További Szoftver cikkek
"Én Londonból jöttem haza a magyar Crytek miatt. Majd hülye lettem volna kinn maradni, ha itthon dolgozhatok, ugyanolyan körülmények között, és a hazai árak mellett kell megélnem hasonló fizetésből" – magyarázza az egyik grafikus, miért a világ legjobb munkája itt videojátékot gyártani. Persze az ember hajlamos ilyeneket mondani egy újságírónak, főleg ha a főnökei is hallótávolságon belül vannak, de miután hasonlókat hallok a harmadik-negyedik embertől is, kezdek gyanakodni.
Top Secret
Egy lepusztult cipőgyár helyén épített budai luxusirodaházban vagyunk, a Crytek Hungary főhadiszállásán. Vagy harmincan (mint később megtudom, harmincnyolcan, de még van sok üres hely) üldögélnek fejenként két-három baromi nagy monitor előtt. Körbepislantok, Index-címlapokat látok, néhol Team Fortess 2-t; na ja, péntek délután van, az meg már kisszombat, gondolom. Később kiderül, hogy a látszólagos lazsálás szándékos volt, nehogy véletlenül olyat láthassunk egy monitoron, ami még titkos.
A Cryteknél ugyanis gyakorlatilag minden szupertitkos, szinte a wc-re se mehet ki az ember anélkül, hogy előtte két-három titoktartási nyilatkozatot alá ne íratnának vele. Ezen persze el lehet viccelődni egy darabig, de ha belegondolunk, hogy ez mégiscsak a világ egyik vezető pc-s játékfejlesztő stúdiója, azok a srácok, akik a tavalyi év egyik legsikeresebb játékát tették le az asztalra (a Crysis eladásai egymillió példány fölött járnak), és a húszmilliárd dolláros játékpiac legfejlettebb technológiáját készítik és használják, valahol érthető a paranoia.
Világválogatott
Talán még a "na és milyen játék készül itt?" kérdésnél is izgalmasabb téma, hogy miért éppen Magyarországon nyit stúdiót egy menő játékfejlesztő cég. Az olcsó, de jól képzett nyugat-balkáni munkaerő teóriája azonnal kiesik, ahogy kicsit fülel az ember, és feltűnik, hogy angolul beszélnek egymással a programozók és grafikusok, brit és ausztrál akcentus keveredik a magyarral és az egészen meghatározhatatlannal. Nyolc országból jött össze a csapat, és ez még sehol nincs a frankfurti stúdióhoz képest, ahol közel harminc ország fiai és lányai dolgoznak. Az indok inkább az, hogy a Crysison dolgozó magyar srácok hazavágytak Németországból, a cég meg terjeszkedni akart, és egyszerűen összekötötték a kettőt.
Minden nagyon szép, minden nagyon jó
Ha már a játékukról nem mondhatnak semmit, a játékipar városi legendáiról faggatom a stúdió vezetőit, Kristoffer Waardahlt és Pócza Zoltánt. Nem tudom eldönteni, hogy tényleg ennyire vidám a helyzet a videojátékok piacán, csak az ő helyzetükből látszik ilyennek, vagy egyszerűen diplomatikusak és optimisták, de minden rémisztően hangzó híresztelést mosolyogva cáfolnak.
Haldokolna a pc-s játékpiac? Dehogy haldoklik, csak változik, és a statisztikák nem mutatják a digitális terjesztésben, vagy az online játékok havidíjaiban forgó pénzeket. Esélytelenek a néhány fős lelkes amatőr fejlesztőcsapatok az óriáscégek mellett? Dehogy azok, a házilag barkácsolt kiegészítőktől (modoktól) a flashjátékokon keresztül az Xbox Live-ig több lehetőségük van a kitörésre, mint valaha. Tényleg horror a PlayStation3-at programozni? Dehogy az, legfeljebb kicsit szokatlan annak, aki pc-n kezdte – és így tovább.
Még azt sem tudom meg, hogy fejlesztői szemmel melyik a legerősebb konzol, de kapok helyette egy igazi bölcsességet: senkit nem érdekelnek a processzormagok és gigahertzek, az a legerősebb konzol, amin a legjobbak a játékok. És abból ítélve, hogy a Crytek Hungary pihenőszobájában melyik konzol körül csoportosul a legnagyobb tömeg, ez bizony a Wii.
Mi lehet a nagy titok?
Az embert persze idegesíti, hogy akármennyire is próbálja megtudni, milyen játék készül a magyar Cryteknél, a legkonkrétabb válasz az, hogy "valószínűleg még 2008-ban lesz hivatalos bejelentés róla". Ha tippelnünk kellene, persze Crysis-folytatásra gondolnánk, nem csak azért, mert úgy fejeződik be a játék, hogy az folytatásért kiált, és mert ha valamiből eladnak egymilliót, azt folytatni kell. Árulkodó az egyik cégvezető, Cevat Yerli nyilatkozata is arról, hogy a Crysisból trilógia lesz, és az amerikai szabadalmi hivatal archívuma, ami szerint a cég levédette a Crysis Wars, a Crysis Annihilation és a World in Crysis neveket.