Ágnes
2 °C
11 °C

Bináris barátságok

2007.03.29. 14:44
Az alábbiakban olvasóinknak az Indexre írt cikkét olvashatják érintetlen formájában. További részletek.

Mobilon, és Windows Vistás asztali alkalmazáson is elérhető lesz idén az iWiW, és versenytársai is nagy dobásokra készülnek. A három vezető hazai közösségi portál együttes népszerűsége a legnézettebb tévéműsorokéval vetekszik. A tagok száma naponta többezer fővel növekszik, milliók látogatják az oldalakat, nem csoda, hogy a tulajdonosok bíznak a jövőben, és nem sajnálják a pénzt a fejlesztésekre.

Míg a 90-es években a tartalomszolgáltatás volt a net legsikeresebb ágazata, sokak szerint az új évezred első tizedében a ismeretségi hálózatok fognak tarolni. Közismert a Myspace sikersztorija, amely két év alatt vált az egyik leglátogatottabb oldallá az interneten, lenyomva nemzetközi médiacégek hírportáljait. Nálunk az iwiw járta be ugyanezt az utat azzal, hogy egy év alatt egymilliónál is több ember csatlakozott az oldalhoz.

Azokat a közösségi web oldalakat hívjuk ismeretségi hálózatnak, amelyeknél az oldalra regisztrálva a tagokat ismerősnek jelölhetjük, meghívhatjuk barátainkat, és tarthatjuk velük a kapcsolatot. Ehhez persze számos egyéb kapcsolatépítő, vagy önmegvalósító funkció kapcsolódhat a párkereséstől a blogírásig. Ezek a szolgáltatások legtöbbször akkor válnak fontossá, miután az emberek rájönnek, hogy elfeledett ismerőseik többségét nem véletlenül feledték el, és a viszontlátás öröme után érdektelenségbe fullad a kapcsolatfelvétel, gyakran már az első levél után.

Hazai élmezőny


A legnépszerűbb hazai ismeretségi hálózatok sorrendje (100 ezer tag felett)
Az iWiW mögött legnagyobb tagszámmal rendelkező MyVIP, Milgram, Barátikör, PPL alapvető céljukban nagyon hasonlóak a piacvezetőhöz: Hívd meg az ismerőseidet, és tartsd velük az oldalon keresztül a kapcsolatot! Érdekes módon az iwiw közösségi szolgáltatásai jóval szűkösebbek a versenytársakhoz képest. Mégis, mivel az iwiw-nek van a legtöbb tagja, így az újonnan csatlakozóknak ott van legnagyobb esélyük az ismerőseiket megtalálni. Ez persze öngerjesztő folyamatként katalizálja a növekedést, annak ellenére is, hogy a meghívók száma korlátozott. A trónkövetelők közül MyVIP és a Baratikor.com közelíti meg a legjobban az iwiw taglétszámát.

Vagyont érő kapcsolatok

Bár a rekordáron elkelt amerikai MySpace két év alatt már vissza is termelte félmilliárd dolláros árát, mégis sokan elképedtek, mikor a T-Online 2006-ban egymilliárd forintot fizetett az iWiW-ért. Az oldal azóta a hazai látogatottsági listák egyik éllovasa, az első évben 200 millió forint bevételt termelt a hirdetésekből. A MyVIP-nek is van hirdetési bevétele, de ez kiegészül a prémium szolgáltatások után fizetett díjakkal. A többnyelvű Baratikor.com ugyan a hazai piacon egyelőre nem termel nyereséget, de nemzetközi szinten pozitív a mérlege. Az oldal üzemeltetői elmondták, a külföldi reklámbevételek és fizetős szolgáltatások (pl. wap elérés) el tudják tartani a céget és a továbbfejlestésre is van erőforrásuk. Bár az olyan fiatalabb szociális hálók esetében, mint az alig két hónapos elsoszerelem.hu vagy a lassan egy éves asztroweb.hu még nincs szó önellátó működésről sem, a készítők bizakodnak, hogy 1-2 év alatt elérhetik a nullszaldót.

Bár hirdetési szempontból sok reklámszakember kritizálja az ismeretségi hálózatokat (miszerint kevesen kattintanak a bannerekre), és számos hirdető van, aki nem szeretné a bannerét mondjuk a 15 éves Babee alig fedett mellei szomszédságában látni, mégis óriási a reklámpiac érdeklődése ezen oldalak iránt. Nem csoda, hiszen ha naponta közel egymillió látogató jelentkezik be, és ötvenmillió oldalt töltenek le (iwiw adatok), ami napi ötvenmillió bannermegjelenést jelent, ami több, mint amennyi az index.hu és az origo oldalletöltése együttvéve.

A reklámok mellett ezen portálok üzemeltetőinek bevételt jelenthetnek a jól kitalált prémium szolgáltatások, a tagság érdeklődési körébe illő termékek árusítása, valamint offline rendezvények szervezése, mint az amerikai Myspace partik.

Élet a bejelölgetésen túl

Sokan a szociális hálók első generációjának tartják a 90-es években megjelent oldalakat, a második generációba tartoznak a Myspace és iwiw-féle, ismerősökkel való kapcsolattartást segítő site-ok, míg a harmadik generációt a valamilyen specifikum köré alakuló hálózatban látják. Ez törvényszerű is, hiszen az ismerősökkel akkor lehet kényelmesen tartani a kapcsolatot, ha egy oldalon van fent mindenki, nem szétszóródva mindenfelé. Így aki labdába akar rúgni, annak valami egyedit kell nyújtania. Amerikában már a dohányzóknak (smokingpassions.com) a kutyáknak (dogster.com), és a szép embereknek (http://us.beautifulpeople.net). is van saját social networkjük, de itthon is indultak olyan ismeretségi hálózatok, amelyek egy szűkebb réteget céloznak meg.

A fialtalabb, tematizáltabb hálózatoknak egyébként is fontos ismérve, hogy ne az iwiwhez hasonlóan, csak ismeretség alapon kapcsolják össze a tagokat, hanem új, érdekes utakat válasszanak. Az asztroweb.hu-n például asztrológiai alapon szerveződhetnek az emberek, a mindenki.hu pedig hasonlósági alapú kapcsolódást ígér. Az elsoszerelem.hu a férfiak régi vágyát valósítja meg. egy olyan hálózatot, amelyben exeinkkel kapcsolódhatunk, kommentálhatjuk őket, így egy régi párunk aktuális randipartnere első kézből kaphat véleményezést. Ha azonban a kommentek annak is olvashatók, akiről szólnak, úgy jónéhány sérülést okozhat egy-egy őszinte vélemény.

Csak egy maradhat?

Bár az lenne logikus, ha végül egy globális ismerősi hálózatba tömörülne a világ internettel ellátott népessége, a nálunk jóval előrébb járó amerikai piac jelenleg nem ebbe az irányba halad. A Myspace versenytársai is vígan elvannak a piacon, növekednek, nyereségessé válnak, ahelyett, hogy kiürülnének. A tematikus hálók pedig felszippantják az általuk megcélzott szűkebb réteget, és próbálnak megélni a kisebb, de jobban meghatározható, lelkesebb közönségből. Közben persze egyre több portál és közösségi szolgáltatás kezdi szociális hálóba fonni a látogatóit. Várhatóan a hazai közösségi oldalak fejlődése is ugyanezt a forgatókönyvet fogja követni. Az általános ismerőskereskők látogatottsága lesz a legnagyobb, míg a nagyszámú tematikus ismeretségi hálózaton szétszóródik a közönség. Nem kell tehát attól tartani, hogy a jövőben száz ismerőst százféle oldalon kell majd bejelölgetnünk, ugyanis mind a száz közöségi hálóbeli tagságunkkal más és más igényünket elégítjük majd ki.

A siker állomásai - néhány éves történelem
Bár a kilencvenes években is működtek szociális hálózatok (Classmates.com, Epinions, Sixdegrees.com), az első áttörést mégis a 2002-es alapítású Friendster.com hozta el. Az oldal annyira népszerű lett, hogy az üzemeltetői képtelenek voltak lépést tartani a növekedéssel. Hiába állították be sorban az új szervereket, az oldal még így is kínosan lassú, gyakran elérhetetlen volt. Ezt kihasználva tört fel egy új közösségi oldal, a Myspace.com, ahol a sebességen kívül a felhasználók beleadhatták személyiségüket is a profil oldalukba egyéni színek, képek, videók, zenék formájában. Bár azóta is ezek a sokak szerint kaotikus, villogó, vibráló oldalak jellemzik a Myspace-t, a felhasználók mégis otthagyták érte a versenytársakat, és alig három év alatt a közösség létszáma elérte a százmillió főt. A történet eddig több ponton ismerős lehet az olvasónak. Itthon is voltak korai fecskék (Osztálytársam), akik valahogy túl korán jöttek. Aztán a wiwen a csendes növekedés után fejlesztettek néhány új funkciót (képfeltöltés, e-mail értesítő), ami meghozta a tömegeket. A sikersztori innentől közismert. Mindenki rábukott a wiw-re. Ez röviddel azután volt, hogy a Myspace-t félmilliárd dollárért felvásárolta a News Corp. médiacég. Ez bizonyosan hozzájárult a T-Online fél évvel későbbi döntéséhez, hogy egymilliárd forintot adjon ki az akkorra - rövid időre - nemzetközivé váló i-wiwért. A tagok száma meredeken emelkedett, jöttek ugyanazok a problémák (lelassulások, leállások) mint a Friendsternél, jöttek a konkurrenciák (barátikör, myvip). A trónkövetelők a vezetést azonban máig nem tudták átvenni. A milliós tagság lojális maradt az iwiw-hez, még a sokak által utált telekom-leányvállalat akvizíciója után is. A meghívók kényszerű korlátozása pedig a legjobb PR eszköznek bizonyult. Sikk lett iwiw tagnak lenni. Annyira, hogy voltak, akik képesek voltak pénzért venni a meghívójukat, vagy fórumokon kéregetni utána. Nehéz lenne megmondani, hogy mára összességében hány ismeretségi hálózat lehet, ugyanis mára sok közismert oldal (pl. YouTube, Yahoo Answers) is bővítette a funkcióit social network tulajdonságokkal (meghívás, ismerősök, tartalommegosztás ismerősökkel).

Hazai szereplők

iWiW

A legnagyobb mind között. 86 szerver, közel kétmillió tag, napi egymillió látogató, igazi bálna a többiek mellett. Ugyan jelentősebb új fejlesztés lassan egy éve nem történt, a vezetők 2007-re ígérnek újabb közösségi funkciókat. Ettől függetlenül Szabó Márton ügyvezető szerint az oldal igazi célja még mindig az ismerősök megkeresése, bejelölése, és a velük való kapcsolattartás. Ezt segítendő hamarosan megjelenik az oldal Windows Vistára letölthető asztali, illetve mobilon elérhető verziója. Sok felhasználónak herótja van az egyre gyakoribb céges profilok bejelölgetéseitől. Szabó Márton erre is megoldást ígért, valószínűleg a jövőben a cégek nem, vagy csak megfelelő fizettség ellenében kínálkozhatnak fel "ismerősként" potenciális ügyfeleiknek.

MyVIP

Az iWiW 2006-os, hosszabb ideig tartó belassulásakor startolt MyVIP jól használta ki a nagy konkurrens gyengélkedéseit. Megközelítve azt, mára 1,5 milliós tagságot mondhat magáénak, és napi 4-5000 emberrel bővül. Arra, hogy mi különbözteti meg őket legjobban az iWiW-től, az ügyvezető Holman Endre a korlátlanságot emelte ki: "A MyVIP oldalon minden korlátlan, mert nem szeretnénk a látogatóinkat semmiben sem korlátozni. Korlátlan meghívó, korlátlan postafiók, korlátlan képfeltöltés, stb.". Az oldalon az ismerősök bejelölgetésén túl különböző képgalériákat lehet megosztani az ismerősökkel, valamint klubokba tömörülve hozni létre kisebb tematikus közösségeket. Holman szerint ez utóbbi a legnépszerűbb szolgáltatásuk. A vezető nem titkolta fő céljukat: "Non-stop dolgozunk, mert minél hamarabb meg szeretnénk előzni az iWiW-et".

baratikor.com

Az oldal egyik vezetője, Keller József elmondása alapján a 30 nyelven és nyelvjárásban elérhető portálnak 900 ezer tagja van. Fontos sajátságuknak tekintik az iWiW-vel szemben, hogy valóban baráti köröket szeretnének az oldalra, a vezető szerint: "A barátaiddal kapcsolatos albumok, videók, blogok, fórumok, olvasói cikkek, érdekes világává szeretnénk tenni a baratikor.com-ot, ahová a regisztrált tagjaink a számukra legfontosabb 50-60 embert hívják meg". Izgalmasnak tűnő szolgáltatás, hogy bejelentkezés után egy dobozban összesítve megnézhető, hogy legutóbbi bejelentkezésünk óta mi történt a barátaikkal: "ő megházasodott, ő bulizni volt, neki gyereke született, amaz pedig nyaralt". Keller József elárulta, új fejlesztésük eredményeképpen zenekaroknak kínálják fel, hogy saját profilt készítsenek, és töltsék fel számaikat mp3-ban. Bíznak a sikerben, hisz a zenekarok felkarolása már a Myspace-nek is bejött.

hotdog

Sokkoló színkombinációjú profil oldalak, sokszorozott logo oldalháttérként, mindenhol különböző színű kis grafikák, és ilyen kifejezések, hogy "onlányok és onfiúk", a hotdog-ról első blikkre látszik, hogy leginkább a fiatal közönségre hajt. A közel 300 000 taggal rendelkező oldal rengeteg szolgáltatással kényezteti el a tagjait. Blogok, dokumentumtár, fotóalbumok, kvízek, szavazások, toplisták, videók, magazinok, és még hosszan lehet sorolni a modulokat. A Sanoma által készített oldal a tinédzserek igényeit nagyon profin kiszolgálva építette fel az oldal szolgáltatásait, ez a hálózat hasonlít legjobban az amerikai Myspace-hez, a tagszáma mégis töredéke az elsőknek. A hotdog fiatalos, de mégsem olyan ordenáré, mint a tinédzser wannabe-pornósztárok otthonaként elhíresült privi.hu.

milgram

A tavaly nyáron indult milgram-nak az oldal szerint 220 000 tagja van, a Webaudit alapján ehhez képest mindössze 6-7000 látogató jelentkezik be naponta. Az ismerőskezelés funkciói mellett itt is lehet fórumozni, blogot írni, klubokba tömörülni. Bár rengeteg klubot alapítottak, néhányat átböngészve a legtöbb halottnak tűnik, nulla forgalommal a klub topikjában. A milgram egyedisége, hogy az ismerőskeresésen kívül üzleti kapcsolatok építésére, és párkeresésre is használhatjuk a hálózatot. Ez utóbbi nem véletlen, hiszen a milram üzemeltetője, a Habostorta tulajdonolja az egyik legnépszerűbb hazai párkeresőt, a Randivonalat is.

asztroweb

A 2006 tavaszán indult oldal mára 230 000 tagot számlál, melynek 72%-a nőkből áll, feltehetően a spirituális terület miatt. Az üzemeltetők szerint azok használják az oldalt, "akik jobban meg szeretnék ismerni önmagukat és másokat". Az Asztroweb a horoszkóp jellemzésen, előrejelzésen, párkapcsolati elemzésen kívül egy speciális kérdés alapú fórumot is tartalmaz, amelyen a kérdezők a közösség véleményét kérhetik ki problémáik megoldásában. A nyáron indult szolgáltatásban már közel 20 000 kérdésben segítettek egymásnak a tagok. Érdekesség továbbá az asztroiker keresés, amellyel a tagok megtalálhatják a velük azonos időpillanatban születetteket. Az oldal leírása szerint sokan fedeztek fel megdöbbentő hasonlóságokat maguk és asztroikreik közt.

mindenki

A mindenki.hu "a világ első hasonlóság alapú közösségi oldalának" aposztrofálja magát. Hogy ez mit is jelent, arról Lendvai Ádám alapító ezt mondta: "A mindenkin válaszolhatsz mindenki kérdéseire... Jelöld azokat a kérdéseket, amelyeket saját magad fontosnak tartasz, és megtudod ki az, aki mindenki közül (vagy éppen az ismerőseid közül) a leghasonlóbb hozzád. Minél több kérdést válaszolsz meg, minél egyénibben választod ki a számodra igazán fontos kérdéseket, annál pontosabb az eredmény". A jelenleg fejlesztési fázisban, 1500 felhasználóval működő oldal az egyetlen a felsoroltak közül, amely nem üzleti alapon működik, hanem a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának kísérleti célú projektje.

elsoszerelem

A felsoroltak közül a legfiatalabb ismeretségi hálózat az idén februárban indult Elsőszerelem.hu. Tóth-Zsiga Borbála alapító elmondása szerint "az oldal jellegzetessége, hogy itt volt szerelmeket kereshetnek a felhasználók". Emellett felvállaltan a negyven feletti korosztály felé szeretnének nyitni. A Szerelemkereső használata mellett a nosztalgiázó felhasználók az oldalon megírhatják szerelmeik történetét. Az első hónapban az oldalra 4000 ember regisztrált. A vezető által a jövőbeni fejlesztések közé sorolt társkereső feltehetőleg tovább növeli majd a tagok számát.