140 milliárdnál is többe kerülhet a 3-as metró
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Bár legutóbbi, december 11-i sajtótájékoztatóján Tarlós István 132 milliárd forintra emlékezett, amikor érdeklődtünk a 3-as metró felújításának aktuális költségbecslése felől, a sajtóteremben felejtett jegyzeteiben 139 milliárd forint szerepel, külön csillagozással, miszerint az összeg támogatási keret önrész nélkül. (Az otthagyott szövegjegyzetet azért hoztuk el, hogy pontosan idézhessük a főpolgármester szavait.) Ha azt vesszük, hogy az önkormányzati önrész minimálisan a beruházás értékének a 15 százaléka szokott lenni, akkor a 3-as metró felújításának az ára aktuálisan 163,5 milliárd forint.
Ebben az összegben nincs benne a metrópótlásra beszerezni kívánt 150 csuklós busz ára, ami további több mint tízmilliárd forint lesz a főpolgármester szerint. Sőt nincs benne a 37 metrószerelvény (222 metrókocsi) felújításának az ára sem, ami plusz 69 milliárd forint. Összegezve 242,5 milliárd forintnál járunk, úgy, hogy maximális uniós támogatást feltételeztünk, amire a 3-as metrónak jelenlegi információink szerint nem nagy az esélye. Szeptemberben maga a főpolgármester fogalmazott úgy lapunknak: nem biztos, hogy a főváros megkapja az uniós támogatást a vonalfelújításra.
Összehasonlításul: a 2-es metró felújítása (2004-2007 között) 43 milliárd forintba került, a 22 darab, 2-es vonalra érkező Alstom szerelvényért pedig mintegy 40 milliárd forintot (139 millió eurót) fizetett a BKV.
Mire lesz pénz?
A metrószerelvények felújítására a BKV megkötötte a szerződést az orosz Metrovagonmassal, és a 69 milliárd forintos költség túlnyomó részét elő tudja keríteni az erre a célra felvenni tervezett hitelből, a metrókocsik ügye nagyjából sínen van.
A vonal, azaz az infrastruktúra rekonstrukciója azonban nehezebb kérdés. Tarlós István pénteken jelentette be, hogy a kormány jóváhagyta a közlekedésfejlesztési program javaslatát, amit benyújtanak az Európai Bizottságnak. Ez a javaslat tartalmazza a metró 125 milliárd forintját is, amire még az Európai Bizottságnak még rá kell bólintania.
Itt két bökkenő lehet. Az egyik, hogy a költség már mindenképpen jóval túl van ezen az összegen. A másik pedig, hogy az unió szinte biztos nem ad maximális támogatást. (Egyrészt, mert metróra eleve nem ad magas támogatást, a 4-es metró is csak 40 százalékos támogatást kapott, másfelől az uniónak nem tetszett, ahogy a BKV a metrókocsitendert intézte.)
Szeptemberben még 125 milliárd forint volt a felújítás ára:
Decemberben már 132 milliárd forint:
Mennyi lesz januárban?