A keresők találati listáit befolyásolni próbáló spammerek egyre sikeresebbek, felébredt álmából a konkurencia, és sok korábbi jogvita még nem zárult le, emlékeztet a c't számítástechnikai szaklap.
'Menj rá a Google-lal'
A Google alig öt év leforgása alatt a névtelen zugkeresőből internetes fogalommá vált. A versenytársak sokáig tétlenül szemlélték a diadalmenetet. Most viszont akcióba léptek, és szolgáltatásaikat a kvázi szabvánnyá vált Google mintájára alakítják ki.
Különösen a Microsoft és a Yahoo rendelkezik a megfelelő pénzügyi és műszaki háttérrel valamint piaci befolyással, hogy valódi veszélyt jelenthessenek a Google számára, állítja Jo Bager, a c't szakértője.
Semmi köze hozzá
A Google más keresőoldalakhoz hasonlóan szélmalomharcot vív a spamproblémával is. A felhasználót egyre több találati link olyan kereskedelmi oldalakra viszi, amelyeknek semmi közük az eredetileg megcélzott témához.
Egyes tartalomszolgáltatók az oldalaikat célzott manipulációval emelik a találati listák előkelő helyeire. A Google kilátástalan harcot folytat, amikor kizárólag szoftveres megoldással próbál úrrá lenni a problémán, jelentette ki Jo Bager.
Elpörög az átkattintás
A Google saját hirdetőprogramját, a bevétel 95 százalékát hozó AdWords-öt érintő manipulációk a reklámozók idegeit kezdik ki. Az AdWords-nél a hirdetők témára vonatkozó, vagyis a felhasználó keresőkifejezéséhez illeszkedő reklámokat jeleníthetnek meg a találati lista melletti sávban.
Az elszámolás az átkattintások száma alapján történik. Kis kézügyességgel viszont az átkattintások száma, és így a reklámkampányok költségei magasba szökhetnek, miközben esetleg egyetlen potenciális ügyfél sem kereste fel az oldalt. Erre a problémára egyelőre még megoldási javaslat sincsen.
Jogi nyűgök
A Google számára a legfontosabb kockázatot jelenleg az AdWords alapját adó eljárás körüli szabadalmi vita jelenti. Ha elbukja a Google a pert, akkor a vállalat korlátozott formában vagy egyáltalán nem használhatná többet a programot.