Az AirCell állítása szerint hamarosan elkészül a szolgáltatás fejlesztésével, és az 2004-ben már megjelenhet a gépek fedélzetén. A légitársaságok illetékesei szerint viszont még három évbe is beletelhet, míg a rendszert bevezetik. Az viszont biztos, hogy a társaságok és a felügyeletek érzékelik a repülés közbeni telefonálás iránti igényt.
Saját mobillal a levegőben
"Azon dolgozunk, hogy az utasaink használhassák a saját telefonjaikat" - idézte az USA Today Mary Rogozinskit, az United Airlines fedélzeti rendszerek tervezését felügyelő menedzserét.
Az FCC illetékesei szerint szükség van a lehetőség megteremtésére, különösen hogy az AT&T Wireless kivonulásával monopolhelyzetbe jutott a Verizon, és rajta keresztül működnek az ülések háttámlájába épített fedélzeti fizetős telefonok.
A telefonok miatt mindkét társaság veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Az utazások során bonyolított hívások átlagos száma a kezdeti 4-ről másfélre esett vissza. Ennek egyik oka a hálózatok magas használati díja volt.
Drága az ülésbe épített készülék
A Verizon jelenleg hívásonként egy cent híján négy dollárt, és percenként további 3,99 dollárt számláz. Azok az új szabályok, miszerint a beszálló ajtók bezárásáig még lehet használni a mobiltelefonokat, szintén csökkentik a forgalmat.
Az FAA tiltja a mobilhasználatot, illetve bármely más elektromos eszköz bekapcsolását felszállás és landolás közben, hogy elejét vegyék a fedélzeti elektronika zavarásának. Az AirCell-féle rendszer csökkentené a mobilok sugárzását, és korlátozná az egy időben használható telefonok számát is.
A telefon használatát az FCC azért tiltja, mert 10 ezer méter magasan gyakran nem működik a mobil, vagy ha mégis, egyszerre több száz adóállomást is elér, lebénítva a hálózatot.
Másik hálózat
Az AirCell a gépekről érkező hívásokat az olcsó üzemeltetésű földi hálózatába továbbítaná, melyet jelenleg a magáncégek repülőgépeinek kiszolgálására használnak. A felhasználó gyakorlatilag roaminghoz jutna ezen a hálózaton.
Annak biztosítására, hogy az ígért szolgáltatás nem zavarja a földi mobiltornyok forgalmát, az AirCell blokkolja az utasok telefonjai által használt frekvenciákat.
A vállalat a többi szolgáltató felé percenként 75 cent és 1,5 dollár közti összeget számlázna, a nyereséget pedig megosztaná a légitársaságokkal. Néhány mobilszolgáltató azonban ellenzi az AirCell terveit. A Verizon szerint például elvonnák a jelenlegi fizetős ügyfeleiket is.