Hátrányban a fejlődő világ
A világszervezet éves e-kereskedelmi jelentésében 2,3 milliárd dollárra becsüli az online lebonyolított üzleti tranzakciók nagyságát. 2001-hez képest ez 50 százalékos bővülést jelent, míg jövőre - a várakozások szerint - akár a 3,9 milliárd dollárt is elérheti a virtuális üzleti forgalom. Minden harmadik új felhasználó a fejlődő országokból került ki 2001-ben, ám a gazdag államokban arányaiban még mindig jóval több internetező van.
Legdinamikusabban Ázsia fejlődött
A legtöbb felhasználó az Egyesült Államokban van: közel 143 millióan interneteznek. A második helyen Kína áll, a maga 56,6 milliónyi felhasználójával. Britanniában az internetezők száma egyharmaddal bővült, és eléri a népesség létszámának 40 százalékát.
Régiókra lebontva legnagyobb mértékben Ázsiában és Afrikában nőtt az internetezők száma: előbbiben 44, míg utóbbiban 43 százalékkal nőtt a felhasználók száma 2001-ben. Latin-Amerikában és Európában egyaránt egyharmaddal emelkedett a világhálót látogatók köre. Észak-Amerikában viszont csak tizedével nőtt a számuk.
A 25 százalékos növekedés következtében Indiában már 147 lakos közül egy él az internet adta lehetőségekkel. Afrika északi és a Szaharán túli térségein 6,7 millió ember rendelkezett internethozzáféréssel, azaz a kontinens 118 lakosa közül egy. Dél-Afrikát, Egyiptomot, Kenyát, Marokkót és Tunéziát leszámítva azonban már csak minden 440-ik ember fér hozzá a hálóhoz.
Jól teljesített az e-kereskedelem
Az e-kereskedelem a világszerte tapasztalható recesszió ellenére jól teljesített mind az USA-ban, mind szerte a világban, ám a fejlődő országokban nem terjed a cégek közti (B2B) elektronikus kereskedelem.
Az e-kereskedelemből világszerte származó bevételek 45 százaléka az Egyesült Államokban keletkezett. Európában a teljes szektorbeli forgalom 25, míg Japánban 15 százaléka keletkezett. A fejlődő országokban csupán a világ e-kereskedelmi forgalmának 6,7 százaléka zajlik, főként az ázsiai és csendes-óceáni térségben. Az összes többi elmaradott térségben csupán egy százaléka zajlik az elektronikus kereskedelemnek.
Afrikában - kivéve Dél-Afrikát - a B2B típusú e-kereskedelem elhanyagolható mértékű. A jelentés azt is tartalmazza, hogy a fejlődő országok exportjában az IT-termékek köre már nagyobb részesedéssel bír, mint a mezőgazdasági, textil- és ruházati termékek kivitele összesen. Köszönhetően annak, hogy a multinacionális vállalatok kihasználják az olcsó munkaerőt a hardver- és szoftvergyártásban egyaránt.