További Net cikkek
A nagy IT-cégek, haladva a korral, egyre szívesebben integrálják instant üzenetküldő kliensüket (IM) különböző webes szolgáltatásaikba. A Yahoo tervei szerint - követve a Google példáját - csetkliensének webes verzióját csatolja mailszolgáltatásához, vagyis a YahooMail használói online tartózkodó levelezőpartnereikkel akár valós időben is kommunikálhatnak a jövőben.
A Google pedig a GTalkot tette bele közösségépítő szájtjába, az Orkutba. Sőt, a Google webes irodai alkalmazásában, a Docs & Spreadsheetsben ma már csetablakon keresztül kommunikálhatnak egymás között az adott szövegen vagy táblázaton dolgozó felhasználók.
Lewis Lin, a Google Talk termékmarketing menedzsere az Indexnek azt nyilatkozta, várakozásaik szerint a valós idejű kommunikáció, így az instant üzenetküldés vagy a nettelefonálás (VoIP) egyre gyakoribb lesz. Terveink szerint a jövőben még több szolgáltatásunkba fogjuk integrálni az instant üzenetküldést, árulta el Lin.
Email és chat között már ma sincs éles határvonal a Google szerint. Legalábbis erre enged következtetni, hogy a Gmail keresője nem csak a mailek, de a csetbeszélgetések közt is keres. Sőt, magán az interfészen is hasonlóképpen jelennek meg a cseten folytatott beszélgetések, mint az emailek.
A fiatalok most akarnak választ kapni
Az instant üzenetküldés fellendülése elsősorban a fiataloknak köszönhető. A Parks Associates nemrégiben készült amerikai kutatása szerint a 13-17 évesek kevesebb mint ötöde használja elsődleges kommunikációs eszköznek az emailt. (A 25-52 éves korosztályban ez az érték még a duplája, tehát 40 százalék körüli.)
Ugyanakkor az instant üzenetküldést a tinik már több mint egyharmada használja elsődleges kommunikációs eszközként. Míg az idősebbeknél ez az arány egyelőre 11 százalék körüli. A fenti adatok is azt mutatják, hogy a legfiatalabb netezőknél egyfajta kommunikációs váltásnak lehetünk tanúi.
Az instant üzenetküldés Magyarországon is komoly felhasználótáborral rendelkezik. Brian Kealy, a Microsoft fogyasztói marketing-vezetője azt mondja, tavaly októberben még csak 600 ezer magyarországi Messenger-felhasználójuk volt, ám egy év alatt táboruk másfélszeresével, 1,5 millióra nőtt. (Bár független felmérés nem készült ebben a témában Magyarországon, feltételezhető, hogy a Microsoft a piacvezető ezen a téren. Az idehaza szintén népszerű ICQ és Google Talk felhasználói bázisáról nincs hozzáférhető adat.)
A Microsoft egyébként nagy reményeket fűz újgenerációs, Live Messenger névre keresztelt instant üzenetküldőjéhez. Az új verzióban - a Yahoo és a Microsoft közti megállapodás értelmében - MSN-kontaktjaink mellett a Yahoo Messengert használó ismerőseinkkel is egyazon kliensen keresztül beszélgethetünk. Szintén fontosabb újítása ennek a verziónak, hogy fájlküldözgetés helyett megosztott mappát hozhatnak létre a felhasználók, mely elsősorban akkor előnyös, ha a csetelők egymás közt nagyobb mennyiségű fájlt (például képgalériákat) kívánnak megosztani.
A mobilhasználat is pörgeti a csetkultúrát
Az asztali és webes üzenetküldők mellett a mobil IM is egyre népszerűbb. A Strategy Analytics nemrégiben készült felmérése szerint a mobilalapú instant üzenetküldés piaca megközelítheti a 2 milliárd dollárt. Nemrégiben a France Telecom / Orange állapodott meg a Microsofttal arról, hogy mobilelőfizetőik a jövőben az MSN Messengert is elérhetik készülékükön egy új, Orange Messenger névre keresztelt alkalmazással.
Kealy azt mondja, jelen pillanatban nincs a Microsoft tervei között, hogy hasonló együttműködésre lépjen a magyar mobilszolgáltatókkal. A Google Talk termékmenedzsere viszont azt állította az Indexnek, hogy publikus szabványaikat már használják különböző mobilgyártó cégek. Így például a Sony, a Nokia vagy a Blackberry gyártója, az RIM rendelkezik a Google Talk kliensének mobilverziójával.
A nagy instant üzenetküldő kliensek nem csak a "platformköziség" (asztali, webes és mobil verziók) miatt lehet egyre népszerűbb a jövőben. Ma már a nagyobb szolgáltatók IM-kliensei segítségével nem csak rövid szöveges üzeneteket válthatunk valós időben, de nettelefonálhatunk, videotelefonálhatunk vagy épp fájlokat, mappákat oszthatunk meg ismerőseinkkel.
Elképzelhető, hogy a magánjellegű kommunikációban az instant üzenetküldés komoly riválisa lehet az emailezésnek, a vállalati kommunikációban viszont valószínűleg továbbra is az email marad az uralkodó eszköz. Az is igaz, hogy már ma is sok nagyvállalat üzemeltet munkatársai számára belső instant üzenetküldő klienst, hogy a munkatársak gyorsabban és hatékonyabban kommunikálhassanak egymással, mint azt korábban a köremailek korában tették.