További Szoftver cikkek
Lépésben
A 2004 végén bemutatkozott „C” verzió sok újdonságot hozott például az árnyékolás terén, de a DirectX 10 akkor is nagyobb durranás bármelyik korábbi verziónál. A Windows Vistával érkező interfész merőben szakít a korábbi hagyományokkal, ezért a kompatibilis videokártyák felépítése is eltér minden korábbi hardverétől. A technikai háttér meglehetősen bonyolult, aki el akar merülni a témában, az a Prohardver cikkéből mindent megtudhat.
A DirectX 10 lehetőséget ad a programozóknak, hogy sokkal látványosabb játékokat készítsenek, hogy az erőforrásokkal gazdaságosabban bánjanak. Az elterjedő kétmagos, sőt négymagos processzoroknak, meg a DirectX 10-kompatibilis Geforce 8-nak és Radeon X2-es sorozatnak hála a pc-ken rövidesen látványosabbak lesznek a játékok, mint az Xbox 360-on vagy a PlayStation 3-on. A konzolkészítés már csak ilyen: mire megjelennek az optimalizált programok, eltelik két-három év, és a pc-k teljesítménye elhúz a konzoloké mellett. Persze egy jobb videokártya annyiba kerül, mint egy Xbox 360, szóval felesleges is összehasonlítani a két rendszert.
Erős lista
Az egyik legjobban várt DirectX 10-es szoftver a Crysis. A játékot az a magyar fejlesztőkkel is dolgozó csapat készíti, akiknek a Far Cry-t is köszönhetjük. A Crysis az utolsó negyedévben jelenik majd meg, a dinamikusan változó fényviszonyoknak és napszakoknak, az élő környezetnek, és a fejlett árnyékoló-rendszernek hála olyan élethű látványban lesz részünk, amire korábban nem volt példa. A sztori 2019-ben kezdődik, az események egy becsapódott meteorit körül bonyolódnak, amire sokaknak fáj a foguk. A mi dolgunk lesz, hogy az amerikaiak előbb érjenek célt, mint az észak-koreaiak. A gépigényről nincsenek hírek, azt azonban a fejlesztők is elismerték, hogy komoly beruházásra lesz szükség a futtatásához.
Az év harmadik negyedében érkező World in Conflict demóverziójáról már írtunk, igaz, szerkesztőségi Geforce 7-eseink még csak DirectX 9-es környezetben tudták futtatni a játékot, de már így is látszott, hogy az atomvillanás igazi műalkotás. Az 1988-ban játszódó programban a szovjetek berágnak, és megtámadják a nyugatot minden lehetséges módon, szóval komoly akciókra meg stratégiára lehet számítani. Mivel a játékot alapvetően DirectX 9-re fejlesztették, a DirectX 10-es hatás nem lesz annyira látványos, viszont így is hunyorgunk majd, amikor villan az atom.
A 2008-ban várható Alan Wake azért lesz nagy durranás, mert a Max Payne-ért is felelős Remedy fejleszti. Sokan vagyunk, akik szerint a béna inget, de sötét kabátot viselő zsaruról készült játék az egyik legjobb a műfajában, így a jövőre érkező szoftver nemcsak látványos, hanem szórakoztató is lehet. Külön pluszpont azért, hogy a főszereplőt egy húsvér színészről modellezték (ahogy Max Payne sem élőszereplős előzmény nélkül való), a finn Ilkka Villi biztosan örült a lehetőségnek. A sztori szerint a főszerepet játszó írónak furcsa álmai lesznek, miután találkozik egy lánnyal. Papírra veti ezeket, amiből bestseller lesz, ám egy nap a lány eltűnik az életéből, és az események a könyvben leírtak szerint kezdenek el alakulni. A főszereplő a lány után indul, majd inszomniás lesz, mígnem összemosódik az álom és a valóság. Filmben már láttunk ilyet, egy látványos játékhoz viszont ritkán választanak ilyen jó alapötletet, 2008 egyik legnagyobb durranása lehet az Alan Wake.
A Flight Simulator X a Microsoft házi fejlesztése, szóval ha van program, aminek célja a DirectX 10 képességeinek mutogatása, akkor ez az. A játék eredetileg még DirectX 9-es verzióban jött ki, a jobb grafikáért egy patch a felelős, ennek telepítése után megfoghatóbbak lesznek a felhők, szebben gyöngyöződnek a víztükrök, élethűbb lesz a repkedés. Mondjuk a képeken látható, hullámzó víz tényleg olyan, hogy ezekben a melegrekordos nyári órákban hülye cikkek irkálása helyett legszívesebben csobbannánk a tóban.
Az Unreal Tournament 3 akkor is az egyik legjobban várt játék lenne, ha hiányozna belőle a DirectX 10, de nem, az UT-sorozat legújabb része olyan látványos öldöklést ígér, amire korábban nem volt példa. Az Epic Games legújabb, Unreal Engine 3 grafikus motorját használó játéka pc-re és PlayStation 3-ra is megjelenik majd, és biztosan lehetünk benne, hogy a sugárlövedék olyan élethűen világítja majd meg a cafatokra szakadó testeket, ahogy azt a hétköznapi dzsungelharcaink során már annyiszor megtapasztaltuk. Hónapokon belül várható.
UT3, Crysis, Alan Wake, ezek mind remek programok, de ha van valami, amit igazán várunk, akkor az a 2004 óta fejlesztett BioShock. A történet szerint a főszereplő repülőbalesetet szenved a tenger felett a hatvanas években, így kerül a virágzó víz alatti városba, amit az Art Deco stílusirányzatnak engedve rendeztek be. Az évtizedes víz alatt élés persze ráment az emberek agyára, úgyhogy mire megérkezünk, már polgárháborúba kezdtek, ráadásul sokan gyanúsan mutánsok. A játékos feladata a város felfedezése, és a kaland túlélése, amiben egyebek között hiperrealisztikus, búvárruhás gonoszok próbálják majd megakadályozni. A System Shock 2 kitaposta úton járó BioShock beszaratósabbnak ígérkezik, mint tíz tasmán ördög az ember gatyájában.
A közeljövőben megjelenő DirectX 10-es játékok sora azért ennél hosszabb. Jön még az Age of Conan, az új Ghost Recon, a Hellgate:London, és egyáltalán, a közlemúltban elkezdett fejlesztéseket szinte kivétel nélkül DirectX 10-re optimalizálják. A játékkészítők bizakodók, sőt, egyes elemzések szerint az új interfész megmentheti az egész iparágat, életet lehelhet a pc-s játékok piacába.
A legolcsóbb kompatibilis megjelenítők már itthon is megkaphatók elérhető áron, a Geforce 8600 GT például már bruttó 35 ezer forintért elvihető, igaz, ez csak a legkisebb felbontásban tudja futtatni a legújabb játékokat. Ha viszont valaki teljes részletesség mellett, nagyfelbontásban akarja kipróbáláni a Crysist vagy a BioShockot, jobb, ha legalább egy Geforce 8800 GTX-et vesz magának, 768 megabájt memóriával, 130 ezer forintért. Ennyiből viszont kijön egy Xbox 360 meg egy Nintendo Wii, vagy a PlayStation 3, egymagában. És akkor még csak egy grafikus kártya van a géphez.