Tarlós: A 3-as metró Demszky hagyatéka

2012.05.14. 14:01

Tarlós István főpolgármester felhagyott a kímélettel, és elődjét, Demszky Gábort nevezte meg felelősként a 3-as metró botrányaival kapcsolatban. A vonalon idén 600 méter, jövőre 35 kilométer sínt cserélnek ki, a teljes, átfogó felújítás csak évek múlva kezdődhet.

A 3-as metró botrányát tekintve fel kel hagyni a kímélettel, Demszky Gábor hagyatéka következtében szabályos szükségállapot következett be Budapesten, mondta sajtótájékoztatón Tarlós István főpolgármester.

Hozzátette: Demszky mindent a fantáziájának rendelt alá, minden uniós forrást elvitt a 4-es metró, holott csak az első szakaszára költött 350 milliárd forintból kijött volna a 3-as metró teljes felújítása, az utak rendbetétele, és a BKV-s járműállomány cseréje.

Tarlós elismerte, hogy a 3-as metró rossz állapotban van, de a vonalat folyamatosan figyelik, és megteszik a kellő intézkedéseket a biztonságos közlekedésért. Ez azt jelenti, hogy az ultrahangos vizsgálatokon nagyon rossznak talált 600 méternyi sínt idén kicserélik 500 millió forintból, jövőre pedig 35 kilométeren végeznek síncserét a vonalon (összesen kétmilliárd forintból). A munka várhatóan nem jelenti a metró leállítását, igyekeznek a cseréket az éjszakai és a hétvégi üzemszünetben elvégezni.

Tarlós közölte, hogy a 3-as metrónak teljes műszaki felújításra van szüksége. Egy ilyen felújítás azonban eltart 6-7 évig és több mint százmilliárd forintba kerül. Ahhoz, hogy most hozzá tudjanak látni, már 2006-ban meg kellett volna kezdeni az előkészítést, ám az előző városvezetés adós maradt ezzel.

A főváros idén év elején egy beruházási javaslatcsomagot juttatott el a kormányhoz, amiben szerepel a 3-as metró felújítása is. A javaslatra az illetékes kormányszervek rábólintottak, a rekonstrukció a Széll Kálmán terv II-ben is szerepel.  Az előkészítést ugyan tavaly elkezdte a BKK, de az elmaradás miatt idén vagy 2013-ban fizikai képtelenség a munkát elkezdeni, mondta a főpolgármester, aki leszögezte: a vonal nem életveszélyes, de a felújítás csúszása jelenthet kockázatokat.

Ezekről a kockázatokról Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgató annyit mondott, hogy a csúszás miatt egyre többet és többet kell költeni a vonal karbantartására és a metró is egyre nagyobb kockázattal működik (az idő múlásával).

Arra a kérdésre, elképzelhetőnek tartják-e, hogy a 3-as metrót le kell állítani az ideiglenes (idei és jövő évi) felújítás idején, az a válasz hangzott el, hogy erre pillanatnyilag nem kell számítani. Tarlós ezzel kapcsolatban annyit fűzött hozzá, reméli, hogy forgalmi szünet elrendelésére nem kerül sor, de nem lehet azt mondani, hogy kizárható.

A majdani generálfelújítás hasonlóképpen zajlik majd a 2-es vonaléhoz, szakaszos lezárásokkal, buszpótlással. A 3-as vonalon zajlik a hétvégén elrendelt műszaki felülvizsgálat is, a szerelvényeket is folyamatosan vizsgálják a forgalomba lépés előtt.

A Metróért Egyesület örömmel fogadja a vizsgálatot

A Metróért Egyesület közleménye szerint örömmel fogadják az észak-déli metróvonal műszaki állapotának részletes átvizsgálásával, valamint a kritikus szakaszok rendbetételével kapcsolatos fejleményeket. Ezzel kapcsolatosan azonban néhány dologra felhívnák a figyelmet.

Eszerint az elmúlt időszakban számos olyan esemény történt, amelynek következtében részletes vizsgálatot rendeltek el, de ezek végrehajtása valószínűsíthetően nem történt meg, illetve azok eredményei nem ismertek és nem érezhetők. A teljesség igénye nélkül ezek a következők: a 2011 áprilisi metrótűz után az észak-déli vonal járműparkjának állapotelemzése, a bevezetett sebességkorlátozások miatt elrendelt kézi vezetési üzemmód hatásvizsgálata a járművezetők munkakörülményeire tekintettel, a 2011. novemberi fékrudazat-szakadás miatt kilátásba helyezett állapotértékelés.

A Metróért Egyesület számos szakmai javaslatára, tanulmányára a BKV Zrt. érdemben nem reagált: a járműkorszerűsítési elképzelések a közlekedésbiztonság javítására az észak-déli vonalon címűre, a használt járművek beszerzési lehetőségeiről, vagy az egy metrótűz lehetséges következményeiről szólóra.