Alig tízméteres, mégis a Naprendszer egyik legjellegzetesebb alakjaként tekintünk rá

2024.05.25. 15:44

Képzeletbeli űrhajónk üzemanyagtartálya már kifogyóban, arra azonban még pont elegendő szufla van benne, hogy csillagrendszerünk utolsó három bolygóját is meglátogassa. Az Index cikksorozatában lépésről lépésre járjuk végig a Naprendszer bolygóit, hogy egy helyre gyűjtsük össze egy adott planéta különlegességeit – a világegyetem ugyanis rengeteg érdekességet tartogat magában. Korábban már megtudtuk, hogy a Merkúr felszínén miért található jég annak ellenére is, hogy rendkívül közel kering a Naphoz, ahogy azt is, hogy a Vénusz felszínén a másodperc törtrésze alatt életét vesztené – hiszen a brutális légköri nyomástól szó szerint felrobbanna, miközben a perzselő hőségtől szénné égne.

A Szaturnusz
Fotó: Németh Emília / Index

A Földön tett pihenő és a Föld 2.0 után való kutatás után a Marsra látogattunk, ahol a Naprendszer legmagasabb hegységét tanulmányoztuk, majd a Jupiter felé vettük az irányt, melynek egyik holdján akár még élet is lehet. A következő célpont csillagrendszerünk hatodik bolygója, a Szaturnusz, ami tulajdonképpen a Jupiter ikertestvére – felépítésük és megjelenésük is hasonló, a Szaturnusz azonban rendelkezik valami olyannal, amiről a Jupiter csak álmodni tud. Természetesen a bolygó körül keringő gyűrűről van szó, aminek köszönhetően a Szaturnuszra a Naprendszer királyaként is lehet tekinteni; a gyűrű méretei azonban szinte biztosan zavarba fogják majd ejteni – erről azonban majd később.

A Szaturnusz a Naprendszer hatodik bolygója, Naptól való távolsága körülbelül 1,4 milliárd kilométer, a csillagtól tehát 80 perc alatt ér el csak a fény a planétához. Bár a gyűrűje miatt sokan úgy gondolják, hogy ez a legtermetesebb bolygó a Naprendszerben, ez nem így van – a Szaturnusz 120 500 kilométeres, egyenlítő körüli átmérőjével csak a második legnagyobb; a Jupitert éppen hogy alulmúlja. Forgása rendkívül gyors, egy nap kevesebb mint 11 óra alatt véget ér, egy szaturnuszi év azonban 10 756 földi napnak felel meg. Felépítése a Jupiteréhez hasonló: javarészt hélium és hidrogén alkotja a gázóriást – a kőzetbolygókhoz hasonló felszínnel tehát nem rendelkezik; részben emiatt pedig az élet jelenléte is szinte teljességgel kizárt.

A gyűrűk ura

A bolygó a nevét – nem túl meglepő módon – egy római istenről kapta, Szaturnusz a földművelés és a gazdagság ura volt; és bár előbbivel meglehetősen mellélőttek a rómaiak, utóbbi még akár találó is lehet, a Szaturnusz ugyanis gazdagabb egy körülötte keringő gyűrűvel, amelyhez foghatót egyet sem találunk a Naprendszerben. A gyűrű ráadásul nem is csak egy gyűrű, hanem több összessége, a különálló részeket a csillagászok betűkkel jelölik aszerint, hogy milyen sorrendben lettek felfedezve. A három főgyűrűt A, B és C betűvel jelölik, később azonban újabbakat is felfedeztek, amelyeket már E, F és G betűkkel jelölnek.

A Szaturnusz belsejétől kifelé haladva először a D, a C, majd pedig a B gyűrűvel találkozhatunk. Ezek után következik az úgynevezett Cassini-osztás, ami egy üres tér, majd az A főgyűrű, az F, a G és végül az E gyűrű tárul elénk.

A gyűrűk feltehetően üstökösök, aszteroidák vagy széttört holdak darabjai, amelyeket a Szaturnusz erős gravitációja szétzúzott, mielőtt elérték volna a bolygót. A megfigyelések alapján jég- és kőzetdarabok milliárdjaiból állnak, amelyeket más anyagok, például por borít. A gyűrű részecskéi többnyire az apró, por nagyságú jégszemcséktől a ház méretű darabokig terjednek. A planéta gyűrűrendszere akár 282 ezer kilométerre is kinyúlhat a bolygótól,

azt azonban kevesen tudják, hogy a gigantikus szélesség ellenére a gyűrűk vastagsága néhol épphogy csak eléri a tíz (!) métert, tehát nem magasabb, mint egy 3-4 emeletes ház – maximális vastagsága sem nagyobb azonban egy kilométernél.

Ennek köszönhetően ha a gyűrűket tökéletesen szemből figyeljük meg, azok szinte teljesen láthatatlanná válnak a Szaturnusz gigászi méretei mellett.

A gyűrű nélküli bolygót ráadásul hamarosan lehetősége is lesz szemügyre venni, 2025-ben ugyanis a Földről pontosan szemből látjuk majd a gyűrűket, így azokat tulajdonképpen lehetetlen lesz megfigyelni. Ilyenre körülbelül 14-15 évente van példa, tehát legutóbb a 2000-es évek végén és a 2010-es évek legelején láthatott hasonlót. Nem ez azonban az egyetlen meghökkentő tény a Szaturnusszal kapcsolatban: ez ugyanis az egyetlen bolygó a Naprendszerben, amelynek átlagos sűrűsége kisebb a vízénél, egy galaktikus óceánban tehát a bolygó felfújható labda módjára lebegne a vízfelszínen.

Titánban a remény

A Szaturnusz körül a 2023-as adatok alapján nem kevesebb mint 146 hold kering, ezeken felül azonban számos égitest vár arra, hogy a Nemzetközi Csillagászati Unió (IAU) hivatalosan is elismerje őket mint a Szaturnusz holdjait. Bár rengetegen vannak, különböző világokat létrehozva, egy mégis kitűnik közülük, méghozzá a Titán – ezen a holdon ugyanis a földihez hasonló tengerek, folyók, tavak és felhők figyelhetők meg. A Cassini űrszonda 2017-es megsemmisülése óta nem sok lehetőségünk volt a Szaturnusz különleges holdjának megfigyelésére, a James Webb űrteleszkóp és a földön lévő Keck obszervatórium összedolgozásának köszönhetően azonban nemrégiben egy minden eddiginél részletesebb képet kaphattunk a Titánról,

a két világszínvonalú teleszkóp ugyanis képes volt lefotózni a Titán tengereit, valamint a felhőit is.

Mint arról az IFLScience is beszámolt, ez egyből lázba hozta a kutatókat, akik arra voltak kíváncsiak, hogy nyomon tudják-e követni ezeknek a felhőknek a fejlődését. Amikor néhány nappal később megnézték a hold felhőit, attól tartottak, hogy azok addigra már elillanak – meglepetésükre azonban nagyjából ugyanott találták őket, mindösszesen alakjuk változott enyhén. Érdekesség, hogy a NASA 2027-ben új missziót küld Dragonfly néven a holdra, mely egy többrotoros leszállóegység lesz, és felmérheti, hogy a Titán a maga furcsa kémiájával lakható lehet-e valamilyen életforma számára – a korábban említett tengereket, folyókat és tavakat ugyanis itt nem víz, hanem különböző szénhidrogének alkotják.

Hogy itt pontosan mit találunk majd, azt egyelőre még nem tudjuk, a csillagászok azonban egyre biztosabbak abban, hogy például a Szaturnusszal szomszédos Uránuszon szó szerint gyémántok eshetnek az égből – erről azonban majd csak legközelebb.

A cikksorozat eddig megjelent részei:

Merkúr: Perzselő hőség uralkodik rajta, mégis jég fedi a Naphoz legközelebb eső bolygót

Vénusz: A szépség istennőjéről kapta a nevét, de a poklok poklát testesíti meg

Föld: Hiába keressük, nem találunk még egy ilyen bolygót a világegyetemben