További Szoftver cikkek
Leüti, elveszi, megöli, elüti. Abban biztosak lehettünk, hogy a GTA IV főszereplője, a kelet-európai Niko Bellic elődeihez hasonlóan bántani fogja a városlakókat. És az első tesztek alapján már az sem kétséges, hogy közel hibátlan alkotást hoztak össze a Rockstar fejlesztői.
Óriási város
A tavaly megjelent trailer óta már tudjuk: Niko szép reményekkel érkezik Liberty Citybe: rokona, Roman azt állítja magáról, hogy szép karriert futott be a városban, ezért átcsalja Nikót, hogy együtt gazdagodjanak tovább. Aztán persze kiderül, hogy Roman egy piti kis bűnöző, akit mindenki le akar lőni a városban, így tehát a főszereplő, aki már ”csempészett, ölt és eladott” néhány embert, kénytelen újra elővenni a sötétebbik énjét.
A helyszín újra Liberty City lesz, pont ahogy az első, meg a harmadik epizódban. Míg azonban korábban csak New York nyolcvanas évekre jellemző, bűntől átitatott atmoszféráját másolták le, most már az épületeket is. Az Empire State Buliding, Chrysler Building, a Lincoln alagút, sőt, GetaLife néven még a MetLife Building is feltűnik a negyedik rész óriásira nőtt városában. Bár az összes bejárható terület a San Andreasban volt a legnagyobb, a IV. epizódban találkozhatunk az eddigi legnagyobb összefüggő településsel. Ahogy azt a brit Official PlayStation 2 Magazine-ban írták, Liberty City egyik feléből eljutni a másikba legalább egy órás utat jelent.
A GTA IV-et a San Andreas befejezése óta fejlesztik. Körülbelül 150-en dolgoztak három és fél éven át a projekten, így ez lesz a világ egyik legjobb stúdiójának a legnagyobb projektje. A negyedik rész új grafikus motort kapott, mert a korábbi készítőjét és licencelőjét felvásárolta az Eletronic Arts. A riválisnak viszont már nem akart fizetni a GTA stábja, így inkább saját erőből kifejlesztette a RAGE-et, ami a Rockstar Game presents Table Tennis-ben debütált. A sorozat első és második része a maga idejében is csúfnak számított, a harmadik epizód meg a két folytatás már alulról súrolta a kor elvárásait, a negyedik rész viszont olyan grafikát kapott, hogy már állóképeken is jól festett a program.
A zenével sem lesz baj. Olyan előadók húzzák a nótát a IV. epizód vérengzései alatt, mint a Blink 182, Bob Marley, a Queen, a Black Sabbath, R. Kelly, Elton John, a ZZ Top, az R.E.M., és talán a romantikusabb mészárlások alatt Barry White.
Rekordbevétel
Persze a készítőknek könnyebb dolguk volt abból a szempontból, hogy jobb gépek álltak rendelkezésre a koncepció megvalósítására, mint korábban bármikor. A PS3-ból és az Xbox 360-ból többet lehet kihozni, mint az előző generációból, ahogy a pc-k is erősödtek. Sajnos ennek nincs sok jelentősége, hiszen a konzolok mellé számítógépre egyelőre nem jelenik meg a játék, és pontos hírek sincsenek arról, hogy mik a Rockstar szándékai.
Egy biztos: a negyedik epizód elsősorban a konzolos játékosokért küzd majd, pontosabban a konzolgyártók küzdöttek a játékért. A Vice City és a San Andreas például még csak hónapokkal, majdnem egy évvel a playstationös verzió után vált elérhetővé pc-n és Xboxon, de az már előre sejthető volt, hogy a negyedik résznél más lesz a sorrend. Az újgenerációs konzolok közül ugyanis az Xbox 360 a sikeresebb, azon a platformon lehet nagyobbat szakítani, ráadásul a Microsoft egy csomó pénzt fizetett a fejlesztőknek, így a két gépen egyszerre jelenik meg a játék. Az ősszel érkező kiegészítéseket, új küldetéseket viszont már csak az Xbox-tulajdonosok tudják elérni, ami körülbelül 50 millió dollárjába kerül a Microsoftnak. Anyagi bukás tehát már nem lehet a játék, és valószínűleg a redmondiaknak is megéri a befektetés, mivel a legalább 10 órás pluszjátékot ígérő kiegészítők sok játékost húznak majd az Xbox felé.
Mindenesetre a Variety belső informátorai szerint a játék kiadója, a Take 2 hatmillió eladott példányt és 400 millió dolláros forgalmat vár a játékról a megjelenés utáni első héten. Ezzel a GTA IV messze lekörözné a Halo 3 tavalyi videojáték-rekordját, ami ötmilliós eladást és 300 milliós bevételt jelentett. A játék lenyomhatja a mozis csúcsot is, amit a Karib-tenger kalózai 3 tart 404 milliós első heti nemzetközi jegybevétellel. Vannak még bátrabb elemzők is, akik akár a nyolcmilliós első heti eladást is elképzelhetőnek tartják.
A bombasztikus adatokra szüksége is van a játék kiadójának, a vezetőség ugyanis éppen egy felvásárlási manőver elől próbálja menekíteni a céget. A Take 2-t a világ legnagyobb játékkiadója, az Electronic Arts kebelezné be, kétmilliárd dollárért. A vállalat 26 dollárt, 63 százalékos felárat kínált a részvényekért, ami akár jónak is tűnhetne, ha nem a GTA IV megjelenése előtti hónapokban jött volna az ajánlat. Az igazgatótanács természetesen visszautasította azt, és abban bízik, hogy a siker után sokkal többet érnek majd a papírok.
Késés
A negyedik GTA-nak eredetileg bőven a felvásárlási ajánlat megérkezése előtt, tavaly októberben kellett volna megjelennie, a készítők azonban nem akarták túl korán piacra dobni a programot, nehogy hibák maradjanak benne, és el akarták kerülni a találkozást az olyan játékokkal, mint a Halo 3. Később kiderült az is, hogy a PS3-as verzióval jelentkező nehézségek miatt is csúszott a megjelenés.
Pedig a minden játékot menetrend szerint perlő floridai ügyvéd, Jack Thompson is megpróbálta ellehetetleníteni a startot. Amikor jogi úton nem tudott érvényt szerezni akaratának, a játékot kiadó Take2 vezérigazgatójának az anyjára szállt rá. A szerencsétlen asszonnyal levélben közölte, hogy fia egy olyan pornográf gyilkosságszimulátort tervez kiadni, ami rendőrök és prostituáltak lemészárlására képzi ki az amerikai fiatalságot, éppen ezért fia olyan, mint Hitler. Végül boldog anyák napját kívánt Mrs. Zelniknek, keserűen hozzátéve, legyen büszke a fiára, mert mire eljön anyák napja (ami Amerikában a mi szokásainktól eltérően május második vasárnapja), már két hete fog fuldokolni az ország a pornográfia- és erőszakhullámban.
Minden nehézség ellenére a sorozat legjobban várt darabja április 29-én megjelenik. A fejlesztők az utolsó pillanatokig dolgoztak a játékon, és úgy tudjuk, hogy a Magyarországra szánt dobozokat még csak a múlt hét végén sikerül legyártania a cégnek. Éjfél után pár perccel leadjuk az első jelentést arról, hogy szerintünk hogy sikerült a GTA IV. Készüljön az élő tesztre!