Sokat fizetett a Monsanto, hogy a Google eltüntesse a negatív híreket
A Bayer tulajdonában álló vegyipari óriás, a növényvédőszereiről és génmódosított növények fejlesztéséről híres Monsanto nagyobb összegeket fizetett a Google számára, hogy az őt kínosan érintő cikkeket a keresőmotorok érezhetően hátrébb sorolják, azaz gyakorlatilag eltüntessék.
A Monsanto, a világ egyik leggyűlöltebb cége, gyakran áll az oknyomozó újságírók kereszttüzében. A vállalat ellen több ezer ember indított pert, mert a gyomirtójukat okolják a rákos megbetegedéseik miatt. A vegyipari óriás azonban annak ellenére sem akar mindig az áldozatainak fizetni, hogy már több pert is elbukott, és például Ausztria is betiltotta a cég glifozátot tartalmazó gyomírtóit , miután felmerült, hogy az anyag súlyosan rákkeltő. Az Európai Unióban 2022-ig engedélyezi a glifozát használatát. A cég gyomirtójának egészségügyi kockázatára egyértelmű tudomány bizonyíték egyelőre nem született.
A legfrissebb hírek szerint a Monsanto bizonyíthatóan nagyon sok pénzt költött arra, hogy az ellenük kritikát megfogalmazó újságcikkek hitelességét aláássa, ehhez pedig sokszor a Google asszisztált neki. A Reuters egyik újságírója például egy cikkben foglalkozott a Monsanto termékeinek egészségre gyakorolt káros hatásaival, ami után a cég ellenkampányba lendült. Ebben eddig még nincs semmi meglepő, de a Guardian tanulmánya során kiderült, hogy nagyon sokat költöttek a Google-ön, hogy a keresőmotorok az általuk preferált, és persze az egészségügyi kockázatokat soroló cikk hitelességét rontó cikkeket sorolják előre. Ebből is egyértelműen kiderül, milyen egyszerűen lehet befolyásolni az online információáramlást.
A cég egy 23 lépésből álló akciótervet rakott össze, amely az újságíró állításainak aláásásának akciótervét tartalmazta, miközben egy másik kampányban azt reklámozták, hogy a termékeik mennyire biztonságosak. A tervek között szerepelt az is, hogy csinálnak egy weboldalt, amin a saját álláspontjukat hangoztatják, és a Google segítségével elérik, hogy ezt jobb helyen hozzák a keresőmotorok, mint azokat az oldalakat, amik a veszélyekre hívják fel a figyelmet. A cikket jegyző Carey Gillam arról is mesélt, hogyan próbáltak a cég munkatársai nyomást gyakorolni a szerkesztőségre, hogy hallgattassák el a munkatársukat.