Valér
4 °C
8 °C

Schmidt: A Google nem a lapok ellensége

2009.04.08. 16:45 Módosítva: 2009-04-08 16:45:23
A Google vezetője, Eric Schmidt beszédet mondott az amerikai újságkiadók éves találkozóján. Schmidt elmondta, nem érti a kiadók felől érkező támadásokat, és fejlesztésre biztatta a nyomtatott lapokat.

A Google évek óta hadakozik a hagyományos médiacégekkel, Nyugat-Európában már szinte minden országban lezajlott olyan per, amelyben a helyi érdekvédelmi szövetségek a Google hírgyűjtőjének működése ellen tettek panaszt. Most éppen az AP hírügynökség indított harcot a hírek tolvajai ellen, és bár nem jelentették ki nyíltan, az egyik fő ellenfél a Google.

Épp ezért volt fontos, hogy Eric Schmidt, a vállalat elnök-vezérigazgatója beszédet mondott az Amerikai Újságkiadók Szövetségének (Newspaper Association of America – NAA) éves találkozóján San Diegóban. Schmidt beszédének lényege: a hagyományos lapoknak muszáj új utakat keresniük, ha életben akarnak maradni. Schmidt a média számára követendő példának tartja a Wikipedia modelljét, ahol a felhasználók együtt szerkesztik a tartalmat. Az elnök sürgette, hogy a nyomtatott lapok koncentráljanak a mobiltechnológiára, illetve az új platformokra, melyeken keresztül jelentősen növelhető az olvasottság – írja az ITcafé.

A Google vezetője némileg kritikusan jelentette ki, hogy az internetes híroldalak kissé lemaradtak technológiai téren, illetve nem alkalmazkodtak a netezők igényeihez: például olvashatatlanul hosszú szövegeket közölnek a weboldalakon. Elmondta azt is, hogy a Google természetesen technológiai oldalról közelíti meg a problémákat, és igen komoly fejlesztéseket hajtanak végre, hogy például egy mobil eszközön is ugyanolyan élmény legyen a hírek, cikkek olvasása, mint egy hagyományos, nyomtatott újság esetében.

A beszéd után elhangzó kérdésekre válaszolva Eric Schmidt kifejtette, hogy aggódik ugyan a minőségi újságírás hanyatlása miatt, de utalt arra is, hogy üzletről van szó, ahol az olvasók igényeit kell kiszolgálni: ha a kiadók nem törődnek a felhasználói igényekkel, akkor ne is reménykedjenek semmiben. Hangsúlyozta, hogy a Google és a médiaipar hatékonyan, egymást kiegészítve működhet együtt, ezért nem is igazán érti az AP vádjait, különösen azért nem, mert cége milliókat fizet licencdíjként a hírügynökségnek. Más esetekben is értetlenül szemléli a Google Newst érő támadásokat (amikor amiatt elégedetlenkednek a lapok, hogy mekkora szövegrészletet közölnek az ajánlókban), mivel véleménye szerint a Google-nak ez a szolgáltatása a lehető legjobb reklám a kiadók számára – persze csak akkor, ha ügyesen átfordítják ezt reklámbevételekké, ahogy a Google is teszi.