Ilyen lesz a zöld Nyugati. Különös párhuzam: amerre a WestBalkan járt, arra mindig új városrészek születtek

2010.06.18. 09:21

presszoterasz render

Nem is olyan rég tippelgettük, hogy vajon hogyan alakítják át a Skála Metró előtti teret. Nos megérkeztek a látványtervek és a West Balkán sajtóközleménye is. Bevallom én az előzetes hangok alapján több zöldet vártam (mivel akkor nem volt a cikkhez illusztráció), de az eddigi állapotoknál ez is mindenképpen jobb lesz. A sajtóközleményben ráadásul van néhány egészen érdekes észrevétel is. Budapest amúgy is a különös szórakozóhelyek városa (Corvintető, A38, Gödör stb.), szerintem az új WestBalkan is gyönyörűen illeszkedik a sorba. Íme:

 

A sűrű beépítésű, zsúfolt, szennyezett nagyvárosokban a zöldterületeknek különösen fontos szerep jut. Legkézenfekvőbb az életkörülmények javításában, a város ökológiai rendszerében betöltött szerepük, de emellett a növényzetnek zajelfedő és zajcsökkentő hatása is van, ami különös jelentőséget kap egy olyan nagyvárosban, mint Budapest. Ugyanakkor ezeknek a kisebb-nagyobb területeknek igen fontos társadalmi hatásuk is van. Várospolitikával, város rehabilitációval foglalkozó kutatók kimutatták, hogy az ápolt zöldterületek kedvező hatással vannak a vandalizmus, a bűnözés visszaszorítására, ezzel a környék közbiztonságának növekedésére.

Egy olyan helyen, mint a város egyik legfrekventáltabb, központi területe a Nyugati tér, mindezen funkciók és hatások még inkább felértékelődnek.  

A Nyugati tér jelenleg a város egyik legrosszabb állapotban lévő köztere. A 3-as Metró  1988-as átadása óta tulajdonképpen változatlan a terület kialakítása. Kevés zöldje gondozatlan, elhanyagolt, évek óta hajléktalanok „lakják”. Pedig naponta több ezer ember fordul meg itt munkába, színházba menet-jövet, a forgó óra környéke még ma is fontos találkozási gócpont.  

A West-Balkán az év elején itt, a Skála Metró földszinti részén nyitotta meg kávézóját, a WB Presszót.  

Ha emlékezetünkbe idézzük a WB korábbi helyeit, akkor különös dolgot állapíthatunk meg. Amerre a WB-s csapat járt, nemcsak új épületek, de új városrészek születtek. Gondoljunk csak a Kopaszi-gátra, ahol a területrendezés előfutára volt a klub, vagy a Kisfaludy-, a Futó- és Tömő utcára, ahol a 'gettó' szellemi rehabilitációjának első hírnökeit képviselték, és hamarosan a VIII. kerület legnagyobb vállalkozása a Corvin projekt valósul meg. És most itt a főváros központi tere, a város „szíve” a jobb sorsra érdemes Nyugati tér, ahol reményeik szerint mostani kezdeményezésük lendületet adhat az egész tér felfrissítésének. 

A klub mindig, minden helyén nagy figyelmet fordított a zöld területek kialakítására. Gondoljunk csak a Kisfaludy utca növényekkel zsúfolt kertjére, borostyánnal futtatott falaira, vagy a Tömő utcában megépült Grundra, amelyet a West-Balkán egyik tulajdonosának, az építész Arató Gábornak a tervei alapján 2007-ben, a regény születésének 100. évfordulója alkalmából építettek.

Június 11-én pedig a Skála Metró előtti kis területen megnyílt a WB terasz, megőrizve a korábbi zöld hagyományokat.

A VI. kerületi önkormányzattal kötött megállapodás alapján a lepusztult, koszos, rossz állapotban lévő áruház előtti részen kijavították a közburkolatokat, a kihelyezett beton- és fa virágtartókat rendbe hozták, felújították, új növényzetet ültettek bele, a kiülős padokat renoválták, újrafestették. Új világítást kapott a tér ezen része, és megtörtént a kiülős presszó kialakítása.  Hamarosan kihelyezik az új biciklitárolókat is. 

Példaértékű ez a vállalkozás abban a tekintetben is, hogy mindezen felújítás, mely nemcsak a tulajdonosok érdekeit, hanem a környéken élők illetve a naponta arra járó sok ezer emberét is érinti, magánerőből valósult meg.  

Ezzel párhuzamosan a 3. emeleten, a West-Balkán szórakozóhelyének kivitelezési munkálatai a május közepi zárás óta a terveknek megfelelően a szakágak kiviteli terveinek egyeztetésével zajlanak. Sok szakterület hat egymásra az épület jellegéből adódóan, amely komoly kihívást jelent a szakembereknek is, a munkálatok nagyfokú precizitást és összehangoltságot kívánnak. Mindenki jól ismeri a Skála Metró épületét, azt azonban kevesen tudják, hogy a maga idejében világszínvonalúnak számító technikával épült, Magyarország egyetlen könnyűszerkezetes technológiájú pillérvázas épülete, melyhez 1984-es átadása óta, a belső áruházi terek 1996-os felújítását leszámítva senki sem nyúlt hozzá. Így a jelenlegi építőkre vár a kevéssé ismert szerkezet és állapotának feltárása, és az ebből adódó problémák megoldása.