Zabálják a görbe tévéket, esik a tabletpiac, az oroszok megszívják
További Szemlemorzsa cikkek
A gyorsan fejlődő gazdasággal és növekvő középosztállyal rendelkező országok lesznek a technológiai ipar hajtóerői a következő években – így lehetne összefoglalni Steve Koenig, a CEA igazgatójának prezentációját.
Koenig előadása volt a CES mínusz egyedik napjának második sajtókonferenciája, és az elsővel ellentétben ez maga volt a nettó információ. Okosan megválasztott, informatív chartok, tiszta forrásból származó adatok, matematikai precizitású levezetés. Ha Dubravac előadása szürreális fantasy volt, akkor ez szikár sci-fi.
- Még mindig az okostelefonokból származik az ipar legnagyobb bevétele. A 2014-es előrejelzések azt mutatták, hogy az 1024 milliárd dolláros bevételből 374 milliárd a smartphone-eladásokból folyik be.
- Más termékek visszaszorulnak, a játékipar viszont idén erősödni fog. A konzolipar hosszú távon valószínűleg nem lesz életképes – sőt, talán ez lesz az utolsó konzolgeneráció –, de egyelőre még mindig a legnépszerűbb elektronikai termékek között vannak.
- Egyre többet költünk tabletre és okostelefonra. 2011-ben az összes termékkategóriának csak a 22 százalékát tették ki a tablet- és telefoneladások, idén ez az arány már 46 százalék is lehet.
- Viszont a mobilok dominanciája sem fog örökké tartani. Az új termékkategóriák, mint az okosórák, a health & fitness eszközök, az okosotthon-berendezések és az intelligens autók erősen törnek fölfelé, és új piacokat hódítanak meg.
- A mobilpiac növekedése lassul. 2013-ban 49 százalékos, 2014-ben 28 százalékos volt a növekedés, ez idén 19 százalékra eshet vissza.
- A legdinamikusabban a fejlődő országokban nő a mobilpiac. Az összeladásoknak csupán a 25 százaléka bonyolódik a fejlett országokban (Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban), a többi 75 százalék a fejlődő országoké. Ebből Kína oroszlánrészt vállal, az ő részesedésük idén már 34 százalék lehet. A mobilpiac idei összbevételét 406 milliárd dollárra becsülik.
- Kína egyre komolyabb versenyző a mobiliparban. A Oneplus, a Xiaomi és a Coolpad már a legkomolyabb okostelefonokkal is felveszik a versenyt, és nemcsak hazai pályán, hanem a nemzetközi mezőnyben is. A kínaiak nem csak olcsó telefonokat gyártanak: a Xiaomi Mi5 például az egyik legerősebb telefon, amit valaha a piacra dobtak.
- A tablet-eladások visszaestek. 2014-ben még csak 1 százalékos volt a visszaesés, ez idénre már 8-ra ugorhat. Ebben valószínűleg nagy szerepe van annak is, hogy az okostelefon és a tablet közti határvonalak egyre inkább elmosódnak, így sok vásárlónak nem éri meg külön tabletet vennie.
- A tévés piac ismét felívelőben van. 2011 és 2012 között 8 százalékkal zsugorodott a piac, de lassan ismét magára talál – már csaknem sikerült elérni a 2010-es szintet.
- Egyre nagyobb képernyőket akarunk. Míg 1997-ben 22 hüvelykes képernyőjű tévékből vették a legtöbbet, ma a 43 colos tévék a legnépszerűbbek. A nagyképernyő-mánia egyébként globális trend, mind a fejlett, mind a feltörekvő piacokon.
- Jön a 4K, nincs megállás. 2013-ban 0,7 százalék, 2014-ben 3,3 százalék volt a 4K képes tévék piaci részesedése. Ha a piaci elemzések helytállók, idén már az eladott tévék 10 százaléka 4K-s modell lesz. Csak az Egyesült Államokban 1,3 millió 4K tévét adtak el tavaly, de ez a szám idén már 4 millió, 2016-ra pedig 10 millió lehet.
- Imádjuk a görbe tévéket. Mármint a hajlított képernyősöket. Amire épeszű ember nem tudott választ adni, hogy ez mire jó, azt a piac megválaszolta. 2014-ben 986 ezer görbetévét adtak el világszerte; az elemzők optimisták, és 245 százalékos növekedéssel számolnak. Vagyis idén már 3,4 millió kerülhet belőle a vásárlókhoz.
- Oroszország megszívja a nyugati szankciókkal. Ami a technológiai költéseket illeti, a BRIC-országok közül csak Indiában várható fellendülés. Kínában idén a fogyasztás csökkenését várják, Brazília kilátásai sem túl jók, mivel az alacsony produktivitás és az infrastruktúra hiánya hátráltatja a középosztály fejlődését. Oroszország meg egyenesen visszaesésre számíthat. A szankciók hatását egyébként a nyugat-európai piacok is megérzik, ahol a magas munkanélküliség is szerepet játszik a fogyasztás visszaesésében. Az Egyesült Államok profitálhat a republikánus térnyerésből, viszont Japánnak ugyancsak betesz a recesszió.
Hát ilyen az, amikor valaki nem szerelmes tekintettel, hanem távcsővel, logarléccel és számokkal vizsgálja a jelent és a jövőt.
(A CES csak kedden kezdődik igazán, kövessék a CES2015 taget a címlapon!)