Radikális árváltoztatáson gondolkozik a Microsoft: egy kiszivárgott belső e-mail szerint ingyenes szoftverekre van szükség, mert a fogyasztók egyre kevesebbet költenek, az internetes reklámpiac ugyanakkor folyamatosan növekszik, és hirdetésekkel pótolható a kieső árbevétel. Ezt az ötletet a Microsoft három alkalmazottja vetette föl az évente kétszer megrendezett Thinkweek eseményen, amelyen az új bevételi forrásokkal kapcsolatos ötleteket gyűjti össze a cég vezetősége. A Cnet informatikai szaklaphoz eljutott levél hitelességét a Microsoft elismerte, a tartalmát azonban nem kívánta kommentálni, csupán annyit fűzött hozzá, hogy ez csupán egy ötlet a sok közül, és az ingyenes szoftverekkel kapcsolatban semmilyen döntés nem született.
Pénzt vagy hirdetést
Aligha tagadhatja azonban a Microsoft, hogy a szoftvereivel is komoly bevételeket szerezne az online hirdetési piacon, hiszen Bill Gates alig két héttel ezelőtt jelentette be az Office Live és Windows Live internetes szolgáltatásokat, amelyek a cég asztali termékcsaládjának hirdetésekből fenntartott kiegészítései. A már kipróbálható, de még igen kezdetleges Windows Live az MSN továbbfejlesztése, a jövő év elején debütáló Office Live pedig az Outlook Web Access egyik utódja lehet.
A hirdetéseken alapuló modell ötlete egyébként már egy évvel ezelőtt is felvetődött, a most nyilvánosságra került írás azonban már konkrétan megemlíti azokat a szoftvereket, amelyek alkalmasak lehetnek a bevezetésére. Fontos feltétel például, hogy szoftver gyakran csatlakozzon az internetre, és hogy a benne lévő adatok alapján a Microsoft marketingesei célzott hirdetéseket tudjanak generálni. A Cnet szerint a Works, a Money és a OneNote biztosan megfelel e követelményeknek, de a Microsoft legfőbb terméke, a Windows is a képbe került: felhasználónként évente kilenc dollár bevételt szerez a Microsoft az operációs rendszerrel, állítják a Thinkweek-jelentés szerzői, és szerintük ez az összeg hirdetésekkel is simán megszerezhető.
Nem feltétlenül vonzó
Persze nem lehet csak úgy megjelenni egy operációs rendszerrel az online hirdetési piacon, a Windows például egyáltalán nincs felkészítve a nem zavaró hirdetések megjelenítésére, írja a Cnet. Egyesekben felmerült, hogy az oprendszer beépített alkalmazásaiban, például az Outlook Express levelezőben vagy a Windows Media Player zenelejátszóban kellene reklámokat elhelyezni, de végül elvetették az ötletet, mert a felhasználó bármikor lecserélheti ezeket a szoftvereket. További probléma, hogy sokan nem szívesen váltják aprópénzre személyes adataikat, és inkább kifizetnek négy-öt évente száz dollárt egy hirdetésmentes szoftverért.