Jön az orosz eBay
A kísérleti orosz oldal néhány napja már megtekinthető, és akár használható is a global.ebay.com címen, de Oroszországban kínált termékekre egyelőre még nem lehet keresni. A lap egyébként az amerikai változat pontos mása, a fordítást és az árak átszámítását automata végzi. Az aukciósház orosz lapja majdnem minden szolgáltatásával megjelenik Oroszországban. Az eBay leányvállalataként működő PayPal elektronikus kereskedelemre szakosodott pénzügyi intézetnek már nem csupán orosz változata van, hanem azt több internetes szervezet, például orosz közösségi honlapok is kínálják.
A PayPal kizárólagos használatát egyébként az teszi szükségessé, hogy Oroszországból a külföldre történő pénzátutalás rendkívül bonyolult. Az elterjedt bankkártyák többségével is csak a belföldi tranzakciókra van lehetőség, ezért viszont PayPal-számla megnyitására is alkalmatlanok. John Donahoe, az eBay vezérigazgatója – aki jelenleg is Oroszországban tartózkodik az informatika jeles világcégeinek vezetőiből és számos informatikával foglalkozó magas rangú amerikai politikai tisztségviselőből álló küldöttséggel – az internetes kereskedelem orosz piacát jelenleg évi mintegy ötmilliárd dollárosra becsüli, ami akár húszmilliárd dollárosra is nőhet. Donahoe kilátásba helyezte, hogy az eBay kész vegyesvállalatokat alapítani orosz cégekkel.
Az eBay arra számít, hogy a globális gazdasági válság lecsengése után megnő a vásárlók érdeklődése az internetes kereskedelem iránt – indokolta az indulás pillanatát az eBay oroszországi kommunikációs politikáját felügyelő Edelman Imageland illetékese. Az online kereskedelem népszerűbbé válásában az orosz posta problémát jelenthet: erre utal, hogy az interneten árusító orosz cégek szinte mindegyike futárokat alkalmaz. Az eBay válasza erre az, hogy az áruszállítás kérdéséről az eladó és a vevő állapodik meg, ebben az aukciósház nem vesz részt.
A hasonló orosz aukciósház, a Molotok (kalapács), oldalán átlagosan ötmillió tétel tekinthető meg egy időben, lapját havonta mintegy 7,5 millióan keresik fel, és ezzel piacvezető az országban. Oroszországban egyébként az internetes kereskedelem egyelőre nem olyan népszerű, mint Amerikában vagy Nyugat-Európában, egyebek mellett azért sem, mert az emberek igen bizalmatlanok.