További Üzlet cikkek
A férfiak vásárolnak
Az idei trendek azt mutatják, hogy egyre nagyobb arányt képvisel a könyv az értékesítésben, míg második stabilan a CD, majd külön csoportot alkot a számítástechnikai hardver, szórakoztató elektronikai cikk és élelmiszer. A megkérdezettek közel fele alkalmanként 3-10 ezer forint közötti összeget költött idén is, a múlt évben is. Mellettük jelentősen megnövekedett a 3000 forintnál kevesebbért vásárlók aránya, csökkent viszont azoké, akik átlagban 10 ezer forintnál többet szoktak kiadni. Az elektronikus kereskedelem egyelőre inkább a gyakori internetező férfiak körében hódít, hiszen a vásárlók jó kétharmadát ők adják.
|
Életkor szerint folyamatosan csökken a 30 évesnél fiatalabbak túlsúlya. Amíg rájuk jutott az internetes vásárlások 50 százaléka ebben a körben tavaly év elején, addig a legutóbbi, idei adatok alapján már csak 44 százalék. Képzettség szerint egyértelmű a kép: a magasabb iskolai végzettségűek körében jóval nagyobb a weben keresztül vásárlók aránya, mint az alacsonyabb végzettségűeknél. Ennek egyik oka a gyakori internetezők hasonló megoszlásában keresendő, a másik pedig az e-kereskedelemben legnagyobb forgalmú termékek, a könyv, hanghordozó és számítógépes hardver célcsoportjában.
Foglalkozás szerint az elektronikus kereskedelem keresleti oldalán egyre nagyobb arányt képviselnek a vállalkozók és vezető beosztásúak. Minden harmadik vásárlást ők bonyolítják le. Figyelemre méltóan növekszik a diploma nélkül szellemi munkát végzők aránya is a gyakori internetező vásárlók körében.
Hatszázezer nagyfelhasználó
A közeljövő fejlődésének előrejelzéséhez kiinduló pont, hogy a jelenleg 1,4 millió több-kevesebb gyakorisággal internetező közül 630 ezerre tehető azok száma, akik hetenként egynél többször használják a világhálót. Ez a csoport a legnyitottabb, legfogékonyabb az internetes szolgáltatásokra és kommunikációra, így a vásárlásra is.
A gyakori internetezők az alkalmi internetezőkből lesznek. A Netsurvey adatai szerint évente az alkalmi internetezők kb. 10 százalékából lesz gyakori internetező. Ebből következik, hogy az alkalmi internetezők száma évente 200-250 ezerrel növekszik, így a kutatók szerint idén év végére már várhatóan 720 ezer gyakori internetező lesz Magyarországon. A jövő év végén 850 ezer, és 2004 végére várhatjuk a 1 milliós határ elérését. Az már a felnőtt lakosság 12 százalékát teszi ki.
Az internet használóinak száma Magyarországon a jelenlegi 1,4 millióról várhatóan 2004 második felében eléri a 2,1 milliót, ha a fejlődés jelenlegi üteme folytatódik. Jó két év múlva a felnőtt lakosság 25 százaléka internetezik majd, ami a szolgáltatásokat és az információ-áramlást a jelenleginél magasabb szinten teszi lehetővé. Ez viszont már az elektronikus kereskedelem kínálatának gyorsabb bővülésével járhat együtt, ami jelentősebb és mélyebbre ható fejlődést hozhat ezen a piacon is - áll a kutatásban.
|