Nem ússzuk meg a dugódíjat
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Sokaknak úgy tűnhet, hogy a behajtási díj – leánykori nevén dugódíj – bevezetéséhez a városvezetés ragaszkodik, de Tarlós István főpolgármester szerint ez nem igaz, nekik a korábban felvetődött lehetőségek közül bármelyik megfelelne. A dugódíjat azonban muszáj bevezetni, mert az előző városvezetés által kötött 180 milliárdos EU-s támogatásokról kötött megállapodásban feltételként szabták meg a díj bevezetését, amit Demszkyék el is fogadtak –- hangzott el a főpolgármestertől a csütörtök délben kezdődő sajtótájékoztatón. Vagyis ha a főváros nem akarja, hogy elússzanak az előző ciklusban megpályázott uniós támogatások, akkor mindenképpen be kell vezetni a behajtási díjat, amit előreláthatólag 2013 július elején meg is tesznek.
Csak ezért ragaszkodnak a dugódíj bevezetéséhez. De Tarlós szerint ha nagyobb arányban részesülne a főváros az iparűzési adóból befolyt bevételből – úgy, hogy azt kötelezően a közlekedési vállalat finanszírozására kéne fordítaniuk – az is megkönnyíthetné a BKV finanszírozását. Aggodalomra azonban nincs ok, a főpolgármester azt is elmondta, hogy 2013-ban előreláthatólag 23 milliárdnyi állami támogatásban részesül a BKV.
A Hungária és Margit körút lesz a határ
Konkrétumokból azonban kevés van. A mai egyeztetésen – melyre több érintett kerületi vezetőt sem hívtak meg – csak annyiban sikerült megegyezniük az érintett polgármestereknek, hogy mindenképpen bevezetik a díjat, illetve arról hogy Pesten a Hungária, míg Budán a Margit körút vonalában kezdődne a zóna, melyen belül kötelezően fizetni kéne.
Bár neveket nem mondott, a résztvevőket titulusuk szerint említette. Megjelent a tárgyaláson a parlament önkormányzati bizottságának elnöke (Láng Zsolt, a II. kerület polgármestere), a BÖsz elnöke (Nagy Gábor Tamás I. kerületi polgármester) is. III. kerületi, szociális munkás végzettségű
kollégáját (Bús Balázst) pedig azért nem hívta el az egyeztetésre, mert abszurdnak tartotta azon felvetését, mely a városhatárhoz igazította volna a zóna határát. Ami ráadásul azért sem lenne jól kivitelezhető, mert aki nem akarná a díjat kifizetni, az átszállni se tudna a fővárosi tömegközlekedési eszközökre.
Kétzónás rendszert is bevezethetnek
A megbeszélésen elhangzott egy felvetés, hogy két zónát kellene bevezetni, a kisebbik, belső zónába behajtva pedig újabb összeget kellene kicsengetni, amit a BKK megvizsgál majd. Az ötlettől a városvezetés sem zárkózott el.Tarlós szerint ezzel a legnagyobb probléma az lenne, hogy kétszer annyi infrastrukturális beruházással járna a rendszer kiépítése. Tarlós azt is elmondta, hogy ha nem lenne elég pénzük az elektronikus rendszer bevezetésére, akkor kezdetben emberek ellenőriznék a díj befizetését.
A részletekről majd a fővárosi közgyűlés dönt, hiszen a közlekedési rendeletek megalkotása az ő hatáskörük. Ugyanakkor a kedvezményezettek körének kijelölése a jövőben problémát jelenthet. Tarlós úgy képzeli el, hogy a zónán belül lakóknak nem kellene díjat fizetniük, mindenki másnak 4-500 forintot, de az egészet még nagyon képlékenynek tartja.
A rendszert egyébként akkor is muszáj bevezetni, ha addig nem épül elég P+R parkoló. Tarlós állítása szerint a BKK a minél sikeresebb kiépítés érdekében több lépést is tesz. Vitézy Dávid például arról is beszélt újságírói kérdésre, hogy lehetségesnek tartja, hogy a szerencsés fekvésű
bevásálóközpontoktól parkolóhelyeket vegyenek át. A Köki terminállal már tárgyalnak is 350 ilyen parkolóhelyről. A főpolgármester szerint azonban fontos, hogy legyenek saját fenntartású P+R helyek is, mert azok bevétele a város kasszájába folyna.
Fix tarifával fuvarozhatnak a taxisok
A sajtótájékoztatón elhangzott másik téma a taxisrendelet volt, amit Tarlós szerint azért elengedhetetlen bevezetni, mert a taxisoknak a 90-es évekből származó szabályok szerint kell dolgozniuk, és káosz van a kérdésben, ők pedig rendet szeretnének tenni.
Ezért szabják meg a kocsik műszaki paramétereit, és a tarifákat is a taxisok igényeinek megfelelően. Mivel rendre van szükség, a két kérdést egyszerre fogják szabályozni, nem külön-külön. Tarlós a sárga-fekete színkombináción is hajlandó módosítani. Metál Zoltán – aki Tarlós szerint rendszeresen azt nyilatkozza tévesen, hogy meg sem kereste a főváros –, az Országos Taxis Szövetség elnöke például a kék-ezüst párosítást javasolta. Tarlós erre is nyitott, bár igyekezett egy-két focis poénnal elintézni ezt a kérdést. Legalább kiderült, hogy a piros-fehér-zöld kombón kívül másik kedvenc párosítása a zöld-sárga, a brazilok színe.
Azonban lényegtelen, hogy ő mit ígér meg kinek, hiszen erről a rendeletről is ugyanúgy a közgyűlés hozza meg a végleges döntést.
A tarifák az alábbiak lesznek: 300 forintos alapdíj, 240 forintos kilóméterdíj és 80 forintos várakozási díj.