Közös adatbázisba gyűjti a nem fizető ügyfelek adatait január 2-tól a három hazai mobilszolgáltató, jelentette be kedden a Pannon GSM, a T-Mobile és a Vodafone. A bankok feketelistáihoz hasonló adósgyűjteményt a három társaság által kiadott közös közlemény szerint a visszaélések kiszűrésére hozzák létre. A lista azoknak az ügyfeleknek az adatait tartalmazza, akik bármelyik mobilcégnél számlatartozást halmoztak fel, ezért nem használhatják az adott társaság cég szolgáltatásait.
Törvény van rá
A listát az elektronikus hírközlési és adatvédelmi törvény rendelkezéseinek megfelelően állítja össze a három szolgáltató, így az érintetteket levélben értesítik arról, hogy bekerültek a nyilvántartásba, és arról is, ha megszűnt tartozásuk, és lekerültek a feketelistáról. A vonatkozó törvény 158. paragrafusa szerint ezt akkor tehetik meg, ha számlatartozás miatt a szolgáltató a szerződést felmondta, vagy a szolgáltatást korlátozta, esetleg bírósági vagy hatósági eljárást kezdeményezett, vagy az igénylő, illetve az előfizető a szolgáltatót megtévesztette (például hamis iratokat használt a szerződés megkötésekor).
Az adósok adatbázisa naponta frissül, és figyelmezteti a cégeket, ha olyan ügyfél jelentkezik, aki egy másik cégnél már adósságot halmozott fel, ezért szerepel a listán. Mindhárom szolgáltató fenntartja magának a jogot, hogy ne kössön szerződést olyan ügyféllel, aki szerepel a feketelistán, áll a három szolgáltató közös közleményében.
Hasonló feketelista létrehozását az internetszolgáltatók már egy éve kezdeményezték, és kikérték hozzá a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH), illetve Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos véleményét is. A hatóság és Péterfalvi is úgy foglalt állást, hogy az ilyen listák összeállításának nincs akadálya, feltéve, hogy a listakészítők a törvényi szabályozásnak megfelelően járnak el.