További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
18,5 milliárd forint többletforrást igényel a Pénzügyminisztériumtól a főváros vezetése a BKV biztonságos működéséhez és az adósság növekedésének elkerüléséhez. A kormány akár engedhet is a fővárosnak, hiszen először története során a BKV-s dolgozók totális sztrájkot hirdettek - a járatritkítási csomag elfogadása és a finanszírozási problémák megoldatlansága miatt.
A Demszky Gábor főpolgármester és két helyettese, Hagyó Miklós (MSZP) és Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) által aláírt, az Index birtokába került levélben oldalakon keresztül ecsetelik, hogy miért szükséges az állami beavatkozás, ám arról egy szót sem ejtenek, hogy a Fővárosi Önkormányzat semmivel sem járul hozzá a tulajdonában álló közlekedési cég működéséhez.
Demszky óta rohad a BKV
A levélben a városvezetők kifejtik, hogy miközben a társaság az inflációhoz képest 2,5 szeresével növelte tarifáinak árát 2002 óta, és így a fejlett Európa 15 országánál is drágábbak lettek a budapesti közlekedési tarifák, mégis a 2002-ben konszolidált társaság adósságállománya 5 év alatt a tízszeresére (7-ről 70 milliárd forintra) emelkedett.
Demszkyék kifejtik, hogy a BKV amortizációs spiráljának megállításához, vagyis a járműpark átlagéletkorának fiatalításához éves szinten 20-30 milliárd forintra lenne szükség.
(Ebből a cikkből kiderül, Demszky 18 éves főpolgármesterségének ideje alatt folyamatosan romlott a BKV járműállományának állapota.)
Tény azonban, hogy az államnak is van elmaradása a BKV finanszírozása terén. Mint a levélben is írják, az állami támogatás mértéke évek óta nem követte az inflációt, miközben a költségek (üzemanyag stb.) jelentősen nőttek.
Többet fizetünk, mint a MÁV-ért
A BKV éves költségvetése jelenleg 110 milliárd forint körül van. Ebből a teljesítmény után járó állami normatív támogatás 32 milliárd forint, ugyancsak az állam ad 16,5 milliárd árkiegészítést.
A támogatási igény hitelét rontja ugyanakkor, hogy a Fővárosi Önkormányzat saját közlekedési cégének költségeihez csupán 10 milliárd forinttal járul hozzá, amit ráadásul nem is az üzemeltetésre, hanem beruházásra ad (2-es metró felújítás, járműbeszerzés, pl. használtbusz-tender stb.). Magyarul a főváros semmivel nem járul hozzá ahhoz, hogy a buszok kigördüljenek a garázsból, a beruházásra adott összeget pedig egyszer sem emelte az inflációval arányosan.
A levélíró politikusok büszkén hangoztatják, hogy "ma már az utasok fizetik a költségek több mint 40%-át, amely sokkal jobb arány, mint ami a MÁV esetében tapasztalható." (Miközben természetesen az állami támogatás is az adófizetők pénzéből érkezik.)
A levélírók továbbá felvetik azt a régóta hangoztatott, jogos igényt, hogy a BKV is - a MÁV-hoz hasonlóan - a felhasznált gázolaj után fizetett jövedéki adót téríthesse vissza, ez 3,3 milliárd forintos pluszbevételt jelentene a cégnek (és kiadást az államnak).
Olcsóbb áramot a BKV-nak is
Ugyanígy felvetik azt is, hogy a BKV - nagyfogyasztóként, akárcsak Gyurcsány Ferenc miniszterelnök cége, a Motim Zrt. - az áramot olcsóbban kapja meg a Magyar Villamosművektől. A 20%-os, 2008-as áramárdrágulást 10%-kal mérsékelve, a BKV 1 milliárd forintot tudna megspórolni.
Így öszesen 14 milliárd forint többletpénzre számít az államtól a főváros, és további 4,5 milliárdot kér. Az összesen 18,5 milliárdból 15 milliárd forintot veszteségfinanszírozásra, 3,5 milliárdot beruházásra költenének.
Prága nem spórol a BKV-ján
A prágai tömegközlekedés messze nincs akkora bajban, mint a budapesti. A cseh főváros mérete és tömegközlekedési hálózata nagyjából összevethető Budapestével azzal a különbséggel, hogy Prágában nem jellemzők a lerohadt villamosvonalak, és jut pénz fejlesztésre is. 2006-ban a prágai BKV 497 millió koronát (kb. 4,9 milliárd forintot) kap az államtól, Prága önkormányzatától 5,4 milliárd koronát (kb. 54 milliárd forintot), EU-s forrásokból 111 millió koronát (1,1 mrd forintot). Saját bevételük 3,4 milliárd korona (34 mrd Ft), így összesen 94 mrd forintos a bevételi oldal, amit 2006-ban a kiadások 1 milliárd forintnyi koronával haladtak meg. 2006-ban Prágában a havi bérlet ára jóval alatta (460 korona, kb. 4600 Ft) volt a budapestinek, a két órányi utazásra szóló jegy pedig mindössze 200 Ft körül volt. A működő városi közösségi közlekedésben a finanszírozást általában egyharmad arányban a jegybevétel, egyharmad arányban a városi támogatás, további egyharmad arányban pedig az állami (tartományi) forrás biztosítja. Európában ugyanis régóta felismerték, hogy a közlekedés a gazdaság motorja, spórolni lehet rajta, de ennek kára a nemzetgazdaság szintjén hatványozottan jelentkezik.
"Ebben mind az államnak, mind a fővárosnak komoly mulasztása van" - jelentette ki az Indexnek a levelet ismerő Wintermantel Zsolt (Fidesz) fővárosi képviselő, a városüzemeltetési bizottság alelnöke.
Wintermantel szerint valóban vannak jogos igényei a fővárosnak, ilyen a Budapest közigazgatási határain túl közlekedő HÉV rendezetlen jogi helyzete, a jövedéki adó visszatérítésének igénye, az áramártámogatás kérdése és az inflációkövetés.
A képviselő ugyanakkor hangsúlyozta, lehetetlen állapot, hogy a főváros vezetése a BKV üzemeltetését - tulajdonképpen a rendszerváltás óta - mind kisebb mértékben támogatta, míg lassan eljutott addig, hogy egyáltalán nem ad pénzt a BKV működésére.
Wintermantel szerint ráadásul súlyos gond, hogy 2006 óta a BKV gazdálkodása átláthatatlan, "folyik ki a pénz". Az ellenzéki képviselő példaként az AAM-es tanácsadói szerződéseket hozta fel, illetve sejtetni engedte, hogy a 3 milliárdos tanácsadói szerződések csak a jéghegy csúcsai lehetnek. A BKV-nál a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján indult, még le nem zárult belső vizsgálat részeredményei ugyanis komoly pazarlásra engednek következtetni.
Mulasztott itt mindenki
"A BKV ma drágábban működik, mint lehetne, elég csak a botrányos ügyekre gondolni. A BKV működési vesztesége érdemben nem csökkent, semmilyen adat nem támasztja ezt alá. Tényleg volt egy 11 milliárd forint körüli megtakarítás az új menedzsment irányítása alatt, pl. elbocsátottak 1000 embert, de ezt a pénzt elköltötték megkérdőjelezhető célokra, a többi között tanácsadói szerződésekre" - mondta el az Indexnek Vitézy Dávid, a BKV felügyelőbizottságának tagja, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője.
(A fővárosi politikusok által írt levélben valóban megemlítik, hogy az Antal Attila vezette menedzsment 2007 januárjában megkezdte stabilizációs és hatékonyságnövelő programját, ami 11,5 milliárdos megtakarítást jelentett a cégnek. Arról a nagyívű elképzelésről azonban nem tesznek említést, hogy a BKV-menedzsment 2007 elején még éppen tizenvalahány milliárdos megtakarítással ígérte elérni a nullszaldó állapotát. Azt azonban elismerik, hogy már most 15 milliárd forintra becsülik a BKV idei veszteségét.)
"Tény, hogy az állam nem növeli a támogatás összegét, de ugyanezt nem teszi meg a főváros sem, öt éve ugyanannyit, 10 milliárdot ad. Ez egy végtelenül álszent levél. Ne tegyünk úgy, mintha a főváros mindent megtett volna, ami tőle telik" - hangsúlyozta Vitézy.
"A városvezetés pénteken megtehette volna, hogy nem fogadja el a 2 milliárd forintos járatritkítási csomagot, de ennek ellenére jóváhagyták a tervezetet a sztrájk előtt 3 nappal, olajat öntve ezzel az amúgy is lobogó tűzre" - közölte Vitézy Dávid.
Több jel utal arra, hogy a BKV illetve a főváros vezetése ezúttal nem a sztrájk megakadályozására játszott. A járatritkítási csomagokat eddig ugyanis egyszer sem fogadta el Demszky Gábor főpolgármester, most először azonban igen.
Ezt a gyanút erősíti, hogy az őszi BKV-sztrájkkal kapcsolatos, sztrájkellenes hangulatú közlemények helyett most meglehetősen száraz, tárgyilagos hangnemben kommunikál a sztrájkkal kapcsolatban a közlekedés cég.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Piros sportkocsi driftelgetett egy székesfehérvári körforgalomban
A város polgármestere felháborítónak nevezte az esetet.
április 23., 16:41
- Belföld
A világon egyedülálló kiállítás nyílt a Nemzeti Múzeumban
Május 25-ig lehet megtekinteni a felbecsülhetetlen értékű gyűjteményt.
április 23., 14:08
- Belföld
Hadházy Ákos nem nyilatkozott, de a zebrát sikerült megszólaltatnunk a tüntetésen
Ilyen volt a sétáló hídfoglalás.
április 23., 16:39
- Mindeközben
A világ legkisebb kutyája meglátogatta a világ legmagasabb ebét, nem mindennapi látványt nyújtanak együtt
10 perce
- Mindeközben
Mindenki rémálmát élte át szállodai szobájában egy nő, hátborzongató dolgot talált az ágya alatt
1 órája
- Belföld
Világháborús légibombát találtak a városligeti hőlégballon közelében
Egy csőtörés elhárítása közben bukkantak rá a robbanószerkezetre.
április 23., 14:50
- Belföld
Nem tévedésből mentek a szomszéd házba a TEK kommandósai a törökbálinti akcióban
A gyanúsított az intézkedés közben megsebesítette magát, majd a kórházban meghalt.
április 23., 15:29
- Belföld
Előállították a rendőrök az RTL egykori sztárját, miután összeszólalkozott két külföldivel
A színész-műsorvezető pénzbüntetésre számíthat.
33 perce
- Mindeközben
Köllő Babett elárulta, számára az Alkonyat sztárja testesíti meg a tökéletes férfit
tegnap, 22:00
- Címlapon
Elfogyott Trump türelme, sorsdöntő napok jönnek Ukrajnában
Az Egyesült Államok előtt három lehetséges út áll, de egyik sem kecsegtető.
2 órája
- Belföld
Megtisztítják a Lánchidat, a Váralagutat és a városligeti Zielinski hidat
A folyamatok éjszaka 23.30 és 4.30 között zajlanak.
április 23., 14:50
- Belföld
Elkészült a törvényjavaslat, Renner Erika a győzelem kapujában
Hamarosan az Országgyűlés elé kerül a Lex Renner.
április 23., 14:45
- Belföld
Amerikából kitoloncolt magyarok jelentek meg a budapesti hajléktalanok között
A főigazgató számolt be a város aktuális ügyeiről.
április 23., 16:35
- Mindeközben
Alig lehet ráismerni Dwayne Johnsonra legújabb filmje, a The Smashing Machine előzetesében
tegnap, 21:06
- Belföld
Nem fértek fel a pótlóbuszra, több órán át várakoztak az utasok Szombathelyen
A MÁV szerint tartalék járatokat kellett bevetni.
április 23., 06:31
- Belföld
A helyi rádiók is felveszik a versenyt a legnépszerűbb országos adókkal
A legsikeresebb lokális rádió a debreceni Best FM.
április 23., 13:23
- Belföld
Vitézy Dávid: Villamost még nem épített az állam, de most ez is sorra kerül
Megjelent a közbeszerzés a budai fonódó villamos déli meghosszabbítására.
április 23., 17:04
- Belföld
Kiadták a figyelmeztetést, országszerte zivatarok és felhőszakadás várható
A hőmérséklet napközben 21 és 26 fok között alakul.
április 23., 05:53
- Belföld
Súlyos baleset történt a budai rakparton, teljes útzár van érvényben
A XXII. kerületben is karambol történt, meghalt egy fiatal nő.
április 23., 17:22
- Mindeközben
Ben Affleck elárulta, miért tűnik mogorvának minden lesifotón, de nem erre a válaszra számítottunk
tegnap, 20:02
- Belföld
Vitézy Dávid megdöbbent, a Fidesz és a DK titkos szövetségéről írt
Szerinte a Fidesz és a régi ellenzék együtt obstruálja az új fővárosi cégvezetők kiválasztását.
április 23., 16:44
- Belföld
Nem engedte ki a megállóból, majd többször akadályozta a busz közlekedését egy autós
Az esetet egy másik jármű fedélzeti kamerája vette fel.
április 23., 06:05
- Mindeközben
Weisz Fanni: Boldog nő vagyok a férjem mellett, elfogadom, hogy tőle távol áll a nyilvánosság
tegnap, 19:21
- Mindeközben
Blake Lively ruhabakijától hangos az internet, még csak észre sem vette, hogy valami nem stimmelt kivágott estélyijével
tegnap, 18:17
- Címlapon
Hivatásos szájról olvasó fejtette meg, hogyan alázta meg Macront Trump
A harmadik államfőt hívatlan vendégnek tartották.
51 perce
- Belföld
Felmérték, milyennek látták Ferenc pápát a kormánypárti és az ellenzéki szavazók
A pápa általa felkarolt témák közül a legtöbben a „társadalmi igazságtalanságokat és szegénységet” említették.
április 23., 13:53
- Belföld
Durranások Budapest felett, le kellett szállnia egy utasszállító repülőgépnek
Problémák voltak a Ryanair egyik gépével.
április 23., 11:47
- Belföld
Nehéz lesz ma ügyeket intézni, sztrájkba kezdenek a közszolgálati dolgozók
A szerdai munkabeszüntetés csak a kezdet.
április 23., 07:40
- Címlapon
Egyre több jel utal arra, hogy Trump valódi háborúra készül a legnagyobb ellenfelével
Szalay-Berzeviczy Attilával a mögöttes mesterterv buktatóiról beszélgettünk.
tegnap, 18:58
- Címlapon
Hibás lehet a felirat Ferenc pápa síremlékén
Digitális tipográfiai tévedésről beszél a szakma és az olasz sajtó.
tegnap, 20:39
- Mindeközben
Sosem gondolnánk, mi a titka Sarah Michelle Gellar és Freddie Prinze Jr. 23 éve tartó házasságának
tegnap, 14:14
- Belföld
Új szakmák és digitális bizonyítványok – frissül a magyar oktatási rendszer
Demográfiai kihívásokra és munkaerőpiaci igényekre reagálnak a változtatások.
április 23., 06:49
- Belföld
Az agrárminiszter személyesen próbálta nyugtatni a tüntetőket, heves reakciókat kapott
Feszült helyzet Bábolnán.
április 23., 11:21
- Belföld
Tömeges halpusztulás a Dunában, egy nap alatt 5 mázsa tetemet szedtek össze
Megijedni azonban nem kell.
április 23., 06:56
- Belföld
Halálos baleset az M1-esen, kisbusz rohant a feltorlódott autókba
Az érintett járművekben összesen tíz ember utazott.
április 23., 17:35
- Belföld
Húsvéthajnalban egy ittas férfi az M7-esen sétált haza
A rendőröket is megtámadta.
április 23., 13:55
- Címlapon
Orbán Balázs összecsapott a Facebookon a Vidéki prókátorral
A miniszterelnök politikai igazgatója szerint ez egy tökéletes látlelet az ellenzék 2025-ös állapotáról.
34 perce