További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Egy újonnan beépített felsővezeték-tartó oszlop állja el a 19-es villamos meghosszabbításának útját a Batthyány téren. Az oszlopot a most folyó pályafelújítás keretében helyezték el, ám hamarosan megkezdődik a villamosvonal meghosszabbítása a Margit híd felé és akkor ki kell majd szedni onnan.
A tervezők szerint ez így lett kitalálva, a VEKE szerint viszont csak nem koordinálták össze a felújítás és a meghosszabbítás tervezését.
Keszthelyi Tibor, a tervező Főmterv Zrt. közlekedéstervezési igazgatója az Indexnek elismerte, hogy első látásra valóban szokatlan helyen vannak a szóban forgó oszlopok, és ez félreértésekre adhat okot. Elmondása szerint a Batthyány téren található oszlopokra ideiglenesen van most szükség addig, amíg a 17-es és a 19-es villamost összekötik a „fonódó” villamos projekt keretében.
Keszthelyi szerint ezek az oszlopok tartják, feszítik hosszirányban a felső vezetékeket. A két vonal összekötése majd a felső vezetékek összekötését is jelenti, ekkor az oszlopok kikerülnek, mert feszítő szerepüket átveszik a továbbmenő felsővezetékek. Most gyakorlatilag hasonló funkciót töltenek be, mint az állványzat egy ház felújítása alatt, amit a munka végeztével elbontanak.
Keszthelyi hozzátette, hogy a tervezés során mindig törekszenek a költséghatékony megoldások megtalálására, ezért az oszlopok úgynevezett talptárcsás kialakításúak, azaz könnyen áthelyezhetőek, így a végleges építéskor felhasználhatóak az új szakaszon.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint viszont ez csak utólagos magyarázkodás, aminek nincs valóságalapja. A felsővezetéket oldalt álló oszlopról is lehet feszíteni, mint arra számos végállomáson példa van Budapesten.
Vitézy szerint egyszerűen arról van szó, hogy a korábban megtervezett pályafelújítást nem koordinálták a vonalmeghosszabbítás terveivel. A két beruházást a Főmtervnek kellett volna összeegyeztetnie, mint tervező cégnek, de az ellenőrző fővárosi önkormányzat vagy BKV sem állt a helyzet magaslatán.
Vitézy becslése szerint a rossz helyre épített oszlop költöztetése elérheti majd a tízmilliós nagyságrendet, ami ablakon kidobott pénz, és nem tudni, hogy majd ki fogja kifizetni.
Egyes vélemények szerint az "ütközést" az is okozhatta, hogy az új tervek szerint a végállomás sínjeinek enyhe ívben elkanyarodnak, hogy a metrólejárót később ki tudják kerülni, és az ív ütközik az oszloppal. Korábban egyenesen futottak be a sínek a végállomásra.
Pályaszűkítés a híd alatt: Budapesten először
A fővárosi kabinet nemrég tárgyalt a Margit híd hídfőjének átépítéséről, amelynek hamarosan elkészül a szabályozási terve. A tervek tartalmazzák a Bécsi úti villamos továbbvezetését is a Bem tér felé a felszínen, azaz az úgynevezett „fonódó” villamos projektet. A tervek szerint a 17-es villamost és a 41-19-es villamost összekötnék a Margit híd alatt. A terv érdekessége, hogy a híd alatt helyhiány miatt a két sínpárt egymásra vezetik, azaz majdnem egy nyomvonalon, de dupla sínpáron haladnak majd a járművek. A megoldás előnye, hogy majdnem olyan kevés hely kell hozzá, mintha egy sínpárra terelnék az oda-vissza közlekedő villamosokat, csak így nem kell a drága váltókat kiépíteni és karbantartani, a szembejövő szerelvények lámpajelzésre várják meg, míg a másik a saját sínjén elhalad a híd alatt. Ez lesz az első ilyen jellegű műszaki megoldás Budapesten.