A Matáv új ruhája

2001.01.26. 12:11
Időgépbe lépett a Matáv, két esztendőt tekert visszafele. Nem csak a 4000 forintos kedvezmény elvesztésén kesereghetünk, rövidesen sirathatjuk a 150 forintos éjszakákat is. Viszont biztos sikerül megőrizni az OECD-országok között kivívott vezető helyünket: továbbra is Magyarországon lesz a legmagasabb egy perc internetezés költsége. Matáv. A szavakon túl. Büszkén mutatta be a távközlési mamutcég kedden új szlogenjét, logóját, stratégiáját. Az arculatváltás summája egy cirka másfél flekkes marketingrizsa, a következő, bolddal kiemelt kulcsszavakkal: új stílus, közérthető, udvarias, emberközeli, segítőkész, dinamikus.

Ilyen volt
Valljuk be őszintén, még kellően alkoholos állapotban, esetlen némileg betépve sem nagyon tudtuk eddig ezeket a fogalmakat a Matáv nevéhez, szálkás logójához, kifinomult imázsához csatolni. A jövő zenéjét azonban Kovács Ákos (művésznevén: Ákos) komponálta, az új embléma pedig egyszerre utal a tengeri csigára - nem tévesztendő össze a kagylóval, ohne igazgyöngy -, valamint a "világháló @ jelére".

A sajtótájékoztató és a prezentáció különös eleme volt az új tarifacsomagok bemutatása, melyek lényege ködbe veszett, azt megtudhatta a sajtó, hogy milyen fantázianevekre keresztelték ezeket - a mintát a mobilszolgáltatóktól vette ezúttal a vezetékes társaság -, azonban hogy konkrétan milyen számokat rejtenek, az majd februárban kiderül. Remélem, még a havi telefonszámla megérkezése előtt_

Ilyen lett
Szó sincs újságírói rosszindulatról, én már azon sem lepődnék meg, ha a számlával együtt kapnám meg az új telefontarifákat, melyek visszamenőleg is érvényesek. A Matáv a grandiózus arculatépítés közben megfeledkezett egy apróságról: a nagy szolgáltatásfejlesztésben megszüntették az alig nyolc hónapja üzemelő Mindenkinek névre keresztelt csomagot, mely gyakorlatilag az első és egyetlen átalánydíj jellegű kedvezménye volt a távközlési cégnek. Miközben tőlünk néhány országgal nyugatabbra - ne emlegessünk mink folyton Amerikát - egy-egy távközlési cég többféle átalánydíjas csomaggal - szaknyelven szólva: flat rate - igyekszik az előfizető kedvében járni, addig a Matáv ismét önálló utat választ. A 4000 forintos átalánydíj megszűnéséről - matávos berkekben lojális eufémizmussal ezt úgy mondják: a csomag értékesítésnek megszüntetéséről - azonban csak az ügyfélszolgálatot hívó, hoppon maradó ügyfelek értesülhettek. A zsurnaliszta is csak ködös magyarázatokat kapot, hmm, valóban megszűnt, de majd lesz, valami más, valamikor februárban. Bízzunk benne!

"Én már azon sem lepődnék meg, ha a számlával együtt kapnám meg az új telefontarifákat, melyek visszamenőleg is érvényesek."
Két lehetőség van. Vegyük a jobbikat! Februárban gyakorlatilag hasonló konstrukcióval rukkol elő a Matáv, nem fogunk rosszabbul járni, sőt. Akkor meg nem érti az ember, mire jó a félhavi szórakozás, miért kell az előfizetőt hülyének nézni és bosszantani. Melyik kulcsszót is kellene itt használni? Közérthető, udvarias, emberközeli, segítőkész? Vagy ez még a régi imázs része volt?

Második, a rosszabbik lehetőség. Felejtsük el az átalánydíjat! Ez az utolsó éve a Matávnak, jövőre lejár a koncesszió. Egyetlen esztendő, rá kell hajtani, ki kell facsarni még a szerencsétlen magyar piacból mindazt, amit még csak lehet. Nem számít, hogy ezzel beáldozunk néhány ezer otthoni internetezőt, elvégre a hárommillió telefonvonalra jutó 20 ezer Mindenkinek felhasználó - cseppnyi probléma. Ellenben úgy tűnik, nagy a baj, a Matávnak minden fillérre szüksége van - bevásárolgat, Közép-Európában, hopp itt egy LTO, ott egy macedón telco -, meg kell húzni a nadrágszíjat, szűknek bizonyulhat a 2000 első három negyedéve alatt összegyűlt 327 milliárd forintos bevétel_

Időgépbe lépett a Matáv, két esztendőt tekert visszafele. Nem csak a 4000 forintos kedvezmény elvesztésén kesereghetünk, rövidesen sirathatjuk a 150 forintos éjszakákat is. Viszont biztos sikerül megőrizni az OECD-országok között kivívott vezető helyünket: továbbra is Magyarországon lesz a legmagasabb egy perc internetezés költsége.