"A tavalyi év második felében számos fontos lépést tett a magyar internetes ipar, különösen az elektronikus kereskedelem terén a FotexNet áruház megnyitásával, illetve számos más online "piactér" létesítésével" - mondta Scott Moore, az IDC kelet-közép-európai kommunikációs és internetes csoportjának programvezetője. "Bár a vásárlók érdeklődése is nő az internetes vásárlás iránt, a magyarországi elektronikus kereskedelmet hamarosan a nagykereskedelem jellemzi, ahogy a nagy horizontális piacterek komoly beszállítókat és vásárlókat vesznek fel ügyfeleik közé".
|
|
A FotexNet indítása végre lendületet adott az internetes kiskereskedelemnek, az IDC jóslata szerint a magyar vásárlók elkezdenek felzárkózni a közép-európai mezőnyhöz az online vásárlások terén: az elemzőcég 2004-re 150 millió dolláros hazai online kiskereskedelmi forgalmat jósol. Ugyanakkor a nagykereskedelem az a terület, ahol a jelentősebb újítások születnek, és ez a terület kecsegtet a legkomolyabb üzleti lehetőségekkel. "Az elmúlt évek során az ország számos nagyvállalatának korai privatizációja és a komoly szintű közvetlen külföldi tőkebefektetés megteremtette a hazai internetes nagykereskedelem alapjait. Ahogy a gazdaság kulcsfontosságú szereplői gyorsan elsajátítják az elektronikus ügyvitel elemeit - így a termékek és szolgáltatások online beszerzését - Magyarország lehagyja majd az EU egyes országait az elektronikus nagykereskedelem terén" - mondta Moore. Az IDC becslése szerint az online nagykereskedelem végfelhasználói forgalma 2004-re közel 800 millió dollárra emelkedik.
|
|
Noha az online kiskereskedelem lassabban növekszik, az internetes nagykereskedelem gyors terjedésének tényezői közé sorolható a személyi számítógépek száma, az internet-penetráció és a webfelhasználói szokások. Magyarország az internet elterjedtsége szempontjából vezeti a közép-európai régió országainak listáját: 2000 végén a lakosság 12 százaléka fért hozzá az internethez legalább háromhavonta, közel 7 százaléka pedig hetente internetezett. Igaz, ezek a számok jobbára az akadémiai szféra nagyszámú felhasználóinak köszönhetők, az otthoni felhasználók száma az internet-hozzáférés magas ára miatt továbbra is alacsony. Az IDC becslése szerint 2004 végére a háromhavonta internetezők száma a népesség 24 százalékát teszi majd ki, a hetente internetezők aránya pedig 17 százalék felett lesz.
|
Így is lehet vásárolni
|
A magyar internet-hozzáférési piacot jelenleg az üzleti telefonos internetszolgáltatás dominálja, melynek forgalma 2000-ben a piac teljes, 140 millió dolláros forgalmának 86 százalékát tette ki. Ugyanakkor az IDC szerint 2004-re jóval bonyolultabb környezet alakul ki. "Az üzleti telefonos hozzáférési piac 2002-től stagnálni fog, arra kényszerítve az internetszolgáltatókat, hogy új bevételi források után nézzenek. Másrészt új üzleti lehetőségek jelennek meg a már jelenlévő és az új szereplők számára a vásárlói szektorban és a kisvállalkozások szektorában, továbbá a DSL-, kábelmodem- és mobilalapú dedikált hozzáférések nyújtásában" - mondta Moore. Az IDC becslése szerint 2004-re a teljes végfelhasználói költés eléri a 340 millió dollárt, melynek több mint 40 százalékát a dedikált szolgáltatások teszik majd ki.
5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!