További Szoftver cikkek
A Xinhua kínai hírügynökség tudósítása szerint a tianjini szülők november 16-án nyújtották be keresetüket a Blizzard Entertainment játékkészítő ellen. A keresetben állítják, hogy fiuk a World of Warcraft játék egy jelenetét utánozva vetette a mélységbe magát. A szülőket az internetfüggőség ellen harcoló Csang Csunliang támogatja, írja a RedHerring.
Csang azt állítja, további hatvanhárom szülővel áll kapcsolatban, akik a közeljövőben szintén feljelentést terveznek, ugyanis mindegyikük gyermeke játékfüggőségben szenved. Kínában rendkívül népszerűek a videojátékok, csak a World of Warcraftnak 1,5 millió fős rajongótábora van. A kínai online játékpiac 580 millió dolláros forgalmat bonyolít, a DFC Intelligence szerint a világ leggyorsabban fejlődő piaca, amelyen az előrejelzések szerint 2010-ig megtriplázódik a forgalom.
Kóros játék
Kínában 94 millióan interneteznek - ezzel az ország a második az Egyesült Államok mögött - és közülük becslések szerint legalább 2,5 milliónyian mutatnak addikciós tüneteket, fogalmaz a Wired magazin. Éppen ezért 2005-ben megnyitott az első olyan kínai magánklinika, amelynek páciensei netfüggőség miatt kerültek az intézetbe. A klinikán kezelt, 14-24 éves páciensek alvászavarokról és testsúlycsökkenésről számoltak be, és sokan barátaikat is elvesztették függőségük miatt. Egy a Wired által megkérdezett, név nélkül nyilatkozó húszéves netfüggő például elmondta: "Nem voltam normális. Az iskolában nem figyeltem arra, amit a tanárok mondtak. Csak a következő játékra tudtam gondolni. A játék boldoggá tett, elfelejtettem a problémáimat". Egy másik szenvedélybeteg arról számolt be, hogy megesett: huszonnégy órát töltött egyfolytában a gép előtt, és még enni is ott evett. A magánklinika napi 48 dollárért (tízezer forintnak megfelelő összegért) kúrálja a függőket, akik 10-15 napot töltenek az intézetben.
A kínai kormány azt tervezi, hogy korlátozza a túlzott játékhasználatot. A játékokba olyan programot építene, ami három óra folyamatos játék után csökkenti a karakter életerejét, majd ötórányi játék után megöli a karaktert, és csak több órás szünet után engedi újra játszani a felhasználót, írja a RedHerring. Az elemzők szerint a megszorítás a kínai online játékipar fejlődését is megtörné, Elias Glenn, a sanghaji Pacific Epoch szakértője szerint "az intézkedés súlyos ipari következményekkel járna".
Magyarországon még nem volt ilyen
Idén nyáron két haláleset történt, amelyeknél a videojátékokat okolták a tragédiáért. Magyarországon ugyan hasonló esetről nem tudnak, de olyan gyerekek előfordulnak, akik minden nap betérnek a játéktermekbe, és órák hosszat játszanak. A fővárosi Play Station West játéktermében az Indexnek júniusban elmondták, hogy a nyári szünet megkezdése után ugrásszerűen megnő a játékterembe járó gyerekek száma. Különsen igaz ez, amikor rossz idő van.
A monitor vibrációja a központi idegrendszert stimulálja, és ha egy idő után nem pihen az agy, epilepsziát provokálhat. Hoyer Mária pszichológus az Indexnek azt mondta, a függő betegeknél a függőségi igény maga a betegség lényege, amely irányulhat drogokra vagy játékokra. Az, hogy melyiket választja a fiatal, az számos körülménytől függ. Szerinte leginkább a fiúkra jellemző ez a fajta igény az izgalomra.
Nem az első eset
Júniusban tizenkét órányi szörnyvadászat után halt meg egy tizenkét éves kisfiú Jekatyerinburgban. A news.ru hírportál szerint az iskolai szünet megkezdése óta Szergej gyakorlatilag beköltözött az egyik jekatyerinburgi játékterembe, ahol reggeltől estig, napi tíz-tizenkét órát töltött. A gyerek gyakorlatilag csak enni és aludni járt haza, a szülők viszont semmi rosszat nem láttak ebben, mondván, hogy Szergejnek a megfeszített tanulás után joga van a pihenésre és szórakozásra.
Az ominózus napon a gyerek szokás szerint már reggel megjelent a játékteremben, és elmerült kedvenc játékában. A virtuális "szörnyvadászat" tizenkettedik órájában a kisfiú hirtelen lefordult a székről.
Az eszméletlen, görcsökben rángatózó gyereket epilepszia diagnózissal szállították kórházba, ahol - bár később egy időre magához tért -, nem ismerte meg szüleit és zavartan viselkedett. A későbbiekben állapota napról napra romlott, míg az ötödik napon a fiút lélegeztetőgépre kellett tenni, három nappal később pedig meghalt. A boncolási jegyzőkönyv alapján az egyébként teljesen egészséges gyerek halálát kiterjedt agyvérzés okozta, és az orvosok szerint a tragédiáért a komputeres játékok okolhatók.
Infarktust kapott
Augusztusban végkimerültségbe halt bele egy 28 éves dél-koreai férfi, aki 49 órát játszott folyamatosan egy internetkávézóban. Li, aki Tegu város lakója volt, és akinek csak keresztnevét közölték a szöuli hatóságok, a Starcraft nevű valósidejű stratégiai programmal játszott. Annyira beleélte magát a játékba, hogy két napon át szinte semmi folyadékot és ételt nem vett magához, nem aludt és visszautasított minden kísérletet arra, hogy eltávolítsák a billentyűzettől. Li pénteken esett össze, és bár azonnal kórházba szállították, néhány óra múlva - az orvosok szerint szívinfarktusban - meghalt. A férfit egyébként előző héten bocsátották el a munkahelyéről, mert nem tudta abbahagyni a játékot, ezért sokszor kimaradt.