Három hónapja jelentette be a Google, hogy csillagászati összegért, 3,1 milliárd dollárért felvásárolja az internetes reklámpiac egyik meghatározó szereplőjét, a DoubleClicket. A cég vetélytársai a Microsofttal és a Yahoo-val az élen azóta lobbiznak az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnál (Federal Trade Commission, FTC), és az EU-nál, hogy antitrösztperrel akadályozzák meg az üzletet – szerintük ugyanis az AdSense-szel és a DoubleClickkel a zsebében Google monopolhelyzetbe kerülne az online hirdetési piacon.
Kicsi a lobbibüdzsé
A Cnetnek nyilatkozó politikai-gazdasági elemzők szerint a Google elég rossz esélyekkel indul neki ennek a csatának, és minden egyéb ügynek, amiben nagy szerepe van a politikai befolyásnak; a cég ugyanis a hasonló kaliberű vállalatokhoz képest nagyon keveset költ lobbizásra. Az Opensecrets.org lobbi-adatbázisa szerint a Google 2006-ban 720 ezer dollárt költött politikai befolyás vásárlására, ami eltörpül az hasonló cégek tízmilliós nagyságrendű költekezéséhez képest.
Ráadásul a Google már ezzel a hétszázezerrel is csaknem megtízszerezte a 2003 óta lobbizásra fordított forrásait. A cégnek csak 2005 óta létezik egyáltalán főállású lobbicsoportja Washingtonban. A Google legfelső vezetéséből utoljára tavaly nyáron járt valaki az amerikai kongresszusban – Sergey Brin, az egyik alapító akkor is leginkább azzal keltett feltűnést, hogy farmerben és tornacipőben jelent meg a Capitol Hillben.
A Google az új Microsoft
A piaci vetélytársak által kezdeményezett antitrösztperek és lobbicsaták megszokottak Washingtonban. A nyolcvanas években az AT&T telefontársaságnek kellett szembenéznie ilyen támadásokkal, a kilencvenes években pedig az Oracle és a Sun szövetkezett a Microsoft ellen.
Ironikus, hogy most éppen azok a szervezetek (többek között az Electronic Privacy Information Center és a Center for Digital Democracy) támogatják a Microsoftot a Google elleni hadjáratban, amelyek néhány éve ugyanilyen vehemenciával támadták a Windows XP-t (és sikerült is elérniük például a Passport szolgáltatás átírását). A DoubleClick felvásárlásáért folytatott küzdelemben egyébként jó ideig a Microsoft is versenyben volt.