Felelősségtudat
Azok a programok, melyek annyira erőszakosak, hogy nem lehet őket besorolni, akár betiltásra is kerülhetnek. A betiltott játékok forgalmazása pénzbüntetést vonhat maga után (ennek felső határát nincs megállapítva), sőt börtönbüntetéssel is végződhet.
Bár önkéntes alapon eddig is gyakran megjelölték a gyártók a dobozokon az ajánlott korosztályt, de a szakértők szerint ez nem elegendő egy olyan ipar szabályozásához, melyet nem kötnek az országhatárok. "Ez csak akkor működik, ha az ágazat, mely egyre nagyobb befolyással van az emberekre, nagyobb társadalmi felelősségtudatot is mutat" - mondta Patrice Chazerand, a besorolást végző Interactive Software Federation of Europe (európai interaktívszoftver-szövetség) főtitkára.
Agresszív viselkedés
Továbbra is vita folyik arról, hogy van-e közvetlen kapcsolat az erőszakos játékok és a gyerekek agresszív viselkedése között. Egy japán kutatás szerint az ilyen játékokat játszó gyerekek agyában kevésbé voltak kifejlődve az agresszív viselkedést kontrolláló területek. A Middlesex Egyetemen végzett kísérletek szerint a gyerekek annál agresszívebbé válnak, minél többet játszanak erőszakos játékokkal.
Más kutatások azonban, például a brit belügyminisztérium által kezdeményezett is, azt mutatták, hogy nincsen közvetlen összefüggés a számítógépes erőszak és a gyerekek agresszív viselkedése között. A kutatók szerint a játékok még növelhetik is az intelligenciát, mivel fokozott koncentrációt és a szem-kéz koordinációt igényelnek.
Korábban a lövöldözős játékokkal kapcsolatban csak ritkán kerültek elő ezek a kérdések, hiszen a grafikájuk kevésbé volt kidolgozott, leginkább a rajzfilmekhez lehetett hasonlítani. A számítógépek fejlődésével azonban a játékok - és az erőszakos jelenetek - egyre élethűbbé váltak, ami sokakat aggaszt. Már négyéves gyerekek is játszhatnak olyan programokkal, amikben olyan jelenetek láthatók, melyek filmen ábrázolva már törvényellenesek lennének.