Ivó, Milán
12 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Kevesebb Homár-szereplést akar a Magyar Telekom vezére

2007.04.06. 07:59
"Az esetek túlnyomó részében minden rendben zajlik, de mindig van egy pár kivétel. Ezeket a kivételeket kell kiszűrni, mert az ilyen esetek mindig kikerülnek a Homárra. Én is olvasom a Homárt, és sokkal kevesebb szereplést akarok látni" - mondta az Indexnek adott interjúban az ügyfélpanaszokról Christopher Mattheisen. A Magyar Telekom új elnök-vezérigazgatója szerint az elődje székébe került montenegrói számlázási botrány nem jelenti azt, hogy ne terveznének további cégfelvásárlásokat.




Tizenegy év után, két évvel megbízatása lejárta előtt mondott le elődje, Straub Elek. A vezércsere elemzők szerint egyértelműen a montenegrói számlázási botrányra vezethető vissza. Erről néhány mondatos sajtóközleményeken kívül hivatalos tájékoztatás nem jelent meg. Összefoglalná, hogy mi történt?

Maga a vizsgálat még mindig tart, hivatalosan nincs vége, és nem is tudom előrejelezni, hogy mikor fejeződik be. Pár dolgot azonban már el lehet mondani. Montenegróban néhány szerződés bizonyos szempontból megkérdőjelezhető volt, amelyek a Magyar Telekom forgalmához mérten ugyan nem, de montenegrói szinten nagy anyagi jelentőségűek voltak. Ha azonban csak ennyi lett volna, a sztori Magyar Telekom szinten nem lett volna érdekes. Miért lett mégis fontos? Reflektorfénybe kerültek a vállalat belső folyamatai, és kiderült, hogy az eljárási rend néhány ponton hiányos. Nem volt teljesen világos, milyen kérdésekben kinek kell döntenie és aztán felelősséget vállalnia. Tavaly egész évben azon kellett dolgoznunk, hogy a megfelelő belső szabályokat tökéletesítsük. A könyvvizsgáló ezek hiányában eleinte nem hagyhatta jóvá beszámolónkat. Nem volt könnyű dolog, ráadásul gyorsan kellett megcsinálni.


Fotó: Barakonyi Szabolcs

A korábbi években nem zavarta a könyvvizsgálót, hogy hiányoznak ezek az eljárások?

Nem volt kérdéses ügy. Mondhatjuk azt, hogy a montenegrói eset szakítópróba volt, először a történelmünk során volt egy ügy, amely rávezette a figyelmünket egyes szabályok hiányosságaira.


Említette, hogy a vizsgálat még mindig tart. Még mindig kérdéses, hogy milyen rendszert kell bevezetni?


Nem, a könyvvizsgáló aláírta a 2005-ös kimutatásainkat, és innentől kezdve nincsenek kérdések a Magyar Telekom folyamataival kapcsolatban. Ezzel túl vagyunk a nehezén, de a vizsgálat tovább folyik, mert van pár megválaszolatlan kérdés. Ezek azonban már nem befolyásolják a Magyar Telekom üzemeltetését vagy pozícióját.

Személyi felelősségre vonás történt?

Megtörtént, aminek meg kellett történnie, de nyugodtan mondhatom, hogy bármilyen személyi változás volt, és ettől kezdve bármilyen személyi változás is lesz a cégnél, az nem a montenegrói üggyel kapcsolatos.

Tehát volt egy másfél éves vizsgálat, hiányzik másfél milliárd forint, ugyanakkor az egész ügy kapcsán nem állapítottak meg személyi felelősséget.



Pénz nem hiányzik, a kifizetetlen számlák jogcíme volt kérdéses. Montenegróban pedig volt személyi változás, Magyar Telekom-szinten ilyen következmény nem volt.

A társaság helyzete lehetővé teszi azt is, hogy tovább terjeszkedjenek. A montenegrói ügy viszont kínos emlék maradhat. Nem kaptak olyan jelzést a Deutsche Telekomtól, hogy nem kell több leány?


Fordított a helyzet, a montenegrói tapasztalat inkább egy lecke, amelytől erősebbek és okosabbak lettünk. Nem egy kellemes emlék, de tanultunk belőle, és nem kaptunk senkitől sem jelet, hogy ejnye-bejnye, ne terjeszkedjetek. Folyamatosan készülünk a terjeszkedésre, nemzetközileg is.



Látni célpontokat?

Sok mozgó célpont van. Nem akarom és nem tudom pontosan megnevezni a célpontokat, de vannak. Annyit elárulhatok, hogy nagyobb falatokat szeretnénk, mert ha összehasonlítunk két akvizíciót, annak legtöbb - az áron felül kalkulált - költsége ugyanannyi egy nagy céggel, mint egy kis céggel.

A térség, mint stratégia célterület, marad?

Nem látok okot arra, hogy ne maradjon.

Tehát nagyobb országok nagyobb cégei...


Erős a pénzügyi mérlegünk és elfogadható osztalékot tudunk fizetni, tehát meg tudunk emészteni egy nagyobb falatot. Sokkal nagyobbat, mint a Telekom Montenegro, de nem olyan nagyot, mint mondjuk a China Telekom.

Mi van az itthoni változások hátterében? Generációváltás?

Felszínre került pár vezető, akik eddig nem voltak reflektorfényben, de ez nem egy drámai változás. Ez egy folyamat, utódlás. Azok az emberek, akik most a helyükön vannak, többéves tapasztalattal rendelkeznek a cégben, és szerintem egy vállalatnál az a legegészségesebb, ha van egy folytonosság, ha az emberek, akik felsőbb posztra kerülnek, ismerik a vállalat működését.

Az új vezetőkkel új stratégia is alakul, változik a cég filozófiája?

Van pár változás, de a távközlési szektorban mindegyik cég bizonyos mértékig hasonló stratégiát követ. Ha összehasonlítjuk a saját stratégiai prioritásainkat a France Telekoméval vagy a spanyol Telefónicáéval, akkor látható lesz, hogy a listák nagyon hasonlóak. Leginkább a hangsúlyokban lehet különbséget látni.

Az elmúlt 2-3 év arról szólt, hogy bebizonyítsuk: tudunk versenyezni. A technológia és a szabályozás új piaci szereplők megjelenését tették lehetővé, ezért 2003-2004-ben gyorsan fokozódott a verseny, különösen a vezetékes telefonálás és a széles sávú internet piacán. Ezért teljesen új értékesítési csatornákat építettünk ki, intenzívebb lett a kapcsolatunk az ügyfelekkel. Szerintem sikerült stabilizálni a piaci pozíciónkat. Most a hatékonyságra kell koncentrálnunk. A Magyar Telekom most ötven külön jogi személyből áll, beleértve a leányvállalatokat és a társcégeket, ezt a struktúrát mindenképpen egyszerűsíteni kell. Bizonyos cégeknek a szabályozás miatt külön kell lenniük, de rengeteg lehetőség van az egyszerűsítésre.




Járhat ez leépítésekkel?

Már beszéltem az érdekképviseletekkel, és tényleg lehet, hogy lesz leépítés, de nem a fűnyíróelv alapján. Arra koncentrálunk, hogy jobbak legyenek a belső folyamataink, és szerintem jövőre, 2008 elején már érezhetők lehetnek az átstrukturálás első eredményei. Kiemelten fontosak az ügyfélszolgálati folyamatok, szeretném elérni, hogy ne szerepeljünk olyan gyakran a Tékozló Homárban. Amikor fokozódott a verseny, mi is ugyanúgy fokoztuk a tevékenységeinket, és ez feszültséget jelent. Most ötször-hatszor annyi ügyfélkapcsolatot kell kezelnünk, mint 2003-ban. Több szolgáltatást nyújtunk, több az értékesítési tevékenység, mindenből sokkal több van, és már nem annyira jó az az ügyfélszolgálati struktúra, amely annak idején jól működött. Személyes meggyőződésem, hogy lehet egyszerre érezhetően javítani az ügyfél által érezhető folyamatokat, és javítani a hatékonyságot.

Folyamatosan kapnak a telefoncégek versenyhivatali bírságokat, a legtöbb eljárás a reklámok, a fogyasztók megtévesztése miatt indul. Úgy látszik, hogy nem figyelnek oda, vagy szándékosan mennek szembe a szabályokkal. Ennyire aprópénz a bírság? Megéri bevállalni a sok tízmilliós bírságot, ha jobb így a kampány?

Soha nem indítottunk kampányt szándékosan abban a tudatban, hogy bármilyen szabályt megszegünk. Minden termékben van valami újdonság, ami korábban nem volt, amit nagyon nehéz kommunikálni. Ha például bevezetünk egy átalánydíjas díjcsomagot, öt mondatban kell elmagyarázni a részleteket, vagy kifutunk az időből. Hogyan kommunikáljuk az IPTV-t úgy, hogy mindenki értse, miről van szó? Ugyanakkor, aki kipróbálja a szolgáltatást, azonnal megérti, hogy miről szól.

Szerettünk volna IPTV-t, és még csak nem is az volt a gond, hogy az alapjául szolgáló adsl nem rendelhető telefon nélkül. Az ügyfélszolgálat szerint meg kellett volna rendelni egy vezetékes telefont ahhoz is, hogy felmérjék, egyáltalán tudnak-e olyan sávszélességet biztosítani, ami elegendő a digitális tévéhez.

Rengeteg dolog változik, ebben a hónapban már lesz telefonszolgáltatás nélküli adsl. Az esetek túlnyomó részében minden rendben zajlik, de mindig van egy pár kivétel. Ezeket a kivételeket kell kiszűrni, mert az ilyen esetek mindig kikerülnek a Homárra. Én is olvasom a Homárt, és sokkal kevesebb szereplést akarok látni.




A Magyar Telekomnál van vezetékes szélessáv, mobil szélessáv, telefonszolgáltatás vezetéken és mobilon és interneten, valamint kábeltévé, online tévé és mobilos tévé. Mit várnak a T-csoport ügyfelei az új technológiáktól, hogyan lehet ezeket összekötni?


Húsba vágó kérdés. Kreatívnak kell lenni, ki kell találni, hogy ezekkel mihez lehet kezdeni a jövőben. Szerintem okosan össze lehet kötni ezeket a technológiákat. Vannak megfigyelhető trendek, világszerte népszerűek például a közösségépítő hálózatok. Mi a nemrég felvásárolt iwiw közösségi szájt segítségével meg tudjuk mutatni a Magyar Telekom cégcsoport értékét. El tudok képzelni például egy olyan jövőbeni szituációt, hogy valaki felvesz egy rövid videót a mobiltelefonjával, azt közvetlenül a mobilról - HSDPA-kapcsolaton - feltölti az iwiw-re, ahol a többi felhasználó megnézheti, beszélgethetnek róla, sőt akár egy beépített internetes telefonszolgáltatással fel is hívhatják egymást, vagy a videó készítőjét. És hol jobb megnézni ezeket az online videókat? Igazi tévén. Az IPTV szolgáltatással akár egy videómegosztó szájt is elérhetővé tehető. Így a nézőknek nem kell egy pécé előtt görnyedniük.

Egy ilyen rendszer nem készül el néhány hónap alatt.

Fokozatosan kell bevezetni az újdonságokat, hogy a végeredmény tényleg vonzó legyen. Fontos, hogy mindent a maga idejében vezessünk be, és ne rontsuk el. Nagyon fontos, hogy mit mondanak az emberek, hiszen ha jókat mondanak, akkor az álom, ha rosszakat, akkor rémálom, Tékozló Homár. Egy ideig nehéz megismertetni az emberekkel az IPTV előnyeit, de egy kritikus tömeg elérése után már rájönnek, miért jó. Kétségtelen, hogy most még az ismertetési fázisban vagyunk, de egy idő után elérjük a kitörési pontot, és akkor sutty, beindul minden. Franciaországban már elérték ezt a pontot. Jó pár hónapig vergődött a France Telecom, hogy az emberek fizessenek már elő a szolgáltatásra, két-három hónappal ezelőtt azonban jelentősen felgyorsult a növekedés, és most már közel félmillióan használják az IPTV-t.

Magyarországon adottak a műszaki feltételek az IPTV elterjedésére?

A meglévő vonalak nyolcvan százaléka alkalmas az IPTV-re, és a csupasz adsl is adhat egy lökést a dolognak, könnyebben elfogadják majd a szélessávú internetet, könnyebben tudjuk eladni az IPTV-t.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!