További Mobil cikkek
A rendszerben regisztrált autók szélvédőjére matrica kerül, ebből tudja majd a parkoló autókat bejáró ellenőr, hogy internetes kapcsolat segítségével, telefonon kell lekérdeznie az adatokat. A rendszer előnye, hogy nem kell előre kiszámolni, meddig akar maradni az autós, és az automatához sem kell visszafutni.
SMS szól, ha vége
Bár a fizetős parkolókat arra szánták, hogy cserélődjenek az autók, nincs akadálya annak, hogy a parkolás végét jelző SMS után az autós a távolból újraindítsa a "személyes parkolóóráját".
A Parktel kártya használata nem eredményez telefonköltséget egyik mobiltársaság ügyfelének sem, mondta el Demszky Gábor főpolgármester az intelligens parkolási rendszer bemutatóján. A parkolást kezdő és befejező hívások ingyenesek.
16 zóna - 16 telefonszám
A parkolás megkezdésekor a járművezető az adott zónához tartozó telefonszámot csörgeti. A rendszert kifejlesztő iCell Kft. képviselője elmondta, az autósok többnyire egy bizonyos körzetben parkolnak rendszeresen, így az oda tartozó számot érdemes a telefonban tárolni.
A személyes parkolóóra a hívást és a fizető időszak kezdetét visszacsengetéssel nyugtázza, a rendszer a vonalat a hívásfogadás után azonnal bontja. Egy autóhoz több telefonszám is rendelhető, így a család bármely tagja, vagy a cég bármely alkalmazottja fizetheti a parkolást a közös számláról.
Kizárt a visszaélés
Alapvető szempont volt a fejlesztés során, hogy elejét vegyék a visszaéléseknek. A parkolási adatok mellett minden eseményt rögzítenek, vagyis a logfájlokból az is látható, hogy az adott körzet parkolóőrei milyen hatékonysággal ellenőrizték a virtuális parkolóórát használó autókat.
A rendszerbe történő belépéshez regisztrációra, és a virtuális egyenleg legalább 5 ezer forintos feltöltésére van szükség. Ezt követően vehető át az igazoló matrica, amit a szélvédőn kell elhelyezni.
Ha 500 forint alá csökken a feltöltött összeg, SMS-t küld a rendszer. A kártya újabb feltöltéséhez legalább 1000 forintra van szükség. Ha valaki eladja az autóját, vagy más okból nem kívánja tovább használni a rendszert, a maradék összeget bármelyik más Parktel kártyára átkérheti.
A többi kerület is beléphet
A tájékoztatón elhangzott, hogy a Parktel rendszer szabadon bővíthető, a többi fővárosi kerület és parkolási társaság szintén bevezetheti a rendszert a területén. Így megvalósulhat Budapesten az egységes parkolási rendszer, sőt vidéki városok is csatlakozhatnak. A Parktel bevezetéséről például előrehaladott tárgyalások folynak Veszprémben.
A Parktel fejlesztését az iCell Kft végezte, saját forrásaiból fedezve a költségeket. A Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. bérleti díjat fizet, így a társaságot terhelő költségek nem haladják meg a készpénzes vagy chipkártyás rendszer költségeit.
Eredményes az egyeztető fórum
A fővárosi MSZP-frakció kezdeményezésére létrejött Fővárosi Parkolási Egyeztető Fórum féléves működési ideje alatt teljes egyetértés alakult ki az egységes parkolási rendszer kialakításának szükségességéről.
Az egységes parkolási rendszer kialakítása során, mint fontos elvi alaptételt fogadták el a résztvevők, hogy a fővárosnak és a kerületeknek szükséges együttműködniük.
Bár még a rendeletben nincs meg a mobil telefonnal történő díjfizetés lehetősége, de az egyeztető fórum résztvevői kedvezően fogadták az új fizetési technikákra vonatkozó javaslatokat, így például a mobil telefonnal történő díjfizetésre vonatkozót is.
Mint az Index újságírójának kérdésére kiderült, arra viszont nincs lehetőség, hogy egy számhoz több autó tartozzon. A rendszer számára a rendszám és a telefonszám kölcsönösen azonosítják egymást. Egy SMS-ben azonban autóhoz nem tartozó mobilról is indítható a parkolás, de ehhez biztonsági okokból használni kell az autó Parktel kártyájához tartozó PIN számot is.