További Üzlet cikkek
Ellenséges felvásárlási ajánlatott tett a Microsoft a rivális Yahoo-ra. A szoftvergyártó készpénzben és részvényekben 44,6 milliárd dollárt fizetne, ami részvényenként 31 dollárt jelent. Az ajánlat 62 százalékkal nagyobb, mint a Yahoo jelenlegi részvényárfolyama, derül ki a Microsoft sajtóközleményéből. A hír hallatán a Microsoft papírjai a nyitás előtti kereskedésben enyhén gyengültek, a Yahoo részvényei viszont elképesztő, hatvan százalékos erősödésben kezdtek. A Yahoo-részvényesek örülhetnek, mert a Yahoo árfolyama az idén 32 százalékkal csökkent. A két cég fő riválisa, a Google részvényárfolyama elindult lefelé, hazai idő szerint péntek délután háromnegyed kettőkor hat százalékos mínuszban voltak a társaság papírjai.
Tavaly is megpróbálták
Steve Ballmer, a Microsoft vezére elmondta, hogy vállalata tiszteli a Yahoo eredményeit, és úgy gondolja, hogy együtt jobb szolgáltatás tudnak nyújtani a fogyasztóknak, a kiadóknak és a hirdetőknek az online piacon. A hírek szerint a felvásárlás előtt alig egy nappal tudtatta Ballmer egy levélben a Microsoft tervét a Yahoo-val. Az üzenetből kiderül, hogy a két vállalat már 2006 óta tárgyal az összeolvadásról, valamit hogy a cél a közös ellenség legyőzése: „Ma egyetlen vállalat uralja a piacot, de a Microsoft és a Yahoo együtt képes lesz alternatívát nyújtani”, utalt Ballmer a Google-re.
A Yahoo egyelőre hallgat.
Mindenesetre a két cég 2006 vége óta szorosan együttműködik, például összefésülték a MSN Messenger és a Yahoo Messenger üzenetküldő rendszerek adatbázisát, hogy a két hálózat felhasználói egymással is cseveghessenek.
Az esetleges felvásárlás természetesen óriási viharokat okozna politikai-gazdasági körökben, és felmerülnének a Microsoft minden vásárlása idején menetrendszerűen felbukkanó monopóliumvádak is, különösképpen ez Európai Unióban. A tőzsdei szakértők biztosak benne, hogy ha a két cég meg tud egyezni az árban és az összeolvadás részleteiben, végig tudja vinni az üzletet a bürokrácia útvesztőjén is.
Együtt a Google ellen
Az online hirdetési piac elképesztő ütemben nő, a 2007-es 40 milliárd dollárról szakértők szerint 2010-re 80 milliárd dollárra nő a szektor bevétele. A kiélezett verseny arra kényszeríti a szereplőket, hogy növeljék a hatékonyságukat és csökkentsék a kiadásokat, márpedig a Microsoft és a Yahoo összeolvadása mindkét területen komoly eredményeket hozhat, amire szükség is lenne: bár mindkét cég erős, külön-külön egyikük sem tudja tartani a lépést a Google-lel. "El sem tudnék képzelni ennél tökéletesebb üzletet" - mondta májusban a Wall Street Access brókercég egyik elemzője, aki szerint már régóta napirenden volt ez a téma a tőzsdén.
Miközben a Microsoft 2007-ben sorozatos felvásárlásokkal próbálta erősíteni piaci pozícióját, a Yahoo nem igazán tudott a rivális Google elől hirdetőket elhappolni. Tavaly júniusban Terry Semel vezérigazgató helyére a cég egyik alapítója, Jerry Yang került, de a vállalatot ő sem tudta előre mozdítani. Sőt, a legutóbbi negyedévben csökkent a társaság profitja, ezért kedden bejelentették, hogy ezer embert elbocsátanak.
A Yahoo-Microsoft házasságról már nem először írunk, időről-időre felröppen a pletyka, hogy a redmondi cég valami elképesztő összegért felvásárolja az internetes piac egyik legfontosabb szereplőjét, aztán utóbb mindig kiderült, hogy mégsem olyan komoly a szándék. Legutóbb például 2007 májusában tűnt úgy, hogy a Gates-birodalom bekebelezi a Yahoo-t, akkor ötvenmilliárd dolláros üzletet emlegettek.
A Google piacvezető a keresők között, a júzerek 54 százaléka választotta ezt az oldalt, míg a Yahoo-nak 20 százalék, a Microsoft Live Search-nek 13 százalék jutott 2007 augusztusában.