Miért tapogatja a rendőr az igazoltatott autójának hátulját?
Ma már az amerikai rendőrök is fel vannak szerelve kamerával - már amikor épp működik a testkamera -, és minden járőrautóban is van előre néző kamera, hogy rögzítse, mi történik például közúti igazoltatás közben. Az ilyen felvételeken látható, hogy a félreállított autóhoz közelítve a rendőr mindig megérinti annak hátulját (legalábbis egészen a közelmúltig ez volt a szokás). De miért tették ezt?
A dolog a biztonságot szolgálta, két szempontból is.
Az ilyen helyzetekből bármikor fakadhat veszély, ezért kidolgozott koreográfia szerint zajlik, mit csinálnak a rendőrök. A rendőrautót vezető járőr hátulról megközelíti a másik autót, eközben társa az autóból kiszállva hátramaradva biztosít. A kocsi hátuljának (rendszerint a bal hátsó lámpa, de lehet mellette is) megérintése, és ezzel az ujjlenyomat hátrahagyása egyrészt azt bizonyította, hogy valóban hátulról közelítette meg az igazolt járművet, másrészt biztosítékot adott arra is, hogy ha bármi baj történik az igazoltatás során, vagy "nyoma veszne" a rendőrnek, akkor legyen nyom, ami alapján azonosítható a feltételezett elkövető a kocsin hagyott ujjlenyomatnak köszönhetően.
A másik ok, hogy ezzel meg tudják lepni a kocsiban utazókat, és jó eséllyel meg tudják akadályozni, hogy az esetlegesen náluk levő illegális szereket elrejtsék, mielőtt a rendőr közbe tudna avatkozni.
Ugyan a kocsikba szerelt fedélzeti kamera részben kiiktatja ezt a biztonsági lépést, de a mai napig rengeteg amerikai rendőr használja plusz biztonság miatt. Annak ellenére, hogy manapság már nem számít alapvetésnek, sőt, egyes körletekben külön azt tanácsolják a rendőröknek, hogy ne érintsék meg az igazoltatott járművét, mert ezzel felfedik a pozíciójukat, hanem a visszapillantó tükör látómezején kívülről közelítsenek.
Magyarországon egyébként ezzel nem véletlenül nem találkoznak, itthon kamerák nélkül sem tartozik a rendőri ellenőrzés szokásai közé a kocsik fogdosása.
Rovataink a Facebookon