi haszon az eladott játékok után a gyártónak járó licencdíjakból származik. Kivételt jelent a Nintendo, a japán cég haszonnal ad túl már az első készüléken is.
Időközben az AP hírügynökség szerint annyi PS3 jelent meg az eBayen, hogy korlátozták a hirdetőket: ezentúl csak a legmegbízhatóbb tagok, azok, akik átlagosan legalább 98 pontot kaptak a 100-ból, legalább 50 hozzászólótól, szóval péntekig csak ők hirdethetnek meg újabb árverést a PS3-ra. És ők is csak egyetlen gépre. Kötelező képet is mellékelni, és garantálni, hogy a vásárló harminc napon belül kézhez kapja a készüléket. A múlt heti japán premier óta annyira elszaladtak az árak az online aukciós oldalon, hogy az ügyesebbek akár 2300 dollárért is megvásárolhatják a 600 dolláros konzolt.
Kettős támadás
De az amerikai piac nem ússza meg egy csapással, kész szőnyegbombázást hajt végre a japán játékipar: két nap múlva boltokba kerül a Nintendo Wii, ez egyben világpremier is lesz. A japán gyártó négyszázezer darab hadonászós konzolt szállított le a nyitónapra, szóval az Egyesült Államokban nagyjából hasonló erővel támad a két japán. A Wii-t főleg azoknak szánja a Nintendo, akik eddig nem játszottak, persze az újszerű irányítójának hála biztos ez lesz a legviccesebb dolog, ami a nagyorrú majom óta elhagyta Ázsiát.
December másodikán lesz a konzol japán startja, de még karácsony előtt megérkezik a Wii Európába is, úgyhogy ezen a piacon csak az Xbox 360 és a Nintendo gépe küzd egymással. Elemzők szerint ezzel a géppel visszatér az élvonalba a konzolgyártó. Előző játékgépe, a GameCube ugyanis csak harmadik lett az eladási statisztikák szerint az Xbox és a PS2 után, igaz, az utóbbi évben a japán piacon szinte behozhatatlan előnyre tettek szerint a Nintendo kézikonzoljai.