Orosz trollok terjesztik az oltásellenes propagandát
További Tech-Tudomány cikkek
Internetes botok és orosz trollok terjesztik az oltásellenes álhíreket a Twitteren és Facebookon, méghozzá ugyanazok, akik a 2016-os amerikai elnökválasztás előtt is dezinformációs kampányt folytattak – állapította meg egy új tanulmány.
A George Washington Egyetem kutatói akkor észlelték az összefüggést, amikor a közegészségügyi dolgozók közösségimédia-kapcsolatain próbáltak javítani. Észrevették, hogy a trollok és a botok az oltóanyagok biztonságosságáról indítanak vitákat. Több profilt is kiszúrtak, amik ugyanazokhoz a trollokhoz tartoztak, akik az elnökválasztási kampányt is megpróbálták befolyásolni.
Az orosz trollok – írják a kutatók – mindkét oldal mellett érveltek: oltáspárti és oltásellenes kommenteket éppúgy megosztottak a politikai vitákban.
Ezek a trollok látszólag kulcskérdésként használják a védőoltások témáját, és ezzel próbálják megosztani az amerikai társadalmat. Azzal, hogy mindkét oldalt képviselik, erodálják az oltásokba vetett bizalmat, és mindannyiunkat fertőzésveszélynek tesznek ki. A vírusok nem ismernek országhatárokat.
– mondta Mark Dredze, a Johns Hopkins Egyetem professzora, aki szintén részt vett a kutatásban.
A tanulmány azzal egy időben jelent meg az American Journal of Public Healthben, hogy Európa az elmúlt évtizedek legnagyobb kanyarójárványával néz szembe, ami részben az oltásellenesség számlájára írható. 2018 első felében 41 ezer kanyarós esetet jelentettek; ez több, mint ahány esetet 2017-ben összesen regisztráltak. Mindeközben az oltásellenesség és az oltatlan gyerekek száma egyre növekszik az Egyesült Államokban.
Az amerikaiak többsége elhiszi, hogy az oltóanyag biztonságos és hatékony. De ha látják a Twittert, az azt a benyomást keltheti bennük, hogy a kérdésről sok vita folyik. [...] Bár lehetetlen megmondani, hogy pontosan hány hozzászólást írtak a botok és a trollok, elképzelhető, hogy az online térben zajló oltásellenes vitákat ártó céllal és titkos szándékkal gerjesztették.
– mondta David Broniatowski, a George Washington Egyetem professzora.
A kutatók egy véletlenszerű, 1,7 millió tvitből álló mintát elemeztek, amiket 2014 júliusa és 2017 szeptembere között publikáltak – pont az amerikai elnökválasztási kampány csúcsán. A botok azonosításához a kutatók összevetették, hogy milyen ütemben posztolnak az átlagos felhasználók az oltásokról a botokhoz és trollokhoz viszonyítva.
Azért kezdtünk el az orosz trollokkal foglalkozni, mert az adatokhoz januártól férhettünk hozzá. Az első, leginkább szembetűnő dolog az volt, hogy ők sokkal gyakrabban írnak az oltásokról, mint egy átlagos Twitter-felhasználó.
Broniatowski elmondta, hogy a botok átlagosan 22-szer többször írnak oltásokról, mint az átlagos felhasználók; előbbieknek minden ötszázötvenedik, utóbbiaknak minden tizenkétezredik tvitje szól erről a témáról.
A kutatók azt is kimutatták, hogy a különböző típusú botok különböző típusú dezinformációt terjesztenek. Az úgynevezet tartalomszennyezők (content polluters) arra is használták az oltásellenes üzeneteket, hogy a hirdetéseikre kattintva kártékony weboldalakra csalják őket.