Idén debütál az elsősök szöveges értékelése
Az idén már szöveges értékelést is kézhez vehetnek év végi bizonyítványukkal az elsős diákok, az értékelés elkészítését az oktatási tárca külön e célra kifejlesztett szoftverrel is segíti, közölte Magyar Bálint oktatási miniszter csütörtökön Budapesten.
A szöveges értékelés miatt új bizonyítványok nyomtatására is szükség volt. A mostani tanév végén 97 ezer általános iskolás kap új bizonyítványt, amelyek június 2-ig megérkeznek az intézményekbe.
A 169 nemzetiségi általános iskolába június 10-ig 1200 új bizonyítványt küldenek ki. A kék színű, kemény borítójú bizonyítvány a hagyományos értékelési rész mellett a szöveges értékelésnek helyet adó pótlapokat tartalmaz. Új formátumú érettségi bizonyítványt kapnak majd a most maturáló diákok is. A szöveges értékelést felmenő rendszerben vezetik be az iskolákban.
Magyar Bálint elmondta, ez a fajta értékelési mód oldani tudja az érdemjegy esetleges "megbélyegző hatását", a diákok teljesítményét fiatalabb korban ugyanis még nem annyira az érdemjegyek határozzák meg. A szöveges értékelés lehetővé teszi a gyermekek árnyalt, sok szempontú minősítését.
Bekarikázzák
A tanárok írhatnak egyedi jellemzéseket a diákokról, de rendelkezésükre állnak értékelési minták is, amikben az előre meghatározott kulcsszavakat lehet kiválasztani. Az idén elsős és az utánuk jövő diákok a negyedik osztály után kapnak csak osztályzatot, énekből és tornából pedig csak hatodikos koruktól.
Az olvasási készség osztályozása lehet folyékony, szóképes, szótagoló vagy betűzgető. A tanárok egy mondatbankból is válogathatnak. "Még nem szeret a társai előtt szerepelni", "szívesen mond mesét és verset társainak" - ilyen jellegű értékelő mondatokból válogathatja ki a tanár a megfelelőt. Az alkalmazott módszerről minden iskola maga dönt, de még a "bekarikázós" is sokkal részletesebb jellemzést ad, mint a korábbi gyakorlat.
A közoktatási törvény már 1996-ban lehetővé tette a szöveges értékelést, mégis nagyon kevés iskolában éltek ezzel, holott a gyermekek önismeretét, önértékelését fejleszti.